Italie: wat vindt men van Italiaanse percentages?

Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Barfplaats
Gesponsord bericht

Berichtdoor Barfplaats

Annemarie Rijnveld
5-sterren

Berichtdoor Annemarie Rijnveld » Ma 12 Nov 2012, 11:01

Hoi Allen,
Op verzoek van een Italiaans FB-barflid, Silvia Brandilli, de volgende vraag, vertaling:
Tussen de Italiaanse en Nederlandse percentages zit een enorm verschil. Wat is daar de reden van en welke zou beter zijn? 
In het geval men geen pens heeft, wordt er vlees en melkprodukten (ricotta bijv) voor in de plaats gegeven. Kan dit? Of is dit niet goed? Met welk produkt kan men pens beter vervangen?

Men berekent op de volgende manier:
Van de 100% voerbehoefte wordt er gesplitst in 80% vlees + kaal bot + pens en 20% aan groenten + fruit.
Voorbeeld van behoefte aan 600 gram per dag:
80% aan dierlijke produkten:      80% di 600g = 480g
Vlees zonder bot                                  50% di 480g = 240g
Pens                                                    20% di 480g =  96g
Kaal bot/kraakbeen                              15% di 480g =  72g
Orgaan                                                15% di  480g =  72g

20% aan plantaardige produkten: 20% di 600g = 120g
Groenten                                              75% di 120g =  90g
Fruit                                                      25% di 120g =  30g 

Er is ook de granenversie: Gaat men granen toevoegen aan de groenten/fruitmix dan wordt het percentage:
30% van 600 gram = 180 gram, onderverdeeld in
40% groenten = 72 gr
40% granen    = 72 gr
20% fruit        = 36 gr

70% vleesprodukten onderverdeeld in:
70% van 420 gram
Vlees zonder bot      50% = 210 gr
Pens                      15% =  63 gr
Orgaan                  15% =  63 gr
Kaal bot/kraakbeen  20% =  84 gr

Alle tips en adviezen van harte welkom! Alvast bedankt door Silvia Brandilli.
pearlsofpassion
Moderator

Re: Italie: wat vindt men van Italiaanse percentages?

Berichtdoor pearlsofpassion » Ma 12 Nov 2012, 11:18

Ze geven dus 15-20% kaal bot en rekenen kraakbeen daar ook onder.  Dat laatste doen ze in Duitsland ook, ookal zit er geen calcium in, dus daar lees ik maar even overheen.  Je kan wel even vermelden dat kraakbeen dus geen bot is en dat er geen calcium in zit, zodat ze er rekening mee kunnen houden.  Op BP rekent men het ofwel onder spier ofwel als niets onder extra.
Maar dit komt dus overeen met zo'n 30-40% vleesbot. Dat is volgens mij wat de NRV-percentage's ook zijn.  Hier op barfplaats geven we meer bot omdat daar de ontlasting mooier van wordt.  We voeren volgens het principe: voer waar je hond het goed op doet, volg niet blindelings de theorie.  Als de honden echter mooie stevige ontlasting hebben op 30% bot, wie maakt daar dan een punt van?  Kijk altijd naar de hond zelf!
Ik vind het wel veel fruit en groenten.  80% dierlijk materiaal lijkt me het minimum.
Fruit en vlees combineren in dezelfde maaltijd wordt afgeraden ivm gistingen (dat is bij mensen ook zo trouwens, fruit zou je apart moeten eten), maar als de hond geen rommelbuiken heeft, en geen last van winderigheid, kan dat vast geen kwaad.  Als de hond daar wel last van heeft, kan dat dus aan die combinatie liggen.
Dat graan daar lees ik ook maar overheen, het spreekt voor zich dat ze dat er beter uit kunnen laten.  Als de hond dan slappe ontlasting krijgt (want graan werkt stoppend), dan kunnen ze beter het vleesbot wat omhoog halen.
Verder eens kijken wat er van groenten gevoerd wordt en of daar voldoende afwisseling is tussen blad- en knolgroenten.

