5e teen aan achterpoot

Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Omlaag
Barfplaats
Gesponsord bericht

5e teen aan achterpoot

Berichtdoor Barfplaats

Mandarijn
5-sterren

5e teen aan achterpoot

Berichtdoor Mandarijn » Vr 01 Feb 2013, 16:37

Mijn hond Bobbie (ruwharige) heeft aan een van zijn achterpoten een extra teentje.
De hondenkapper zegt nu dat ik de 5e teen aan de achterpoot van Bob moet laten weghalen. Maar Bobbie heeft er geen last van. De teen zit aan zijn rechterachterpoot op en zo'n cm van de voet. De nagel groeit gewoon als alle andere nagels. Nu twijfel ik of ik deze teen weg moeten laten halen.
Binno
5-sterren

Re: 5e teen aan achterpoot

Berichtdoor Binno » Vr 01 Feb 2013, 17:31

als hij er geen last van heeft zou ik 'm laten zitten
wel geregeld controleren of die nagel niet te lang wordt en eventueel dan bijknippen
Lizzy
Moderator

Berichtdoor Lizzy » Vr 01 Feb 2013, 17:56

Waarom zou je iets weg laten halen waar ie geen last van heeft?
Neemt jouw hondenkapper ook elke dag een Neurofennetje voor het geval dat ie hoofdpijn krijgt?
Beaucerons hebben ook een 5de teen trouwens.
Mevroi Kruim
5-sterren

Berichtdoor Mevroi Kruim » Vr 01 Feb 2013, 18:09

Mijn IJsco's hebben respectievelijk 1 en 2 extra tenen aan de achterpoten, en die horen daar ook volgens de rasstandaard. Nou zijn dat wel echte tenen, met botjes en zoolkussentjes. Die scheuren ze echt niet zomaar af.
Veel Franse rassen hebben ook verplicht dubbele Hubertusklauwen aan de achterpoten trouwens. Dus zelfs 6 ipv 5 tenen.

Soms hebben honden van die fliebertjes vel met een nagel er aan aan de achterpoten, die zullen wat makkelijker scheuren. In Nederland is het alleen bij pasgeboren pups toegestaan om die teentjes te verwijderen, bij volwassen honden alleen met een duidelijke medische reden. Zolang jouw hond nergens last van heeft dus niet.
Mandarijn
5-sterren

Berichtdoor Mandarijn » Vr 01 Feb 2013, 21:53

Mevroi Kruim schreef:Soms hebben honden van die fliebertjes vel met een nagel er aan aan de achterpoten.

Dat is precies wat Bobbie heeft aan zijn achterpoot. Maar als ik jullie reacties lees, kan ik dat teentje met nagel gewoon laten zitten. En dat nageltje heb ik al een paar keer geknipt. Bedankt voor jullie reacties, want ik begon toch te twijfelen door de opmerking van de kapper. (Die vond namelijk dat ik het fliebertje moest verwijderen voor het geval dat het zou scheuren, terwijl ik het geen probleem vond.).
BAC
5-sterren

Berichtdoor BAC » Vr 01 Feb 2013, 23:11

Heel verstandig en wat een onhandige opmerking van die trimster, teentjes weghalen krijgen ze alleen maar artrose van, dat wil je echt niet meemaken!
Doranto
5-sterren

Berichtdoor Doranto » Za 02 Feb 2013, 16:56

Dat een hond artrose zou krijgen als je een hubertusklauwtje (zo heten die extra teentjes nl.) laat verwijderen lijkt me erg vreemd. Ik ben het overigens helemaal eens met de stelling dat je dat teentje gewoon moet laten zitten als de hond er geen last van heeft. Onze beauçeron heeft zelfs dubbele hubertusklauwtjes (is verplicht voor het ras) en heeft dus 6 tenen aan iedere achterpoot i.p.v. vier zoals de meeste honden.
Ik begrijp eerlijk gezegd ook niet hoe die trimmer er bij komt dat je dat weg zou moeten laten halen. Ik heb zelf bijna 26 jaar een trimsalon gehad, maar je zult mij zo'n advies zeker niet horen geven.
*Lia*
5-sterren

Berichtdoor *Lia* » Za 02 Feb 2013, 17:23

Lizzy schreef:
Beaucerons hebben ook een 5de teen trouwens.

2 zelfs aan elke achterpoot.

Lekker laten zitten zolang hij er geen last van heeft.
Barfplaats
Gesponsord bericht

Berichtdoor Barfplaats

Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”