hoeveelheid eten na sterilisatie

Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Omlaag
Barfplaats
Gesponsord bericht

Berichtdoor Barfplaats

Sannetje
2-sterren

Berichtdoor Sannetje » Do 10 Jan 2013, 22:42

Kaatje wordt aankomende dinsdag gesteriliseerd. Nu heb ik gehoord dat ze daarna minder energie nodig hebben. Nu vraag ik me af hoe ik dat het beste aan kan pakken. Ik wil eigenlijk voorkomen dat ze te dik wordt, maar haar ook niet te weinig geven.

Ze is nu 6 maanden en zo'n drie kilo en ze eet ongeveer 5% per dag. Kan ik haar blijven geven naar behoefte, gaat ze ook uit zichzelf minder eten na de sterilisatie? Of kan ik het beter sowieso zelf al terug brengen naar 3 tot 4 procent?

Hoe hebben jullie dat gedaan?
fem fatale
5-sterren

Re: hoeveelheid eten na sterilisatie

Berichtdoor fem fatale » Do 10 Jan 2013, 23:11

Ik ben blijven voeren naar behoefte. Plien, een kleine poes, ging al heel snel minder eten, bij Kai en Jet die wat groter zijn en wat langer zijn doorgegroeid, merk ik nu pas dat het echt minder wordt, ze zijn nu 2,5.

Kai en Jet zijn allebei tot ze een jaar oud waren wel regelmatig chubby geweest, maar over het algemeen volgde dan snel een groeispurt en waren ze dan weer mager. Vanaf dat ze een jaar waren hebben ze eigenlijk een vrij stabiel gewicht.

Ze staan hier wel op volledige prooi, het kan zijn (dit heb ik voor fretten wel eens gehoord) dat je met gemalen voer niet zomaar naar behoefte kan blijven voeren.
wijkje
5-sterren

Berichtdoor wijkje » Vr 11 Jan 2013, 00:35

Ik vind lastig om goed antwoord te geven omdat al mijn katers al gecastreerd waren voordat ze overgingen op gemalen barf.
En jij hebt natuurlijk nog een jonkie die mogelijk nog wel wat doorgroeid.
Mijn ervaring met je-weet-wel-katers is dat ze verschillend zijn qua voedingsbehoefte. Bambi is kat die onophoudelijk door kan eten. De andere houden zelf wel wat maat en eten naar behoefte.
Dus ik zou je kat observeren, mogelijk ietsje minder geven 4,5 %  gewicht in de gaten blijven houden.
Mevroi Kruim
5-sterren

Berichtdoor Mevroi Kruim » Vr 11 Jan 2013, 11:27

Ik voer altijd op het oog, gecastreerd of niet. Sommige dieren hebben idd minder nodig na een castratie maar bij anderen maakt het helemaal geen verschil. Gewoon goed kijken zou ik zeggen.
jasmijn
5-sterren

Berichtdoor jasmijn » Za 12 Jan 2013, 18:08

Hier voer ik ook op het oog.
Ik heb 2 katers die allebij met 6 maanden zijn gecastreerd en ze zijn nu 3 jaar.
De enen ( eros ) heeft al heel snel veel minden gekregen maar die blijft ook door eten tot hij misselijk  Is ::)
De andere ( aron) krijgt nu zelf meer dan voor de castratie, maar die is heel erg bewegelijke en eet tot hij vol zit en daarna niks meer.

Eros is een kleine kater die best wel lui is.
Aron heeft volgens ons ADHD  en is echt heel erg groot en gespierd.
Dus het ligt echt aan je kat hoeveel ze nodigt heeft.
Sannetje
2-sterren

Berichtdoor Sannetje » Za 12 Jan 2013, 19:22

Bedankt allemaal!

Het komt allemaal wel een beetje neer op wat ik al in m'n hoofd had, maar vind het wel fijn om ff bevestiging te krijgen.
Mowgli
5-sterren

Berichtdoor Mowgli » Za 12 Jan 2013, 19:49

Ik voer Mowgli ook op het oog. Hij werd met 7 maanden gecastreerd, hij is nu ca. 21 maanden. Zes weken geleden heb ik voor het eerst zijn dagportie met 40 gr. verminderd. Hij kreeg altijd 200 gram per dag, maar hij werd ineens wat aan de dikke kant. Nu ziet hij er weer prima uit. In principe zou ik hem nog een beetje minder kunnen voeren, maar een enorm magere kat vind ik niet mooi. Ik schat dat Mowgli ongeveer 4,8 kilo weegt.
Martine-Tom
5-sterren

Berichtdoor Martine-Tom » Za 12 Jan 2013, 21:42

Doki en Freud hebben ook na de castratie gewoon onbeperkt gehad en beiden zijn prima op gewicht, Doki begint nu wat minder te eten, ze wegen samen 12 kilo en eten tussen de 400 en 500 gram op een dag weg.
Barfplaats
Gesponsord bericht

Berichtdoor Barfplaats

Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”