Vraagje gele ontlasting na eten van vet eten

Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Omlaag
Barfplaats
Gesponsord bericht

Berichtdoor Barfplaats

Simone V
5-sterren

Berichtdoor Simone V » Vr 08 Feb 2013, 19:37

de laatste paar weken valt het me op dat Sita na het eten van vet vlees; ik heb geitenvlees wat de helft vet is, lamsvlees en lamsstaartjes, ze gele ontlasting heeft.
Ik dacht al gelezen te hebben dat er dan iets met de alvleesklier niet goed is? Maar hoe zit dat precies?
Voorheen kreeg ze ook altijd wel lamsribben te eten, maar toen is me dat nooit zo opgevallen (dat ze daar dus geel van poept)
Het is dus echt van de laatste paar weken....
Ze is niet ziek ofzo en het geeft gelukkig ook geen diarree....bezoekje dierenarts nodig? of valt het wel mee en moet ik gewoon minder vet vlees geven?
mysmoothcollies
4-sterren

Re: Vraagje gele ontlasting na eten van vet eten

Berichtdoor mysmoothcollies » Vr 08 Feb 2013, 23:53

Ik zou inderdaad in eerste instantie minder vet voeren en kijken of dit verschil uitmaakt. Het kan ook zijn dat de lever moeite heeft met het verwerken van teveel vet. Als het goed is kan je vet makkelijk herkennen en eraf halen zodat alleen het goede vlees overblijft. Maar misschien kan iemand anders nog wat zinnigs zeggen hierover? ;D
Simone V
5-sterren

Berichtdoor Simone V » Za 09 Feb 2013, 00:30

is het dan de lever die er moeite mee heeft of de alvleesklier?
minder vet eten geven ga ik nu sowieso doen en kijken of het wat uitmaakt!
koningBilly
1-ster

Berichtdoor koningBilly » Za 09 Feb 2013, 00:39

Zowel lever als alvleesklier produceren enzymes die vetten moeten afbreken. Althans bij een mens maar ik vermoed dat diezelfde functies bij de hond terugkomen. Maar dan wel met een andere samenstelling ofzo. Alleen zie ik het verband niet tussen die organen en de kleur van de poep.
Hoer varieert de kleur stoelgang ook altijd naargelang wat hij gegeten heeft. Maar als de consistentie goed is waarom zou er dan een probleem zijn?
Moest hij vetten niet tegoei afbreken lijkt het mij dat er platte poep zou volgen.....
Denk ik he
Lizzy
Moderator

Berichtdoor Lizzy » Za 09 Feb 2013, 08:49

Simone V schreef:de laatste paar weken valt het me op dat Sita na het eten van vet vlees; ik heb geitenvlees wat de helft vet is, lamsvlees en lamsstaartjes, ze gele ontlasting heeft.
Ik dacht al gelezen te hebben dat er dan iets met de alvleesklier niet goed is? Maar hoe zit dat precies?
Voorheen kreeg ze ook altijd wel lamsribben te eten, maar toen is me dat nooit zo opgevallen (dat ze daar dus geel van poept)
Het is dus echt van de laatste paar weken....
Ze is niet ziek ofzo en het geeft gelukkig ook geen diarree....bezoekje dierenarts nodig? of valt het wel mee en moet ik gewoon minder vet vlees geven?

Het is heel normaal dat honden gele ontlasting hebben na het eten van vet lams/geitenvlees. Ik zie het probleem niet?

(niet alle honden hebben dit hoor, maar veel wel).
Simone V
5-sterren

Berichtdoor Simone V » Za 09 Feb 2013, 11:00

Lizzy schreef:Het is heel normaal dat honden gele ontlasting hebben na het eten van vet lams/geitenvlees. Ik zie het probleem niet?

(niet alle honden hebben dit hoor, maar veel wel).

Ok, hele geruststelling! ik dacht gelezen/gehoord te hebben dat die gele kleur aangeeft dat ze moeite met verteren hebben! Thnxx
Lizzy
Moderator

Berichtdoor Lizzy » Za 09 Feb 2013, 11:08

Simone V schreef:Ok, hele geruststelling! ik dacht gelezen/gehoord te hebben dat die gele kleur aangeeft dat ze moeite met verteren hebben! Thnxx

Nee hoor, echt niet. Als de ontlasting een kanariegele kleur heeft op iedere voeding, dan wordt het tijd om naar de voeding te kijken.
Lil
5-sterren

Berichtdoor Lil » Za 09 Feb 2013, 15:05

Ik zie haar aan beide honden aan de kleur van de ontlasting precies wat ze gegeten hebben. Lam en geit is inderdaad geel, konijn middelbruin, paard donkerbruin etc.
Kaela
5-sterren

Berichtdoor Kaela » Za 09 Feb 2013, 15:40

Oscar had het van de week ook, gele poep na het eten van geit. Niet knalgeel, maar wel veel geliger dan normaal.
Alba
5-sterren

Berichtdoor Alba » Za 09 Feb 2013, 18:31

Simone V schreef:Ok, hele geruststelling! ik dacht gelezen/gehoord te hebben dat die gele kleur aangeeft dat ze moeite met verteren hebben! Thnxx

Jij bedoeld denk ik als de ontlasting de kleur van stopverf heeft (grijzig-bruin), dát kan evt. wel een reden zijn om eens verder te kijken.
Simone V
5-sterren

Berichtdoor Simone V » Za 09 Feb 2013, 22:56

Alba schreef:Jij bedoeld denk ik als de ontlasting de kleur van stopverf heeft (grijzig-bruin), dát kan evt. wel een reden zijn om eens verder te kijken.

Dat is het gelukkig niet!! Het is normale ontlasting maar gewoon echt echt geel
Barfplaats
Gesponsord bericht

Berichtdoor Barfplaats

Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”