controle

Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Omlaag
Barfplaats
Gesponsord bericht

controle

Berichtdoor Barfplaats

Lil
5-sterren

controle

Berichtdoor Lil » Vr 16 Nov 2012, 15:51

Gewoon even ter controle. Ik barf al vrij lang en heb een tijd kvv gegeven. Daarna geëlimineerd ivm allergie en vraag me nu af of ik nog wel de regeltjes volg.

Ik geef: zalm (als spiervlees), paard (spiervlees en als ik eraan kan komen orgaan), lam (bot als ik aan zacht bot kan komen, spier en orgaan), eend (bot, spier en orgaan), konijn (bot, spier en orgaan).
Als orgaan geef ik hart, lever, nier, long. Pens wordt niet verdragen  :-\
Alleen zachte beginners botten, want harde/grote botten eet men niet of alleen het vlees eraf en laat het bot liggen.

Hond 25 kg, gesteriliseerd goed op gewicht. 400 gram per dag, bij actieve dag 500 gram. Ik houd even 400 gram per dag aan.
Dat maakt per dag
vleesbot 220 gram
orgaan 80 gram
spiervlees 100 gram

voorbeeld:
eendenvleugels met konijnklokhuis en paardenspiervlees gedurende 3 dagen.
Konijnrug met buikflap met de nieren erin gedurende 2 dagen (niets erbij, krijgen de andere dagen wel wat meer orgaan, dus weekpercentage klopt dan wel)
lamsstaart met eendenhart en zalm gedurende 1 dag of 2 dagen
konijnschouder (behoorlijke veel vlees op) met konijnlever gedurende 2 dagen
eendenvleugels of eendennek (karkas wordt niet gegeten) etc. etc.

Niet altijd zo want kan ook lamsstaart met paard en konijnorgaan geven etc. Probeer alles af te wisselen.

Wissel deze dingen af. Ik heb op dit moment weinig zin om een 6e diersoort te proberen, omdat eindelijk eindelijk na 1,5 jaar er haar groeit op de poten en de jeuk heel goed te doen is. Ik durf nog even niet verder te elimineren, pas als het langer goed gaat met de allergie. Ik voer dus 2 of 3 dagen hetzelfde, omdat het met de porties zo uit komt. Ik neem aan dat dit geen probleem is. Lam voer ik wat minder ivm het vetgehalte.

kip en rund en pens kan dus niet heb ik ontdekt.
Too
5-sterren

Re: controle

Berichtdoor Too » Vr 16 Nov 2012, 17:28

:) soms moet je jezelf even controleren hè? Ik heb laatst ook het menuutje maar weer s doorgerekend [en wat porties nagewogen :o] om eventuele gemakzucht/gewoonte te tackelen

Zou t mooi zo laten als het nu stabiel is, je hebt 4dieren + vis,  van ieder dier alle onderdelen.. hartstikke goed!
Eitje, groenteprak daarvoor moet alles zeker weer op de schop, met alle risico's van dien?

Je geeft iets meer dan 50% bot en 20% orgaan, t één zorgt voor een [te] stevige drol, t ander voor wat losse poep.. hoeft geen probleem te zijn, gewoon je ogen blijven gebruiken
Bij 20% orgaan wordt meestal uitgegaan van de helft pens... ik zou zelf ws naar ca.15% orgaan gaan ten gunste van spiervlees
Lil
5-sterren

Berichtdoor Lil » Vr 16 Nov 2012, 18:18

Ja, dat orgaan vroeg ik me af. Er komt wat moois uit van achteren haha. Kan er best eens mee spelen met die hoeveelheid ;-)

Heel soms wortel of ei, maar heb dat niet structureel getest.
Lizzy
Moderator

Berichtdoor Lizzy » Vr 16 Nov 2012, 18:32

[quote="Too"]
:) soms moet je jezelf even controleren hè? Ik heb laatst ook het menuutje maar weer s doorgerekend [en wat porties nagewogen :o] om eventuele gemakzucht/gewoonte te tackelen

Zou t mooi zo laten als het nu stabiel is, je hebt 4dieren + vis,  van ieder dier alle onderdelen.. hartstikke goed!
Eitje, groenteprak daarvoor moet alles zeker weer op de schop, met alle risico's van dien?

Je geeft iets meer dan 50% bot en 20% orgaan, t één zorgt voor een [te] stevige drol, t ander voor wat losse poep.. hoeft geen probleem te zijn, gewoon je ogen blijven gebruiken
Bij 20% orgaan wordt meestal uitgegaan van de helft pens... ik zou zelf ws naar ca.15% orgaan gaan ten gunste van spiervlees
[/quote]

Ik ben het hier mee eens. Helemaal, van de 4 diersoorten tot de hoeveelheid orgaanvlees.
Lil
5-sterren

Berichtdoor Lil » Vr 16 Nov 2012, 19:50

[quote="Lizzy"]
Ik ben het hier mee eens. Helemaal, van de 4 diersoorten tot de hoeveelheid orgaanvlees.
[/quote]

Dank je. Ga minder orgaan geven en meer spiervlees.
Lil
5-sterren

Berichtdoor Lil » Wo 21 Nov 2012, 09:23

Ik geloof dat ik inderdaad verschil merk. De ontlasting ziet er hetzelfde uit, maar het lijkt net alsof ze het iets makkelijker kwijt komt.
Ik houd het dus op 15% orgaan en geef 5% extra spiervlees.

Menu staat op het bord, zodat ik me niet meer kan vergissen (Boris krijgt wel pens, dus die zit wel op 20% orgaan).

Dank dames!  :-*
Barfplaats
Gesponsord bericht

Berichtdoor Barfplaats

Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”