Ik lees in deze menu's wel pens, en dan vind ik het orgaandeel erg hoog. Dan kan je beter 10% orgaan aanhouden en daarnaast nog pens geven.
Als je geen pens kan voeren zou ik zelf 15% orgaan aanhouden.  Niet meer dan 5% van je menu lever geven.  Nier ook niet mee overdrijven.  Als je dan aan maagjes van een ander dier kan geraken (vast niet, maar je weet nooit), dan is dat vast wel nuttig om ook te geven.
Verder zou ik de overschot aanvullen met spiervlees.
Dat kan zeker geen kwaad, is een waardevol onderdeel van het menu. 

Samenvattend: de percentage's zijn nog niet zo'n ramp.
Best percentage groenten lichtjes naar omlaag, orgaan zo'n 15% en dan kijken hoeveel bot er nodig is. Als dat goed zit, de rest aanvullen met spiervlees. En als je een keertje aan pens kan geraken, dat zeker niet laten. Enkel de vuile versie dan, gebleekte pens is geen hond wat mee.
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op Ma 12 Nov 2012, 11:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Lizzy
Moderator

Berichtdoor Lizzy » Ma 12 Nov 2012, 11:21

[quote="Annemarie Rijnveld"]
Hoi Allen,
Op verzoek van een Italiaans FB-barflid, Silvia Brandilli, de volgende vraag, vertaling:
Tussen de Italiaanse en Nederlandse percentages zit een enorm verschil. Wat is daar de reden van en welke zou beter zijn? 
In het geval men geen pens heeft, wordt er vlees en melkprodukten (ricotta bijv) voor in de plaats gegeven. Kan dit? Of is dit niet goed? Met welk produkt kan men pens beter vervangen?[/quote]
Ja, er zit best wel verschil in de percentages. En hoe die ontstaan zijn, die verschillen.... Ik zou het niet weten. Hier op Barfplaats worden ook wel verschillende percentages gevoerd hoor, maar het standaard advies is zo'n beetje : 40% a 45% vleesbot (wij rekenen niet met kaal bot omdat wij vinden dat er een gevaar dreigt dat mensen dan kale botten gaan voeren), 15% a 20% orgaanvlees, inclusief pens, 5% a 15% groenten (en dan vinden wij 15% eigenlijk al best veel) en de rest spiervlees. Als extra's geven we vette vis, eieren, etc. En nou ja, wat is beter....? Onze percentages zijn een mix van Ian Billinghurst, Mogens Eliasen, Tom Lonsdale en daarover hebben wij een dikke saus gegooid van onze eigen ervaring van de afgelopen 15 jaar. Maar of dat nou daarom beter is dan de percentages die men in Italie adviseert...? Ik zou dat niet durven beweren.

Pens is pens en is niet echt te vervangen. Als je iets zoekt dat ook goede bacterieen bevat (net als pens), kun je yoghurt met melkzuurbacterieen geven. Of dit nou echt wel zo gezond is, dat weet nog bijna niemand.... Er zijn toch ook wel veel geluiden dat zuivel eigenlijk niet gezond is voor de hond (en ook niet voor de mens). Je kunt ook capsules probiotica geven.

Men berekent op de volgende manier:
Van de 100% voerbehoefte wordt er gesplitst in 80% vlees + kaal bot + pens en 20% aan groenten + fruit.
Voorbeeld van behoefte aan 600 gram per dag:
80% aan dierlijke produkten:      80% di 600g = 480g
Vlees zonder bot                                  50% di 480g = 240g
Pens                                                    20% di 480g =  96g
Kaal bot/kraakbeen                              15% di 480g =  72g
Orgaan                                                15% di  480g =  72g

20% aan plantaardige produkten: 20% di 600g = 120g
Groenten                                              75% di 120g =  90g
Fruit                                                      25% di 120g =  30g 

Ik vind zelf 20% groenten/fruit wat hoog. Wordt daar de ontlasting niet erg los van? Ik vind zelf 15% kaal bot wat laag, hoewel het er wel van af hangt wat voor kaal bot dat is. Is het van een mengsel van grote en kleine dieren (kalf, geit, lam en kip, parelhoen, eend ofzo), dan gaat het nog wel. Is het alleen van kleine dieren, zou ik daar geen pups mee op laten groeien omdat volgens mijn berekening de pup dan net wat te weinig calcium binnen krijgt (een kaal bot percentage met bot van kleine dieren van 22% geeft een perfecte Ca/F verhouding).

