menu

Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Omlaag
Barfplaats
Gesponsord bericht

menu

Berichtdoor Barfplaats

essie
3-sterren

menu

Berichtdoor essie » Do 03 Jan 2013, 09:22

Ik barf al jaren, maar ben niet zo van het hakken, wegen en opschrijven, en deed het tot nu toe een beetje uit mijn hoofd. Als er maar genoeg afwisseling in zat, vond ik het goed. Hield de verhoudingen ook wel ongeveer in de gaten. Deed heus niet zomaar wat, maar ging het alleen niet precies uitrekenen.

Ik heb van 2 weken opgeschreven, omdat ik sommige dingen rechttrek wat ik de 1e week mis.

week 1:

vleesbot
1000 zalm (moet helaas gemalen geven anders eten ze het niet)
1000 konijnkarkas
500  eendenvleugels of eendennekken
1000 kip karkas

spiervlees:
1000 rundsnippers
1000 hertenvlees

orgaan:
1000 pens
500 kiphart

week 2:

spiervlees:
500 sardien/sprot/haring
1000 kipkarkas
1000 parelhoenkarkas
1000 kwartelkarkas

spiervlees:
1000 paardenvlees
500 konijnsnippers
500 kalkoenvlees

orgaan:
500 pens
500 konijn hart/long gemengd
500 rundernier

voor de rest 3 keer per week 200 gram groenten
en 2 keer per week een ei

Heb het ook uitgerekend:

7600 gram per week voor 2 honden:
3500 vleesbot: 46%
2000 spiervlees: 26%
1500 orgaan: 20 %
600  groenten: 8%

Dit is voor 2 honden. Zoals jullie zien heb ik alles een beetje aangepast aan de hoeveelheden zoals het in de vrieser ligt, vind ik het makkelijkst. Geef het zo, dat vleesbot en spiervlees/orgaan samen is, zodat de ontlasting altijd goed is.
1 keer in de maand krijgt Demy ook nog lamsribben, Zero niet meer vanwege leeftijd is dat moeilijker om te eten.

Over een paar weken komt er een pup bij, dus daarom deze check, want wil haar een goede start geven. Ga dan voor de pup haar deel wel wegen.
Maar wil weten of het zo goed is? En met de pup moet ik daar nog met speciale dingen rekening houden?
Laatst gewijzigd door essie op Do 03 Jan 2013, 10:40, 1 keer totaal gewijzigd.
pleuntje
5-sterren

Re: menu

Berichtdoor pleuntje » Do 03 Jan 2013, 10:35

Hou dit topic goed in de gaten omdat hier over een paar weken ook een pup komt wonen en ik er vrij snel mee wil gaan barfen.
Arkay
4-sterren

Berichtdoor Arkay » Do 03 Jan 2013, 13:13

Ik mis in je orgaan oa lever.
Het advies voor totaal orgaan is 10% pens en 10% orgaan waarvan ongeveer 1/3 lever voor de rest hart nier/testen maag long,
dus per week bijv 1kg totaal orgaan waarvan 500 gr pens 150-170 gr lever 100 gr nier/testen 100 gr hart 130-150 gr maag/long.

(dit klopt toch? lizzy)
Laatst gewijzigd door Arkay op Do 03 Jan 2013, 15:59, 1 keer totaal gewijzigd.
essie
3-sterren

Berichtdoor essie » Do 03 Jan 2013, 15:48

Inderdaad geen lever, daarvan gaan ze hier giga aan de race. Dus heb ik op een gegeven moment geschrapt. Maar wel een punt om mee te nemen voor de pup.
Nitus
5-sterren

Berichtdoor Nitus » Vr 04 Jan 2013, 16:51

Mooi menu met meer dan voldoende afwisseling!

Gaan jouw honden ook aan de race als je lever in wat kleinere porties geeft? Ik maak om die reden altijd een orgaanmix (nier, hart en lever) en geef dat met wat groentemix en een stevig vleesbot.

Tips voor pups:
Begin voorzichtig met bijv. vleesbotten van gevogelte. Afhankelijk van formaat hond en wat hij bij de fokker heeft gegeten vleesbotten meppen.
Bij Igor (nu 13 weken oud) ben ik begonnen met 4 maaltijden op een dag, sinds 12 weken oud zit hij op 3 en als hij een maand of 5/6 is wil ik naar 2 en uiteindelijk naar 1 maaltijd per dag.
essie
3-sterren

Berichtdoor essie » Vr 04 Jan 2013, 17:26

Jaren geleden gingen ze ook echt aan de race van een "verloren" levertje ergens tussen, dus daarom helemaal geschrapt. Maar afgelopen maanden soms een hele gans gehakt, en eigenlijk de lever gewoon erbij gegeven en niks aan gemerkt. Dus heb besloten bij Demy te gaan kijken of lever weer gewoon goed gaat, en dan idd met hele kleine hoeveelheden.
Zero ga ik niet meer proberen, ruim 13,5 jaar en echt aan het opraken. Wil hem niet aandoen als ie aan de race gaat, die korte tijd die hij nog heeft doet ie gewoon zonder lever.

Bij fokker gaat ze wisselend krijgen, brokken en KVV, als het goed is. Dus gelijk met vleesbotten ben ik wat voorzichtig.
Ben van plan om voor de eerste weken wat KVV in de slaan voor erbij. Ook voor als man moet voeren. Met 4 keer per dag voeren ben ik er niet altijd zelf bij en is dat wat makkelijker. Maar ze zal snel volledig op BARF gaan staan.
Barfplaats
Gesponsord bericht

Berichtdoor Barfplaats

Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”