diarree van pens?

Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Omlaag
Barfplaats
Gesponsord bericht

diarree van pens?

Berichtdoor Barfplaats

petramarcel
4-sterren

diarree van pens?

Berichtdoor petramarcel » Za 03 Nov 2012, 18:12

We hebben onze grote doodle/poedel Didi nu ruim 1 maand (ze is nu 9 maanden) en zijn direct overgestapt op Barf.
Ze kreeg bij de opvang Carnibest maar daarvoor gewoon brok.
Het gaat op zich prima, ze vind alles heerlijk, knaagt goed en verteerd alles prima.
Maar ze krijgt van (lams) pens diarree.
Ik dacht eerst dat het de combi met zoutwater was (we wonen vlakbij het strand en de dag dat ze diarree had, was na pens maar ook strand). de keer erop had ze de avond ervoor vse eend gehad (kop + karkas) en 's morgens pens (met spiervlees).
Dus deze week proef op de som: geen eend gehad en geen zeewater, wel pens maar de helft van de vorige keer en jahoor weer bingo.
De andere helft had ik in de koelkast gedaan (ik voerde altijd 1 kg verdeeld over de 5 honden, nu dus ong 500 gr) en vanmorgen heb ik dat weer verdeeld en Didi een heel klein stukje gegeven en ook dat leverde al wat dunne ontlasting op (maar nu wel vanmiddag alweer bijna goed, alleen nog wat slijm erbij, anders duurde het echt wel de hele dag en werd het de volgende dag pas wat beter)

Boekmaag gaat wel prima.
Ik heb nog wat gedroogde pens liggen (dat is rund) dus dat wil ik van de week nog eens proberen.
Kan het zijn dat ze pens van een andere diersoort wel verdraagt? Of dat ze er misschien nog aan moet wennen?
Ze krijgt ook al 2 weken probiotica in de hoop dat dat haar helpt.

Zalmkop leverde ook diarree op, dus ook dat gaan we in kleinere porties aanbieden.
Eira
3-sterren

Re: diarree van pens?

Berichtdoor Eira » Za 03 Nov 2012, 18:36

Als ik Eira pens zonder bot erbij geef krijgt ze ook diarree, dus het zou goed kunnen dat pens bij jou hond ook laxerend werkt. Als ik Eira bijv. 400gr. pens met daarbij 300gr. haaskarkas (vrij kaal vleesbot) geef dan heeft ze prima ontlasting. Maar geef ik 400gr. pens met 300gr. heel goed bevleesd konijnkarkas dan is de ontlasting ook slap. Eira eet trouwens 1x per dag.

Zalmkop betekend hier ook diarree, lijf gaat wel goed dus zalmkop krijgt ze niet meer (ze is sowieso niet zo'n visliefhebber, als ik een vismix maak eet ze het redelijk goed maar een heel stuk vis betekend altijd geklier).

Ik heb geen idee of een hond bijv. wel gevoelig kan zijn voor lamspens maar niet voor runderpens... ik heb zelf wel het idee dat lamspens wat meer laxeert dan runderpens.
petramarcel
4-sterren

Berichtdoor petramarcel » Za 03 Nov 2012, 18:44

Hier eten ze 2 x per dag
's morgens vlees met orgaan en 's avonds vleesbot maar misschien is het voor haar (en dan voor de andere ook maar ) beter de pens naar 's avonds te verplaatsen.........
1x voeren is geen optie ivm medicijnen/ supplementen (niet voor Didi

De andere zijn blijkbaar erg makkelijk, die krijgen er nooit diarree van  ;)
Irish
5-sterren

Berichtdoor Irish » Za 03 Nov 2012, 18:51

Hier ook dia van pens en niet van boekmaag. Dus hou het lekker bij boekmaag :)
petramarcel
4-sterren

Berichtdoor petramarcel » Za 03 Nov 2012, 18:54

Irish schreef:Hier ook dia van pens en niet van boekmaag. Dus hou het lekker bij boekmaag :)

Ok ik ga het gewoon nog proberen (want pens heb ik toch wel voor de andere) en anders is het alleen boekmaag, is ook goed natuurlijk.
miik
5-sterren

Berichtdoor miik » Za 03 Nov 2012, 19:42

Hier ook wisselend diaree van pens. De ene wel de andere niet.
Na een zee bezoekje vaak ook wat dunne, dus die dagen eten ze alleen vleesbot.
Verder geef ik bij pens standaard wat spiervlees of bot.
Lizzy
Moderator

Berichtdoor Lizzy » Zo 04 Nov 2012, 08:10

Pens is wel laxerend en meer honden gaan er van aan de diarree. Het kan aan het diersoort liggen. Het kan zijn dat je hond van elke pens diarree krijgt. Samen met vleesbot geven wil nog wel eens de oplossing zijn.
petramarcel
4-sterren

Berichtdoor petramarcel » Zo 04 Nov 2012, 10:35

Lizzy schreef:Pens is wel laxerend en meer honden gaan er van aan de diarree. Het kan aan het diersoort liggen. Het kan zijn dat je hond van elke pens diarree krijgt. Samen met vleesbot geven wil nog wel eens de oplossing zijn.

Ok we gaan het gewoon proberen, kijken of er een manier of misschien ander diersoort is wat wel goed gaat.
Op zich is een keer dunnere ontlasting natuurlijk niet zo erg maar ja dan wordt het ophouden wel lastig  :P
Ze is goed zindelijk met haar 9 maanden en bij haar vorige baasje vrijwel altijd in de bench, gedraagt ze zich prima.
Barfplaats
Gesponsord bericht

Berichtdoor Barfplaats

Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”