Ik vind 20% pens persoonlijk wat veel, vooral omdat pens niet zo heel veel voedingsstoffen bevat. Maar de mensen die deze percentages voeren, geven ook iets meer anders orgaanvlees, dat weer rijk is aan vitamines en mineralen, waarmee ze het totaal aan vitamines en mineralen vast wel weer rechttrekken. Het zou wel wat losse ontlasting kunnen geven, deze orgaanvlees/pens percentages. Maar als de hond het er goed op doet... Tja, wie ben ik dan om te zeggen dat het niet goed is?! Als de honden echter vaak dunne/losse ontlasting hebben, zouden ze het in die hoek moeten zoeken (een beetje teveel orgaanvlees/pens, beetje te weinig bot, beetje groenten/fruit teveel).

Er is ook de granenversie: Gaat men granen toevoegen aan de groenten/fruitmix dan wordt het percentage:
30% van 600 gram = 180 gram, onderverdeeld in
40% groenten = 72 gr
40% granen    = 72 gr
20% fruit        = 36 gr

Ja nou ja, daar kan ik kort over zijn, ik vind granen helemaal ongeschikt als hondenvoeding. Granen bevatten erg veel koolhydraat en dat heeft een hond niet nodig. Ik ben er stellig van overtuigt dat granen juist gezondheidsproblemen veroorzaken (zoals diabetes, allergieen, etc.). Jullie percentage is gelukkig wel veeeeeel lager dan in brok, dus in dat opzicht is het geen drama, ik zou het zelf alleen niet adviseren omdat ik vind dat geen graan nog beter is. Ik vraag me ook af waarom er granen gegeven worden? Men heeft er vast een goede reden voor. 

70% vleesprodukten onderverdeeld in:
70% van 420 gram
Vlees zonder bot      50% = 210 gr
Pens                      15% =  63 gr
Orgaan                  15% =  63 gr
Kaal bot/kraakbeen  20% =  84 gr

Wat voor bot/kraakbeen bedoelt men hier? Eigenlijk gelden hiervoor dezelfde dingen als die ik hierboven al schrijf.

Alle tips en adviezen van harte welkom! Alvast bedankt door Silvia Brandilli.

Voeren jullie geen vette vis? Ik denk dat vette vis wel een goede toevoeging op het menu zou zijn. Niet meer dan 5% van het totaal.
Annemarie Rijnveld
5-sterren

Berichtdoor Annemarie Rijnveld » Ma 12 Nov 2012, 11:39

Heel erg bedankt @Pop, ik ga dit bericht vertalen.

Ik dacht zelf dat het met het botpercentage niet zo goed zat, maar nav wat jij schrijft, valt het dus nogal mee. Dank je wel.

@Lizzy, ook jij heel erg bedankt voor de uitgebreide uitleg. Ik heb een hoop te vertalen vanmiddag!
Ja, vette vis wordt als extra erbij gegeven, ook ei, en ricotta, yoghurt, sommigen doen er ook algen en zo bij.
Bot en kraakbeen is hier bijna altijd kip, kalkoen, rund (schrik niet: poten, schenkel, staart) en vaak een gedeelte van rund dat hier biancostato heet, moet iets met rib te maken hebben, ik heb het alleen gezien in de winkel en het lijkt mij vlees met witte vettoestanden erin en een stuk zacht bot :-X

De reden dat men granen geeft is dat het zo'n goede filler is. Hond voelt zich verzadigd, heeft niet meer een constant hondergevoel.
Er zijn ook mensen die graan geven omdat DA's zeggen dat teveel dierlijke proteinen voor honden heel erg slecht is voor de nieren, allerlei nierfunctie-problemen kunnen daar uit voortkomen. :-X
Dit is allemaal niet mijn mening, hè, ik verwoord wat men in Italie denkt en zegt.

Goed, ik ben heel blij met al deze info, hier kunnen de Italianen echt heel veel mee, ook hetgeen jij schrijft over kaalbotgehalte in relatie tot pupvoeding: er zitten nogal wat pups op het forum. Dit is zeker interessant voor hen.

