Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Meike en Daisy
#2531061
Wat is bloedvlees? Ik kan er geen goede informatie over vinden op internet. Navraag bij de leverancier leverde deze informatie: "Met bloedvlees bedoel ik vlees rond de nek en borst, en de stukken met een bloedpropje erin."

Wie kan me hier meer over vertellen? Kan het kwalitatief goed zijn, of per definitie niet?
Door Martine-Tom
#2531064
Ik vind het nogal vaag klinken "stukken met een bloedprop" geloof dat ik daar niet erg warm voor zou lopen :-\
Door Martine-Tom
#2531071
Bloedworst is volgens mij puur geronnen bloed en vast wel iets van een bindmiddel, hier zit dan nog "vlees" in...
Gebruikersavatar
Door Meike en Daisy
#2531139
Klopt, ik heb laatst ook geleerd dat bloedworst gewoon puur bloed is met wat kruiden. Geen vlees dus.

Vlees rond de nek en borst zou toch ook "bewegend' vlees kunnen zijn, ik vraag me af of dit dan on-uitgebloed goed vlees kan zijn, of dat het de mindere delen zijn.
Gebruikersavatar
Door Arkay
#2531148
Misschien bedoelen ze de vlees delen waar het bloed is "ingeslagen" tijdens het slachten,
dus door het doosnijden van de hals kan er bloed in het vlees trekken tijdens het leegbloeden.

Iets anders kan ik niet bedenken.
Door Anne in Zweden
#2531151
Arkay schreef: Misschien bedoelen ze de vlees delen waar het bloed is "ingeslagen" tijdens het slachten,
dus door het doosnijden van de hals kan er bloed in het vlees trekken tijdens het leegbloeden.

Iets anders kan ik niet bedenken.
Dat zou kunnen. In Duitsland wordt "Stichfleisch" verkocht, met de toevoeging dat dat vlees van de plek waar de hals is doorgesneden. Heb me altijd afgevraagd wat daar speciaal aan is, maar jouw verklaring is best logisch. Ik zal even op Stichfleisch goechelen, misschien kom ik zo meer te weten, ook over bloedvlees.
Door Anne in Zweden
#2531167
Van Wikipedia:

"Als Stichfleisch wird die Fleischpartie bezeichnet, die rund um die Einstichstelle beim Entbluten von Schweinen oder Rindern entsteht. In das Stichfleisch sickern beim Schlachten durch das aus der Stichwunde fließende Blut erhebliche Mengen an Blut ein. Insbesondere das sog. Tropfblut am Ende der Ausblutung kann in Folge des Zusammenbrechens der Blut-Darm-Schranke auch stärker mit Keimen belastet sein.
Stichfleisch darf nur in dafür zugelassenen Betrieben zum Beispiel zu Tierfutter oder technischen Fetten verarbeitet werden. Für den menschlichen Verzehr ist es nicht geeignet. Die Verarbeitung von Stichfleisch in für Menschen bestimmte Lebensmittel ist deshalb laut Lebensmittelgesetz verboten."

Oftewel: het betreft het vlees rond de plek waarin wordt gestoken om het rund of het varken te laten uitbloeden. In dat vlees sijpelt behoorlijk wat bloed door, vanwege het bloed dat uit de steekwond vloeit. Vooral het zg. "druppelbloed" dat je aan het eind van het uitbloedingsproces krijgt, kan als gevolg van het in elkaar vallen van de afscheiding tussen het bloed en de darmen meer kiemen bevatten. Om die reden mag het Stichfleisch alleen als diervoeder worden gebruikt, of om technische vetten [geen idee wat dat is, AiD] te maken. Voor menselijke consumptie is het niet geschikt en daardoor ook verboden.

Klinkt wel als "bloedvlees", vind ik. Die bloedproppen zouden dan misschien dat laatste restje bloed na het uitbloeden kunnen zijn, waar meer kiemen in kunnen zitten?
Laatst gewijzigd door Anne in Zweden op wo 05 dec 2012, 14:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Martine-Tom
#2531186
Kiemen alsin ziektekiemen?

Wat ik zo lees...ik zou het niet voeren denk ik...
Door eelke
#2531189
Tja, kiemen....wat voor kiemen dan?
Op zich, andere dieren voeren we ook wel 'heel' dus dan zitten die kiemen er toch ook in?
Door Anne in Zweden
#2531196
Ik denk niet direct aan ziektekiemen, want zieke dieren worden niet geslacht voor menselijke consumptie (en het bloedvlees is afkomstig van dieren die voor menselijke consumptie geslacht worden; alleen het bloedvlees is daarvoor niet geschikt). Ik denk dat ze eerder bedoelen dat er dingetjes uit de darmen in het bloed terecht kunnen komen wanneer die "Blut-Darm-Schranke" uit elkaar valt, en wanneer dat bloed er als laatste uit gedruppeld komt, hecht zich dat natuurlijk aan het vlees rond de steekwond. Om die reden is het voor mensen niet geschikt, maar gezien het feit dat wij onze dieren gewoon pens etc. voeren - en inderdaad, ook hele prooidieren, waar de darmen nog in zitten - , denk ik niet dat dat bloedvlees schadelijk is.

Een kiem is volgens Van Dale "een micro-organisme dat o.a. door de lucht verspreid kan worden, zoals schimmelsporen, bacteriën en gisten". Het hoeft dus echt niet om ziektekiemen te gaan!
Gebruikersavatar
Door pike
#2531230
Anne in Duitsland schreef:
Oftewel: het betreft het vlees rond de plek waarin wordt gestoken om het rund of het varken te laten uitbloeden. In dat vlees sijpelt behoorlijk wat bloed door, vanwege het bloed dat uit de steekwond vloeit. Vooral het zg. "druppelbloed" dat je aan het eind van het uitbloedingsproces krijgt, kan als gevolg van het in elkaar vallen van de afscheiding tussen het bloed en de darmen meer kiemen bevatten. Om die reden mag het Stichfleisch alleen als diervoeder worden gebruikt, of om technische vetten [geen idee wat dat is, AiD] te maken. Voor menselijke consumptie is het niet geschikt en daardoor ook verboden.
Technische vetten zijn vetten die niet in de levensmiddelen- of diervoedersector gebruikt worden, maar in het
algemeen als smeermiddelen of voor de bereiding van zeep of in de papierindustrie.

(bron: min. van ez, landbouw en inn.)
Door Anne in Zweden
#2531263
pike schreef: Technische vetten zijn vetten die niet in de levensmiddelen- of diervoedersector gebruikt worden, maar in het
algemeen als smeermiddelen of voor de bereiding van zeep of in de papierindustrie.

(bron: min. van ez, landbouw en inn.)
Ah, dank! Ieuw trouwens: bloedvlees in m'n zeep...
Gebruikersavatar
Door koekje
#2531273
Anne in Duitsland schreef: Ieuw trouwens: bloedvlees in m'n zeep...
Ja hè.
Als je vega of vegan verzorgingsproducten (dus ook zeepjes en shampoo) koopt, heb je geen bloedvlees in je zeepje.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door