Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Maikell
#2589507
Hallo allemaal,

graag had ik jullie advies gehad over het volgende.

Onze witte herder Nacho van 8 maanden oud is afgespeend op barf en heeft ook altijd gebarft.
4 weken geleden heeft hij een hardnekkig virusje opgelopen waardoor zijn spijsvertering 6 dagen volledig van slag is geweest.
Op advies van onze dierenarts, welke overigens pro-vers is, hebben we hem enkele dagen kvv gegeven van duck ( zonder granen of andere gluten ), en zijn we na 5 dagen weer langzaam overgestapt naar zelf samen stellen. Kwa vleesbot zijn we  begonnen met kipnekken en eendnekken,dit werd goed verteerd.
Nu hebben we afgelopen dagen een kipkarkas en een konijnenkarkas gegeven,echter wordt dit niet goed verteerd. Er zitten stukjes bot bij de ontlasting en na enkele uren spuugt hij ook weer enkele stukjes bot uit.

We hebben op advies van de da, vanaf de eerste dag na zijn virusinfectie, 10 dagen lang 100gr. pancreas per dag gevoerd, dit om de alvleesklier te ondersteunen en de spijsvertering te bevorderen. We zijn van plan om dit voorlopig nog maar even door te zetten, totdat zijn spijsvertering weer optimaal is.

Mijn vraag aan jullie:

Is er iemand die dit herkend? Dat na een virusje de spijsvertering weer langzaam opgang geholpen dient te worden en hebben jullie wellicht nog tips en advies om nacho zo goed mogelijk te kunnen ondersteunen?

alvast bedankt en een fijn weekend.

Maikel
 
Laatst gewijzigd door Maikell op za 02 feb 2013, 20:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Nadia
#2589561
Het kan inderdaad best zijn ja als de spijsvertering zo van slag is geweest.
Wat ik zelf zou doen is het vleesbot even een weekje links laten liggen. Ik "ken" kvv duck alleen nog maar van vroeger en vond het toen behoorlijke troep. Weet niet of dit inmiddels verbeterd is?? Anders zou je kunnen kiezen voor een iets betere KVV of eerst even rustig enkel met vlees / orgaan beginnen.  Al dan niet met de pancreas erbij. Als dit goed gaat weer de nekjes.. gaat dit goed.. Een half karkasje ofzo.. evt even plat slaan. En dan niet plat slaan.

Ook zou je wat goede pro-biotica kunnen bijgeven!

Vraagje aan jou: Welke DA heb je en waar zit deze? Wij zijn hier altijd "in" voor een meedenkende pro-vers DA!
Door Maikell
#2589594
Bedankt voor de snelle reactie!

Ik was er zelf ook al aan het denken dat het gewoon weer ff wennen is. Nekken van kip en eend gingen wel goed, deze heeft hij een week lang zonder problemen gehad. Zal dit nog eens een week doorzetten voordat ik weer ander vleesbot op het menu zet.
Ik heb eigenlijk geen idee of duck goed is of niet, nacho heeft bij ons van begin af aan gebarft. De dierenarts had deze in zijn vriezer liggen,vandaar dat ik die had genomen,volgens hem was het een ''goede'' kvv. Pancreas heb ik sinds gisteren ook vers, dus zal hiervan dagelijks iets geven.
Enig idee of dit onder spiervlees of orgaan valt?

Om een meedenkende pro-verse dierenarts te hebben is inderdaad fijn. De vorige da was pro-brok en moest niets van vers weten, dus alle spijsvertering probleempjes lagen volgens hem aan het vers voeren.

De dierenarts zit in Valkenburg ( Zuid-Limburg ) en hij heet de Leeuw ( www.biomentor.org )
Door Borke
#2589609
Ik zou dan liever voorzichtig starten met spiervlees en bijvoorbeeld pens.
Later kippennek, eendennek.
Konijn is toch harder dan gevogelte.

Ik ken het verder niet, hier nog nooit dergelijke virusjes gehad.

Jij boft wel zeg met een pro-vers dierenarts  :biggrin2:
Door Nadia
#2589616
Ah!! Wim! Ja die kennen we wel! Ik woon om de hoek :) In Puth! :)

Pancreas valt onder orgaan.

Borke, ik heb hier konijnenruggen die zijn veeeel zachter dan kippenkarkassen ;)
Door Borke
#2589627
Nadia schreef:
Borke, ik heb hier konijnenruggen die zijn veeeel zachter dan kippenkarkassen ;)
Jij hebt duidelijk een betere leverancier voor konijn dan ik - of ik heb betere kippies  :biggrin2:

Maikell, goede manier om te kijken hoe hart bot is, is kijken of je het kunt buigen met de hand, hoe gemakkelijker dat gaat, hoe zachter het bot.
Met knippen merk je dat ook prima  :)
#2589677
Hier in Italie precies hetzelfde geval met drie honden, die ook een hardnekkige virus achter de rug hebben en ook inderdaad moeite hebben met vertering van Barf.
Ik lees mee. Goed idee lijkt mij de tip van de alvleesklier om de vertering te bevorderen.
Door Maikell
#2590166
@ nadia & borke.
Allereerst bedankt voor de reacties.
Leuk! Ik ben blij met wim als da, fijn geen scheve gezichten als je aan de da vertelt dat je met de hond barft. Zelf woon ik in Landgraaf.
Ik zal nacho de komende dagen even alleen wat spiervlees, orgaan en pancreas geven. dit ging afgelopen 2 weken ook goed.
En dan daarna maar een tijdje op de nekjes, totdat deze goed verteren. Gelukkig liggen de vriezers vol en heb ik nekjes zat.

Dat van de probiotica is een goed idee, wat is een goede probiotica voor een hond? Anders kan ik dit ook eventueel morgen aan de da vragen.

@ senta

Gelukkig geen AB gegeven, mijn ervaring is dat het dan helemaal mis gaat met zijn spijsvertering. Heb een gevoelige hond hier ;)
Zal de tip van de probiotica opvolgen. bedankt!

Fijne zondag allemaal!
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door