Nogmaals mijn heel hartelijke dank!!
pearlsofpassion
Moderator

Berichtdoor pearlsofpassion » Ma 12 Nov 2012, 11:44

Hebben deze mensen die granen geven als filler, wel eens zonder granen gevoerd?
Want ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat deze overtuiging klopt.
Ik kan me voorstellen dat de hond op het moment zelf verzadigd is, maar niet dat zijn hongergevoel dan minder snel terugkomt. Integendeel zelfs. Het omgekeerde is veel logischer: dat zonder granen het hongergevoel minder snel terugkomt, want geen insulinepieken door de koolhydraten.
Dat werkt niet de eerste dagen, want de hond moet afkicken van de koolhydraten, maar na een week moet je dat zeker al zien.
Bij mijn katten merkte ik het na een dag al. 

Daarbij kan het natuurlijk ook zijn dat een hond gewoon altijd wel meer wil en kan eten dan hij eigelijk nodig heeft, zeker als het lekker vlees is  :D. dat is een verschil met echte honger...
Annemarie Rijnveld
5-sterren

Berichtdoor Annemarie Rijnveld » Ma 12 Nov 2012, 13:53

Dank je @Pop, ik geef het bericht door. En dan post ik het antwoord hier.
Zelf denk ik dat men het nooit geprobeerd heeft zonder granen. Graan is hier een heel geaccepteerd ingredient, en, zoals ik al aangaf, de DA's die het enorm propageren.

Het heeft ook te maken met een diepgewortelde mentaliteit, jachthondeigenaren hebben eigenlijk al van ouds graan gevoerd, naast slachtafval en tafelrestjes.
pearlsofpassion
Moderator

Berichtdoor pearlsofpassion » Ma 12 Nov 2012, 22:34

Dank je @Pop, ik geef het bericht door. En dan post ik het antwoord hier.
Zelf denk ik dat men het nooit geprobeerd heeft zonder granen. Graan is hier een heel geaccepteerd ingredient, en, zoals ik al aangaf, de DA's die het enorm propageren.

Het heeft ook te maken met een diepgewortelde mentaliteit, jachthondeigenaren hebben eigenlijk al van ouds graan gevoerd, naast slachtafval en tafelrestjes.
[/quote]

Ja, maar dat is niet omdat het zo goed is voor de honden he. Dat is gewoon omdat men dat altijd mee had, het zelf kweekte en dat goedkoop voedsel is. Logisch dus dat het aan de honden gevoerd werd. Men dacht toen niet na wat het gezondste voedsel is voor de hond, men voerde gewoon wat er gemakkelijk voor handen was.
Dat is exact de reden waarom het ook in brok zit (goedkoop).
En ook waarom wij het in een barfmenu net niet geven.
Annemarie Rijnveld
5-sterren

Berichtdoor Annemarie Rijnveld » Ma 12 Nov 2012, 22:43

Tis zeker niet goed voor de honden, maar ik denk dat het voor velen heel moeilijk is oude gewoontes over boord te gooien.
off topic: echt te gek: ik heb nu al 3x jullie verhaal vertaald, en getracht op FB te zetten, ik doe stellig iets verkeerd, maar weet niet wat, maar de connectie stopt op een gegeven moment en mijn hele verhaal is foetsie.
Ik dacht slim te zijn: zet het bericht op mijn email-adres, vertaal het daarop, stuur het aan mijzelf en dan vandaar link ik het op FB. Wat gebeurt er: iedereen kan meegenieten van mijn emailberichten.
Mowgli
5-sterren

Berichtdoor Mowgli » Di 13 Nov 2012, 14:45

Tis zeker niet goed voor de honden, maar ik denk dat het voor velen heel moeilijk is oude gewoontes over boord te gooien.
off topic: echt te gek: ik heb nu al 3x jullie verhaal vertaald, en getracht op FB te zetten, ik doe stellig iets verkeerd, maar weet niet wat, maar de connectie stopt op een gegeven moment en mijn hele verhaal is foetsie.
Ik dacht slim te zijn: zet het bericht op mijn email-adres, vertaal het daarop, stuur het aan mijzelf en dan vandaar link ik het op FB. Wat gebeurt er: iedereen kan meegenieten van mijn emailberichten.
[/quote]Als ik mijn internetverbinding niet vertrouw en ik moet grote lappen tekst versturen, dan schrijf ik die altijd eerst in Word of op notepad en sla het op. Pas daarna kopieer ik het naar de betreffende website om het te versturen ;)
Annemarie Rijnveld
5-sterren

