Ontlasting

Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Omlaag
Barfplaats
Gesponsord bericht

Ontlasting

Berichtdoor Barfplaats

Martine-Tom
5-sterren

Ontlasting

Berichtdoor Martine-Tom » Za 17 Nov 2012, 10:14

Door een topic in de hondenhoek vraag ik me wat af.
Bij Tom (hond) kan ik heel goed zien dat zijn ontlasting varieert, qua kleur, consistentie, volume...afhankelijk van welke diersoort hij eet en of er meer orgaan oid bij zat.
Maar bij de katten merk ik eigenlijk weinig.
Ze hebben hoogstens een keer poederpoep als ze teveel bot hebben gegeten maar verder is het eigenlijk altijd hetzelfde, lichtbruine knikkers  ;D

Merken jullie verschil in ontlasting tov de diersoorten die ze eten?

Ook grappig, bij mijn vorige 2 heb ik er echt nooit zo op gelet, de bakken maakte ik schoon en dat was het, nu let ik er toch wat meer op, al was het maar omdat ik toch zeker wil weten dat ze poepen en niet verstopt zitten enzo. Maar ik kan nu precies zien welk poepje van wie is geweest, ondanks dat ze hetzelfde eten zit er onderling wel verschil in, maar niet onderhevig aan verandering door de diersoorten of meer/minder spier/orgaan zoals bij de hond...

Oh en zelfs op pens wat Doki graag mag eten zo af en toe geen verandering...
Mevroi Kruim
5-sterren

Re: Ontlasting

Berichtdoor Mevroi Kruim » Za 17 Nov 2012, 10:42

Ja, ik merk duidelijk verschil. Ik voer ook niet altijd compleet, dat scheelt ook, de ene keer meer bot, de andere keer meer orgaan.
koekje
Moderator

Berichtdoor koekje » Za 17 Nov 2012, 15:01

Ik merk ook verschil. Poederdrol heb ik nog nooit gehad, maar ik zie bij de kakkerijen van Sien wel verschil. Bij Ot veel minder, maar die eet dan ook iedere avond een muffin.
Sien heeft ook wel eens een groene drol gehad. Toen had ze een plant gesnoeid  :D
En als ze een oranje drol heeft, weet ik dat het weer eens tijd is voor een halve tube haarbalpasta.
pearlsofpassion
Moderator

Berichtdoor pearlsofpassion » Za 17 Nov 2012, 15:23

Hier zie ik nauwelijks verschil hoor.
Ik kan echt niet zeggen wat ze voorheen gegeten hebben.
Die poederdrollen heb ik er gelukkig wel uit gekregen. Alleen Cuzco kan al eens een stukje in een verder mooi bruine drol hebben.  Zijn maag zal wat selectief werken zeker  :biggrin2:
Ik merk wel dat ze op kvv, iets zachtere drollen hebben.  Ik stop daar ook wel ietsje minder bot in, maar dan spreek ik van zo'n 2-3%... In de kvv houdt ik gewoon 40-40-20 aan, in hun menu krijgen ze (aangepast aan de kat) 2-5% meer bot.  Zou niet echt verschil geven, zou ik denken, en toch merk ik dat...

Cuzco maakt echt knikkers, breed en zwaar, bij de anderen zijn ze smaller, lichter (niet van kleur, maar in gewicht) en lijken meer op gedroogd vlees.  Cuzco is ook de enige die zijn bot ongemept en ongemalen eet, dus dat speelt vast wel een rol.  Zoals gezegd: als hij kvv eet, zijn ook zijn drollen dunner en zachter.
Ik heb het wel al in het oog gehouden als hij op de bak gaat, en ik kan niet zeggen dat dat moeizaam gaat.  Dus maak ik me er maar niet druk in.

Maar kwa kleur is het dus eigenlijk altijd wel hetzelfde.  Er zit ook wel altijd variatie in de drol, stukje lichter, stukje donkerder, maar dus niet verschillend over de dagen heen...
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op Za 17 Nov 2012, 15:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Barfplaats
Gesponsord bericht

Berichtdoor Barfplaats

Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”