kippennekjes en konijnenkoppen gehaald en nu?

Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Omlaag
Barfplaats
Gesponsord bericht

Berichtdoor Barfplaats

Julianvm
1-ster

Berichtdoor Julianvm » Do 13 Dec 2012, 11:11

Hallo allemaal,

Ik heb gisteren mij bestelling gekregen via tinlo.
Dit bestaat uit een soort van proefpakket voor mij en de honden.
Kippennekken.
Runderhartblokjes
runderpens.
konijnenkoppen.
haring.
en de complete barf worsten.

Zou iemand mij willen helpen met het samenstelen van een menu voor mijn hondjes.
Ik vind de termen spierweefsel vleesbot e.d. wat lastig met de percentages.

Mijn hondjes zijn 6,8 en 12 kg.

Graag zou ik ook willen weten wat ik hier bij kan doen van groente en/of rijst.

Groetjes,

Julian
miik
5-sterren

Re: kippennekjes en konijnenkoppen gehaald en nu?

Berichtdoor miik » Do 13 Dec 2012, 11:39

Om te beginnen vind ik de konijnen koppen niet geschikt voor jouw kleine hondjes om mee te beginnen.
Dat is vrij hard en vrij veel bot. Dus die zou ik bewaren voor later.

Vis kun je 1x per week voeren. Maar een hele maaltijd vis, valt niet altijd goed- sommige gaan ervan spugen. Dus je zou 1 portie vis kunnen verdelen over 2 dagen. Dus bv Je hondje van 12 kilo eet bv 250 gram op een dag... dat je de 2 dagen lang 125 gram barfworst en 125 gram vis geeft.
Hetzelfde zou je kunnen doen met de pens. Een dag alleen maar pens kan heel erg laxeren. Dus je zou half pens/ half worst kunnen geven of half pens/ half kippenek.

Kwa verhoudingen is het heel lastig om met deze dingen een goed menu te maken.
Want wat zit er precies in de worsten ? Zit er bv al pens doorheen ? En hoeveel orgaan zit erin ?
Vaak zit er vrij veel orgaan bij in, dus dan zou ik er zelf geen runderhart blokjes nog bij gaan geven.
Eerder zou ik kiezen voor mooi spiervlees, of vleesbot met goed vlees eraan.
Julianvm
1-ster

Berichtdoor Julianvm » Do 13 Dec 2012, 11:58

Bedankt voor je reactie.

Tinlo natuurlijk barfworst bevat:Vers rundvlees, vers kippenvlees, verse runderorganen, verse kippen-botten en verse runderpens.
qua verhouding heb ik er geen idee van.

Moet ik hier ook nog rijst of groenten toevoegen?
smulpaap
5-sterren

Berichtdoor smulpaap » Do 13 Dec 2012, 12:01

Ik zou beginnende barf hondjes ook zeker geen konijnenkoppen geven , konijnenkoppen kunnen nogal eens verschillend zijn qua gewicht en stel dat je er eentje hebt van een 130 gram of nog meer dan is dat zeker voor een klein hondje veel te veel en kan tot een nare verstopping /erg moeilijk poepen leiden
Dus ik zou de kopjes bewaren en als je ev . later toch wilt gaan barfen dan kan je als ze eenmaal goed gewend zijn aan beginnersvleesbot de kopjes altijd nog gaan voeren

Verder ben ik het met Miik eens , wat zit er in de worsten , een teveel aan orgaan in de kvv, met daarnaast eventueel nog  pens , vis of hart uit je proefpakket kan leiden tot te dunne ontlasting
Een teveel aan vleesbot tot moeilijk ontlasten , En Tinlo staat er volgens mij al om bekend dat sommige honden er wat moeilijker op poepen
Lastig dus om er een menu van te maken

Je zou de haring bv aan kleine stukjes kunnen maken en ze dat zo nu en dan als beloning kunnen geven

Verder maken wij hier geen menu , als je (later) echt op barf over wilt gaan dan is het toch echt de bedoeling dat je jezelf goed inleest
Als je dat hebt gedaan kan je hier je menu posten , en dan word er naar gekeken en krijg je als dat nodig is nog tips
Anne in Duitsland
5-sterren