Berichtdoor Annemarie Rijnveld » Di 13 Nov 2012, 14:57

[quote="Mowgli"]
Als ik mijn internetverbinding niet vertrouw en ik moet grote lappen tekst versturen, dan schrijf ik die altijd eerst in Word of op notepad en sla het op. Pas daarna kopieer ik het naar de betreffende website om het te versturen ;)
[/quote]
Dank je @Mowgli. Ik heb zelf geen Word op de pc, maar nu ontdekt dat mijn lief het wel heeft, gelukkig.
Dus ik ga aan de slag, kan ik het eindelijk versturen aan de Italianen.
Mowgli
5-sterren

Berichtdoor Mowgli » Wo 14 Nov 2012, 00:20

Dank je @Mowgli. Ik heb zelf geen Word op de pc, maar nu ontdekt dat mijn lief het wel heeft, gelukkig.
Dus ik ga aan de slag, kan ik het eindelijk versturen aan de Italianen.
[/quote]Maar je hebt dan toch wel notepad of kladblok? Die zijn standaard in Windows geïnstalleerd, soms is er Works geïnstalleerd, daar zit ook een tekstverwerkingsprogramma in. Anders is er nog open office, een z.g.n. open source office pakket waar ook een tekstverwerker in zit, en is gratis te downloaden.
Annemarie Rijnveld
5-sterren

Berichtdoor Annemarie Rijnveld » Wo 14 Nov 2012, 09:51

[quote="Mowgli"]
Maar je hebt dan toch wel notepad of kladblok? Die zijn standaard in Windows geïnstalleerd, soms is er Works geïnstalleerd, daar zit ook een tekstverwerkingsprogramma in. Anders is er nog open office, een z.g.n. open source office pakket waar ook een tekstverwerker in zit, en is gratis te downloaden.
[/quote]
Euhhh, dat ga ik vragen , want dat weet ik niet ::)
Dank je voor de tips.
Ik heb het gister op de PC van man in orde gemaakt, met Word, het is nu geplaatst!
Mowgli
5-sterren

Berichtdoor Mowgli » Wo 14 Nov 2012, 13:33

Euhhh, dat ga ik vragen , want dat weet ik niet ::)
[/quote] Ik zie net dat het in mijn computer met Windows XP niet Notepad of Kladblok heet, maar Wordpad.
Annemarie Rijnveld
5-sterren

Berichtdoor Annemarie Rijnveld » Wo 14 Nov 2012, 13:57

[quote="Mowgli"]
Ik zie net dat het in mijn computer met Windows XP niet Notepad of Kladblok heet, maar Wordpad.
[/quote]
Thx!!

Nou, ik heb gezocht in mijn programma's, maar ik zie niks van al dat moois er bij staan, geen Wordpad, geen Notepad, geen bloc-notes. Wel zie ik Microsoft Office, maar om dat te kunnen gebruiken moet ik eerst betalen.
Ik heb Windows 7 als programma.
Laatst gewijzigd door Annemarie Rijnveld op Wo 14 Nov 2012, 14:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Mowgli
5-sterren

Berichtdoor Mowgli » Wo 14 Nov 2012, 16:09

Thx!!

Nou, ik heb gezocht in mijn programma's, maar ik zie niks van al dat moois er bij staan, geen Wordpad, geen Notepad, geen bloc-notes.
Ik heb Windows 7 als programma.
[/quote]Ik weet niet of je een Italiaanse versie hebt of een Nederlandse, maar in Windows 7 heet het ook Wordpad, of Editor. Je vindt het bij Programma's -> Bureau-Accessoires
Barfplaats
Gesponsord bericht

Berichtdoor Barfplaats

Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”