Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Cisca
#2602426
Ik ben tot de conclusie gekomen dat de methode die ik heb bedacht niet zo heeel handig is.

Het leek op zich een goed idee, had namelijk bij de Action allemaal grote bakken gekocht, waar ik meerdere porties in kan stoppen, sticker er op wat er in zit en klaar. Had dus bakken gemaakt met dagporties vlees, dagporties vlees/bot en dagporties orgaan. Zo kan ik elke dag een portie uit een bakje halen en goed afwisselen in soort.

Maar het probleem is dat ik het amper uit die krengen bakjes krijg! Ik had het er allemaal netjes  in gestopt maar in de praktijk is natuurlijk niet alles recht en zit het ene pakketje het andere in de weg qua vorm...

Ik heb vleesporties van 100g, vlees/bot van 125g en orgaan van 50g per zakje, daarom leken mij die bakjes ook zo handig omdat die porties opzich best klein zijn (totaal van de 3 is dagportie voor 2 katten)

Iemand ideeën/suggesties? Wil het graag wel overzichtelijk houden.
Door Heidi T.
#2602435
Heb je alles half ontdooit in de bakjes gestopt? Want dan is het natuurlijk lastig los te krijgen. Ik verdeel het in dagporties. Het orgaanvlees stop ik in silicone cupcakes op een dienblad. Dit vries ik in en als het goed bevroren is gaat het pas uit de cupcakes vormpjes bij elkaar. Ik heb ook een silicone vel wat ik op het dienblad leg als ik bv spiervlees of botwerk eerst los goed wil invriezen. Na het invriezen ook weer pas bij elkaar. Door dat silicone vel op het dienblad is het makkelijker van het dienblad af te halen :)
Door Cisca
#2602455
Nadia schreef: Als het ontdooid is gaat het er toch makkelijk uit? Of mis ik iets?
Uhm nou het zit bevroren in de bakjes. Ik heb bakken met orgaan, bakken met vlees, en bakken met vlees/bot waar ik dus elke keer 1 zakje uit moet halen
Door Cisca
#2602459
Heidi T. schreef: Heb je alles half ontdooit in de bakjes gestopt? Want dan is het natuurlijk lastig los te krijgen. Ik verdeel het in dagporties. Het orgaanvlees stop ik in silicone cupcakes op een dienblad. Dit vries ik in en als het goed bevroren is gaat het pas uit de cupcakes vormpjes bij elkaar. Ik heb ook een silicone vel wat ik op het dienblad leg als ik bv spiervlees of botwerk eerst los goed wil invriezen. Na het invriezen ook weer pas bij elkaar. Door dat silicone vel op het dienblad is het makkelijker van het dienblad af te halen :)
Hmm dat is misschien wel een idee ja, los invriezen, krijg ik het waarschijnlijk niet meer in die bakjes dat dan weer wel haha
Door Sannetje
#2602504
Ik heb het ongeveer hetzelfde als jij, maar dan in van die zipzakken, bij mij gaat het prima los en volgens mij doe ik verder niets anders dan jij zegt. Het scheelt misschien wel dat je geen rand hebt die in de weg zit bij het pakken.
Door Martine-Tom
#2602512
Ik vries bot en spier met 200 gr en orgaan per 100 gr in, ik heb zakjes waar precies een kilo in gaat. Ik stop 200 gram in een boterhamzakje, die rol ik op, en daar gaan er 5 van in een zak, daar schrijf ik op wat en hoeveel erin zit en klaar. Orgaan gaat hetzelfde maar dan gaan er 10 zakjes in een zak.
Deze kilo zakken passen er precies 2 naast elkaar en 2 boven elkaar in een lade ideaal.
Gebruikersavatar
Door Neally
#2602621
Ik heb ook vriesdoosjes en dozen. Van hart karton heb ik er vierkante vorm in gemaakt.
Zoiets als in een flessendoos zit, en in die vormpjes laat ik de zakjes zakken.
Het karton zorgt dat ze netjes recht naast elkaar zitten.
Want ook hier kleine porties.  :biggrin2:
Door Mowgli
#2602655
Ik heb porties zelfgemaakte kvv van 40 gr.
Daarvoor gebruik ik een diepvrieszak van 3 liter. Ik doe 40 gr. in de hoek van de zak, druk dit aan, draai het tot een bolletje en doe er dan zo'n zakken-dichtbindertje omheen. Dan Bolletje in de andere hoek, draaien en dichtbinden. In het midden tussen de 2 bolletjes past nog een bolletje, die ook weer draaien en dichtbinden en dan daarboven kan ik ook nog 2 bolletjes maken. Zo heb ik 200gr. in een diepvrieszakje van 3 liter en met een beetje passen en kan ik 5 of 6 van deze zakjes met 40 grams portiesin een grote 3 liter zak kwijt, dat is dus 1 tot 1,2 kg. In de lade voor Mowgli kan ik ongeveer 6 van deze zakken leggen met een beetje passen en meten.
Door Nadia
#2602811
Els en Max schreef: Ikea heeft hele fijne zakjes voor dit doeleinde. In diverse maten te krijgen. In de bieb staat een stukje over hoe recht te portioneren en hoe je je vriezer overzichtelijk houd. Erg handig.