Berichtdoor Anne in Duitsland » Do 13 Dec 2012, 23:08

Ik zou met deze spullen geloof ik even deze link doorlezen: http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 140.0.html

De worsten zijn vrij compleet, zo te zien: bot, orgaan, spiervlees. Dus zou ik die gebruiken om kvv-dagen in te lassen. Op de dagen dat je de worsten niet voert, kun je van de kippennekken, het orgaanvlees en de haring een menuutje maken, waarbij je haring als spiervlees telt. Let op: voer niet te vaak haring, want daar zit een stof in die vitamine B afbreekt.

In de bestelling zoals je die nu hebt liggen ontbreekt goed spiervlees. Dat kun je tijdelijk even in de supermarkt halen, als je niet meteen weer wilt of kunt bestellen, maar in de supermarkt is het wel vaak heel duur, dus dat wil je niet te lang volhouden! :biggrin2:

De handigste manier om met barfen te beginnen is om eerst een menuutje te maken, en op basis daarvan te bestellen. Dat is helemaal niet zo moeilijk als het lijkt, hoor! Het gewicht van je hondjes weet je; bepaal dan hoeveel je ze wilt voeren (ze zijn klein, dus dat mag best bij 3-4 % van hun gewicht beginnen), verdeel die hoeveelheid over een percentage vleesbot, spiervlees, orgaan en groente, en dan kun je gaan bestellen! (Oké, zet je menu eerst even hier op bp neer, zodat eventuele foutjes gecorrigeerd kunnen worden voordat je iets bestelt.)

Voorbeeldje: hondje van 12 kilo > uitgangspunt: 3 % van zijn gewicht voeren = 360 gram voer per dag x 7 dagen in de week = 2520 gram voer per week.
Stel dat je 2 dagen die worsten voert; dan blijven er nog 5 dagen over waarvoor je een menu moet maken. Dat betekent dat je 1800 gram (2500 gram - twee dagen worst à 360 gram = 1800 gram) moet onderverdelen in vleesbot, spiervlees, orgaan en groente. De percentages mag je zelf bepalen, maar stel dat je zegt: ik voer 50% vleesbot, 25% spiervlees, 20% orgaan waarvan 10% pens en 10% lever/nier/hart/long/tong/maag o.i.d, en 5% groente. Dan ziet je berekening er zo uit:

1800 x 50% = 900 gram vleesbot per week
1800 x 25% = 450 gram spiervlees per week
1800 x 10% = 180 gram pens per week
1800 x 10% = 180 gram overige organen per week
1800 x 5% = 90 gram groente per week

En dan kies je de soorten vleesbot die je wilt voeren, en het spiervlees etc. Zets ol!

Vleesbot is bot waar nog behoorlijk wat vlees aan zit: idealiter 50% vlees en 50% bot. Voor jou hondjes zijn kippennekken, parelhoenkarkassen, konijnenkarkasjes en -poten en kwartels geschikt beginnersbot. Later kunnen ze misschien ook wel een klein kalkoennekje aan, of poten van kip of zo.
Spiervlees is al het vlees dat zich buiten het skelet van een dier bevindt: kipfilet, runderstoofvlees, paarden-, geiten-, schapenvlees, kalkoenfilet, noem maar op. Als er maar geen bot aan zit.
Orgaansoorten zijn: hart, nier, lever, long, tong, milt, maagjes, pens, hersenen, testikels, dat soort dingen.
Groente: vreselijk gezond spul met veel vitaminen erin.

Kun je hier iets mee?
Anne in Duitsland
5-sterren

Berichtdoor Anne in Duitsland » Do 13 Dec 2012, 23:15

O, en rijst kun je weglaten, daar doet het hondenlichaam niks nuttigs mee.

Wat de groente betreft: lees dit maar eens door:

http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 685.0.html
en
http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 472.0.html
Barfplaats
Gesponsord bericht

Berichtdoor Barfplaats

Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”