Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Jipogelion
#2578614
Momenteel krijgen mijn hondjes voor de dagelijkse kost nog KVV maar de bestellingen om over te gaan op BARF zijn reeds gedaan en ze krijgen nu ook geregeld BARF-happen als karkassen, ribben en hele kwartels. Nu heeft 1 van de dames de nare gewoonte om het vleesbot helemaal uit te laten drogen en het daarna pas te eten. Geef ik het s'morgens dan begint ze eraan in de avond. Geef ik het s'avonds dan eet ze het de volgende morgen. Ze zit er verder wel de hele tijd mee te viezelen en te klooien dus het is een leuke bezigheidstherapie voor haar maar toch...

Tot nu toe maak ik me er niet zo druk om. Immers de KVV eet ze meteen, vers, op dus de vitamientjes krijgt ze wel binnen. Ook laat ze die dingen niet zo lang liggen dat ze ranzig worden of zo. Maar straks over op BARF zie ik haar er dus ook voor aan die ribben en konijnenkarkassen helemaal te laten uitdrogen voor ze er aan begint, hoe zit dat dan met de voedingswaarde? Kan dat kwaad? Spier en orgaanvlees eet ze trouwens wel meteen op.
Door Lizzy
#2578621
Welnee, dat kan geen kwaad. De meeste honden hebben hun vlees (en vleesbot) het liefst 'rijp' en ze zouden het liefst willen dat wij ons vlees in een vleesput (gat in de tuin in de schaduw) zouden bewaren tot het lekker rijp is. Dan wordt het zelfs beter verteerbaar. Maar ja, de meeste van ons kunnen geen vleesput in de tuin graven en daarom hebben wij vriezers om ons vlees in te bewaren. Vroeger bewaarde ze het serieus in een vleesput! En daar bleef het maaaaanden goed!
#2578623
Oh dat klinkt als "Mona's Hondenhemel" haha! Nou dan laat ik haar (Mona dus) lekker viezelen en zeveren. Ik ben zelf niet bang dat ze er iets van krijgen, want de meest rottende karkassen verdwijnen nog naar binnen als honden de kans krijgen. Maar ik ben wel gerust gesteld dat een samengesteld menu niet ineens verpest is qua voedingswaarde omdat madame haar vlees graag laat adelen. Thx!

Overigens heb ik hier ook nog een ongebruikte oude mestkelder... dus mocht iemand de onweerstaanbare drang hebben om back-to-basics te gaan en weer een vleesput in gebruik te willen nemen: be my guest :biggrin2:
Door Ingrid S
#2579020
haha je kan er ook gewoon een hond bijnemen is ze het zo afgeleerd. bij mij jatten ze nog net niet iets uit de ander zijn bak als ze nog eten. anders hebben ze pech en is het weg.
ze eten zowieso al snel, maar als ze iets hebben wat niet voor hun bedoeld is gaat het helemaal rap.

en na het eten doen ze alle drie mee aan de bakken dans. (zo snel mogelijk kijken of de ander iets in de bak is vergeten)
#2579057
Whoehaha ik denk dat ik zelf een BARF maaltijd ga worden als ik daarmee kom aanzetten bij mijn vriend. :biggrin2:

@Mevroi Kruim
Ik denk dat je daar helemaal gelijk in hebt inderdaad. Als ik zo'n ribbenkastje de volgende ochtend vind dat is het droog en verkleurd maar ruikt nog gewoon zoals het hoort te ruiken. Dat durf ik met KVV niet aan, als dat echt over blijft maak ik de kippen er blij mee.
#2581030
Senta schreef: Hier wordt niet geklooit met eten, niet eten is volgende ronde weer een kans, eten we dan weer niet heb ik de langste adem :biggrin2: En win altijd.
Hier ook, het is verbazend hoeveel lekkerder wilde eend wordt van 2 dagen in de koelkast  :biggrin2:

Maar de katten doen er hier wel eens wat langer over, en dat vind ik ook goed. De ouwetjes worden echt oud, die hebben de tijd gewoon nodig.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door