http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 081.0.html

http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 080.0.html
ik zie dat een hoop foto's het niet meer doen.
zal eens kijken of ik ze kan aanvullen
#2602869
Ik ben begonnen met de dienblad methode van Nadia. Maar inmiddels doe ik het vlees in een diepvrieszak en dan in z'n plastic bakje (lijken op de bakjes van de chinees) zonder deksel. In de vriezer mooi opstapelen en als het bevroren is uit de bakjes kiepen die ik dan weer opnieuw kan gebruiken. En heb dan mooie strakke pakjes.
Door Cisca
#2602970
Hmm, inderdaad ik zou kunnen proberen om van die "vakjes" van karton te maken, en dat in die plastic bakjes zetten. 6 per bakje van het vlees/bot en 8 per bakje vlees denk ik (orgaan moet ik nog even uitzoeken nu gaan er 20 zakjes in..), en als het dan ingevroren is er weer uit halen en gebruiken voor het volgende bakje :D
#2603150
Ik gebruik ook zipzakken om mijn apart ingevroren porties in te verpakken.  5-10 porties per zak, afhankelijk van de grootte van de porties.
Ik doe hetzelfde als Heidi, alleen gebruik ik gewoon een bakpapiertje tegen het vastvriezen ipv een siliconen vel.  Ik moet wel zeggen dat dat laatste me duurzamer lijkt, dus misschien moet ik daar ook eens naar kijken, maar dan heb ik er minstens 3 nodig... 
Spier, grote stukken hart en karkas blijven perfect tegen elkaar of op een hoopje liggen bij het invriezen. Later krijg je 2 stukken van dezelfde portie dan ook echt niet meer van elkaar, maar portie onderling vriezen niet meer aan elkaar vast (tenzij je vriezer ontdooit).  Niertjes, lever en kleine hartjes durven al eens van elkaar afschuiven tijdens het invriezen en dan gebruik ik een goedkoop bakje of botervlootje.  Om ze goed bij elkaar te houden tijdens het invriezen. Dan nog komt er wel eens eentje los hoor, dat gebeurt wel eens.

De zipzakken gaan in de vriezer, niet te vol gestouwd zodat ze goed stapelen en niet onder druk komen te staan.
Ik heb bovenin mijn kist 4 dozen staan. Dat zijn de onderzijden van een doos orgaan van 5kg of gewoon een grote schoendoos waar ik een deel afgeknipt heb,  Vleesbot, spier, orgaan en complete zaken (vis, kvv, kuikens).  Ik deed het eerst met stevige supermarkttassen maar dat vond ik niet goed werken, die vielen altijd dicht en ik moest er alsnog in staan graven omdat een bepaalde zak niet altijd op dezelfde plaats bleef liggen. Ik verloor er ook teveel plaats mee in de vriezer omdat de tas te groot was voor wat er in moest.

In die dozen doe ik een zipzak van elke soort die ik liggen heb en uit die zakken haal ik dagelijks mijn porties. De voorraad vlees ligt onder de dozen. Telkens er een zipzak leeg is, haal ik die dan van de voorraad eronder terug naar boven in de doos.  In praktijk gaat dat natuurlijk per paar zaken met een keer, ik ga niet voor elke lege zak mijn vriezer doorheen halen.  De voorraad ligt natuurlijk ook wel gerangschikt volgens een patroon maar vb bij spiervlees heb ik natuurlijk veel meer soorten dan stapels in de vriezer en dus moet ik soms wel even graven.  Maar dat zal bij iedereen wel zo zijn, zelfs als je de indeling van Nadia gebruikt. 
Met mijn zipzakken kan ik ze perfect in stapels leggen, er passen precies 8 stapels in mijn vriezer (plus het kleinere vak opzij met nog 2 kleinere stapels).  Als ik weet in elke stapel iets zit, kan ik perfect die stapel eruit halen terwijl de rest blijft liggen.  Ook terugleggen gaat zonder problemen omdat de zipzakken flexibel zijn.  Ik vind het dus niet nodig ook nog eens schotten te maken, die kunnen er alleen maar voor zorgen dat het plots niet meer uit zou komen met de zakken. Maar dat is dus persoonlijk, als ik een andere vriezer had gehad, waar het niet uitkwam, had ik dat wel gedaan met die schotten.
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op za 16 feb 2013, 09:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Ingrid S
#2603743
wat jij met die krengen bakjes hebt heb ik met mijn lades in de vrieser ben wel half uur bezig geweest om hem uitgeschoven te krijgen. Haal ook steeds meer lades eruit en leg het er gewoon zo in.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door