Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Gebruikersavatar
Door Arkay
#2539616
Een vriendin van mij heeft een te zware franse bull, hij is 7 jaar en weegt 19 kg.
Hij krijgt enkel de groene versie van smuldier en dan 400 gr per dag.
dat is ongeveer 3 % van het gewenste gewicht 13 kg
Hij heeft demodex gehad en heeft in ieder geval een allergie voor gluten.

Nu heb ik voor gesteld om 2 % te gaan voeren dus max 260 gr en waarvan evt 60 gr van iets anders om te kauwen zodat hij wat meer voldoening uit het eten haalt.
Wat raden julllie aan ??
Door fransbulletje
#2539664
Dat is wel een hele flinke bulleman.
Het bullentrio krijgt hier Carnibest met af en toe wat Darf.
Ik voer op het oog en hou de gewichten goed in de gaten want te zwaar worden is gewoon niet gezond voor een franse bulldog.
Pierre 9 jaar, gecastreerd, 13,5 kg , weinig beweging krijgt 200 gram Carnibest per dag.
Jules 6  jaar, gecastreerd, 14 kg, iedere dag wandeling van minstens half uur, krijgt 230 gram Carnibest per dag.
Hugo 3,5 jaar, niet gecastreerd, 15,5 kg , erg actief en iedere dag wandeling minstens half uur krijgt 325 gram Carnibest per dag.

Misschien ook eens andere kvv proberen en zeker minder geven.
Door smulpaap
#2539713
Allemachtig dat is me een gewicht zeg voor een Fransje . En wat mijn voorganger ook al schrijft , dat is echt niet gezond voor zo,n hondje
Denk dan met name aan het hartje , maar ook aan steeds moeilijker bewegen en een te grote belasting voor het bewegingsapparaat , en natuurlijk ademhaling
Dus idd flink aan de lijn . Ik weet niet hoe actief het hondje nog is ? Maar ik kan me zo indenken dat bewegen niet gemakkelijk gaat met dit overgewicht
Ik zou bij nu nog moeilijker bewegen wat vaker gaan wandelen en dan maar korte stukjes en zeker veel minder geven , en natuurlijk een kvv die niet te vet is
Ze zou idd ook eens andere merken kvv kunnen geven
Gebruikersavatar
Door Arkay
#2539723
Ze wil nu lotgering gaan proberen de versie Totaalvoer met pens, 65% Rund,35% Lam,15% extra lamspens, verhouding 20% orgaan,15% botten,65% spiervlees
en dan twee dagen met een verpakking doen er zit 500 gr in.

Ik hoop zo dat hij dan wat afvalt, hij is qwa schofhoogte ook wel wat groter maar nu is hij echt mega.
Het is een hond die weinig actief is, elke dag een paar keer korte plas en een keer max 30 min.
Verder is het een onrustige hond, die uit stres bij bezoek bijv op zijn kluif gaat knagen terwijl hij heet ding anders niet aanraakt.
Door fransbulletje
#2539755
Lotgering heb ik geen ervaring mee maar heb hier wel verhalen gelezen dat juist Lotgering erg vet is en honden er zwaarder van worden.
Waar komt de stress vandaan?
Gebruikersavatar
Door Arkay
#2539770
Welke merken raden jullie aan ? hij kan niet tegen kip en dat wordt volgens mij nog al eens als calciumbron gebruikt.
Het is voor mij lang geleden dat ik naar kvv heb gekeken.

Als hij bijv ene dag smuldier krijgt met bijv een stuk konijnkarkas en de andere dag lotgering. zou dat een goede afwisseling aanvulling zijn ?
Want nu krijgt hij veel meer te eten dus hij zal wat meer honger krijgen, zou het daarvoor goed zijn om aan te vullen met groente zodat hij wel dat volle gevoel heeft of is het beter om daar hard in te zijn en zijn maag eraan te laten wennen dat hij veel minder krijgt.

De onrust heeft hij altijd een beetje gehad, bijv doordat zijn bazin hem als er bezoek was in zijn mand stuurde en het bezoek hem eruit riep (eindeloze strijd met schoonmoeder)
Verder is hij vorig jaar buiten aangevallen en was flink gehavend, de onrust is eigenlijk allen maar groter geworden.
Door fransbulletje
#2539791
Darf heeft nu ook soorten zonder kip.
De konijn en eend vinden ze hier erg lekker en er is nu ook wild verkrijgbaar.

Zelf zou ik hem gewoon langzaam minder gaan geven dus niet van 400 gram naar 200 maar afbouwen in een paar dagen naar wat je wilt gaan geven.

Lotgering en Smuldier geen ervaring mee dus kan je daar geen advies over geven.
Gebruikersavatar
Door Ruby/Billy
#2539842
Ruby krijgt nu carnibest en doet met een rol van een kilo 3 dagen, ze weegt nu 15,3 kilo (niet gesterriliseerd). Ze heeft eerst een tijd smuldier (de rode) gehad en daar moest ze echt 400 gr per dag van hebben anders viel ze af.

Voor Ruby is 13 kilo te licht, zo veel woog ze toen we haar als herplaatster in huis kregen, je kon een pen tussen haar ribben leggen en dan bleef deze vastzitten tussen de ribben, ik voer op het oog en gevoel
Door smulpaap
#2540161
Ik zou een hond met overgewicht ook zeker geen Lotgering gaan geven , het merk staat erom bekend erg vet te zijn
Misschien kunnen jullie samen eens op voerwijzer kijken naar de merken die in de handel zijn , wat erin zit enz
Er zijn gerust wel merken zonder kip als calciumbron
Gebruikersavatar
Door pleuntje
#2540307
Toen ik nog KVV gaf was ik heel tevreden over Haaksbarf. Hoe het zit met vette of magere KVV daar heb ik weinig ervaring mee omdat mijn hond eerder te dun als te dik was.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door