hoe ziet het beste menu uit voor sport honden?

Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Omlaag
Barfplaats
Gesponsord bericht

Berichtdoor Barfplaats

Bianka
1-ster

Berichtdoor Bianka » Do 15 Nov 2012, 15:40

Ik ben mij aan het in lezen over het barfen. mijn honden krijgen kvv met een beetje barf (wel eens een hele kip, zalmkop, kippenekken).

Maar wat is een goed week menu voor sporthonden? waar kan je het beste mee beginnen?

Groetjes Bianka
Martine-Tom
5-sterren

Re: hoe ziet het beste menu uit voor sport honden?

Berichtdoor Martine-Tom » Do 15 Nov 2012, 15:46

gewoon zoals elke hond, beginners botjes en mss een wat hoger percentage als ze erg actief zijn.
Bianka
1-ster

Berichtdoor Bianka » Do 15 Nov 2012, 17:27

ik dacht dat het menu van iets wat vetter vlees moest bestaan? sowieso wordt er dan % gewijs iets meer gevoerd dacht ik.
Martine-Tom
5-sterren

Berichtdoor Martine-Tom » Do 15 Nov 2012, 17:35

Ik zou niet weten waarom je meer vet moet voeren...gewoon in verhouding lijkt me, het percentage bekijk je per hond en varieert heel erg.
Mijn hond is een werkende hulphond en eet minder dan 2%, je neemt een start percentage, ik zou dan denk ik 3 of 4% pakken en kijkt gewoon hoe je hond het erop doet, word ie mager geef je meer, word ie dik geef je minder.

Dat is voor alle honden hetzelfde  :)
Boeffie Blafmans
5-sterren

Berichtdoor Boeffie Blafmans » Do 15 Nov 2012, 19:09

Hangt er vanaf hoeveel je hond sport. Wij voeren in de winter meer vet, omdat de honden dan door de kou en de hoeveel km's die ze lopen erg veel nodig hebben. En wij voeren nog maar nauwelijks bot, omdat dat niet altijd goed verteerd is de volgende dag en ze dan nog massa in hun maag hebben waardoor ze minder goed lopen. Dus voeren we calciumbron van gemalen eierschalen. Misschien heb je dat probleem niet met alleen heel zachte botten (daar kunnen wij niet goed aankomen), maar het is iets om op te letten.
madeleine
4-sterren

Berichtdoor madeleine » Za 08 Dec 2012, 11:00

Ik lees even mee.
Mocht het menu iets aangepast moet worden dan lijkt me ook belangrijk wat voor soort sport het is.
Lijkt me inderdaad dat je met sledesport er rekening mee kunt houden. Maar met bijvoorbeeld agility, dan weet ik het niet zeker. Als het om zo'n 'explosieve' sport gaat wellicht een beetje koolhydraden voor een snelle verbranding? Maar dat werkt dan zo bij mensen, ik weet niet of dat ook zo voor honden werkt.
Martine-Tom
5-sterren

Berichtdoor Martine-Tom » Za 08 Dec 2012, 11:25

Nee, koolhydraten zijn niet nodig, ook niet voor sporthonden, honden verteren anders dan mensen dus die vergelijk gaat niet op  ;)
Kallista
4-sterren

Berichtdoor Kallista » Za 08 Dec 2012, 11:34

[quote="Bianka"]
ik dacht dat het menu van iets wat vetter vlees moest bestaan? sowieso wordt er dan % gewijs iets meer gevoerd dacht ik.
[/quote]

Mijn honden krijgen idd wat meer vet, wat anderen bij schapenvlees bijv. eraf zouden snijden voer ik gewoon mee. Soms zelfs nog extra schapenvet erbij.
Ik heb werkende border collies, al naar gelang hoeveel er te doen is of hoeveel er voor wedstrijden getraind moet worden wordt er ook al eens wat meer gevoerd, die vallen dan op een of 2 weken al rap af als ze volop in training staan. Dat wil nogal eens hard gaan...
Verder let ik erop dat ik een goeie kwaliteit spiervlees erbij geef, nu niet dat je dat anders niet zou doen, maar bij die die hier het hardste werken let ik daar nog wat meer op!

Botten voer ik ook niet persee de dag voor een wedstrijd, hooguit wat kippenekjes, de dag zelf krijgen ze s'morgens bijv. enkel kwark of yoghurt met honing, voor wat energie en de spieren.
Mocht het zo zijn dat het extreem is wat temperatuur aangaat dan krijgen ze evt. na een wedstrijd ook wel electrolyten of een extra voedingsupplement. Ik kijk gewoon naar mijn hond en beslis dan wat te doen.
En als ik het niet meer verantwoord vind dan start ik niet meer en krijgen ze rust en leg ik ze in de schaduw.

Als je hond geen barf gewoon is dan wat anderen ook zeggen met beginnersbot starten.

Net als Madeleine zegt hangt ervan af welke sport je doet.
Wat voor mijn honden goed is hoeft nog niet te werken voor iemand anders zijn honden ;)
Barfplaats
Gesponsord bericht

Berichtdoor Barfplaats

Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”