Billenschuiver

Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Omlaag
Barfplaats
Gesponsord bericht

Billenschuiver

Berichtdoor Barfplaats

Haasm
2-sterren

Billenschuiver

Berichtdoor Haasm » Zo 09 Dec 2012, 13:11

Zoals de titel al doet vermoeden is dit een ongewone post. Ik zou namelijk graag jullie advies willen over onze (ex) blaasgruis kater die de gewoonte heeft om na een grote boodschap op de kattenbak zijn billen over de grond te schuiven en zo dus zijn kont af te vegen.
Hij doet dit sinds we twee weken geleden over zijn gegaan op kvv. Zijn drolletjes zijn wel kogeltjes maar toch komen er bij het vegen nog resten op de vloer (bah!).

Zou dit kunnen komen doordat we hem extra water door zijn voer geven en heeft iemand een tip hoe we dit kunnen voorkomen?

Afbeelding
Thea
5-sterren

Re: Billenschuiver

Berichtdoor Thea » Zo 09 Dec 2012, 13:43

Zijn de drolletjes erg hard. Dan kan het zijn dat de kont beetje zeer (geiriteerd) is.
Heb zelf m,aar een moeite met ontlasting dan kan je dat ook voelen en wil je mss ook extra afvegen ;)
Mss zit er voor jou kat een iets te hoog bot percentage. Je zou er dan een stukje spiervlees of orgaan bij kunnen doen of een heel klein scheutje olijf of zonnebloemolie aan toe voegen.
Mowgli
5-sterren

Berichtdoor Mowgli » Zo 09 Dec 2012, 15:07

Ik denk inderdaad dat zijn poep wat te hard is en ga met Thea mee.

Mowgli doet dit heeeeeeel soms ook wanneer hij per ongeluk een lange haar van mij heeft gegeten (vraag me niet hoe dit komt), en daardoor blijft er wel eens een stukje poep hangen omdat de lange haar dan nog voor een stuk in zijn kont hangt en dan moet hij zijn kont afvegen aan de vloer ;D ;D
fem fatale
5-sterren

Berichtdoor fem fatale » Zo 09 Dec 2012, 15:59

Ik ga mee met de anderen, hij heeft jeuk/pijn na het poepen en probeert dat zo kwijt te raken. Weet je zeker dat hij ontlasting op grond smeert en geen anaalkliervocht?

Jet doet dit voornamelijk als ze diarree heeft gehad, en meestal gaat het dan om overvolle anaalklieren.
koekje
Moderator

Berichtdoor koekje » Zo 09 Dec 2012, 21:14

Sien veegt ook wel eens haar gat horizontaal af. Bij haar heeft dit verschillende oorzaken:
- een haar gegeten: dan maakt ze een 'mooie' ketting voor de mama (ik heb bijna een meter haar)  :-X
- te harde kak: zeer gat
- te platte kak: blijft wat hangen aan gat (zal wel kriebelen)
- geen zin in ster te wassen wegens vieze smaak in de mond
- iets met anaalklieren
- niet goed gekakt door te snel willen zijn (vooral als ze gestoord wordt of onrustig is tijdens het leggen)

Vaak lees je dat gatschuiven met wormen te maken heeft. Die ervaring heb ik totaal niet.

Ik heb voor de bakken van die gritmatjes liggen. Dit vangt niet alleen een groot deel van het losse grit op, Sien vindt de ribbel bijzonder aangenaam aan de derrière. En op zich is het ook voor mij wel makkelijker, dan hoef ik alleen dat ene plastieken ding te soppen ipv de hele vloer.

En wat je er tegen kan doen?
Voor nu raad ik aan gewoon hem te tijd geven nog even te wennen aan het nieuwe voer. De kans is zeker aanwezig dat het zich stabiliseert. Als hij op de bak zit, niet storen, prettig grit nemen en daarna gewoon schoonmaken.
Als hij er over zeg een maand of 3-4 nog niet mee is verminderd, laat dan even door de DA nakijken. Voor dan kan je een wormenonderzoek doen of anaalklieren laten bezichtigen ofzo. Of mogelijk een aanpassing in je menu/ander merk kvv.
Barfplaats
Gesponsord bericht

Berichtdoor Barfplaats

Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”