Nieuwe hond, maar hoe ging barfen ook alweer?

Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Barfplaats
Gesponsord bericht

Berichtdoor Barfplaats

Nugget
4-sterren

Berichtdoor Nugget » Ma 08 Okt 2012, 10:22

Hallo allemaal,

Ik ben nieuw hier.
Mijn hond is ruim anderhalf jaar geleden overleden.
Met haar barfde ik de laatste 2 jaar van haar leven en ik wilde dat ik daar eerder mee was begonnen!
Wat een plezier om mijn toen 9-jarige Duitse Herder op haar eerste kippennekken te zien aanvallen en wat een genot om nog maar één keer per dag een piepklein drolletje op te hoeven ruimen! ;)
Sinds zaterdag heb ik een nieuwe hond.
Een Dobermann genaamd Duke.
Ze schatten hem qua leeftijd rond de 2 jaar, iets jonger waarschijnlijk.
Ook met hem wil ik gaan barfen.
Vandaar dat ik me hier heb gemeld, want mijn barfkennis is danig versleten! :)

Sinds zondag zit hij 's ochtends op KVV (puur naturis lam, geit of hert) en 's avonds nog op brok, Royal Canin dat kreeg hij in het asiel.
Dit gaat goed. Hij heeft niet overgegeven en zijn ontlasting is prima.
Donderdag as. komt bij mijn poelier mijn 1e bestelling aan kippennekken binnen en kunnen we serieus gaan barfen.
Ik heb even het exelsheet van mijn vorige hond erbij gehaald en die stond op:

2% van haar lichaamsgewicht
45% vleesbotten
25% spiervlees
15% orgaan
15% groenten

Kan ik bovenstaande percentages nog steeds aanhouden?     
De nieuwe hond wil ik overigens op 2.5% gaan zetten omdat hij wat aan mag komen, hij komt net uit het asiel en is wat tengertjes.

Qua vleesbotten gaf ik: kipkarkassen, kippennekken en parelhoenkarkassen
Qua spiervlees gaf ik: hert, rund, paard en lam
Qua orgaan gaf ik: kip, rund, lam, paard en vuile pens 
Qua groente gaf ik: een mix van minimaal 12 soorten uit de toegestane lijst

Twee keer in de week een rauw ei en 2 keer in de week een haring of een blikje makreel of zalm  op water als extraatje.

De 1e week wil ik Duke 's ochtends op barf zetten en 's avonds op brok.
De 2e week om de dag volledig barf en de andere dag 's ochtends barf, 's avonds brok.
Vanaf week 3 volledig barf en ipv alleen kippennekken ook kipkarkassen en parelhoenkarkassen gaan geven.

Ik zou graag ook andere vleesbotten wilen geven, maar mijn vriezer is niet groot genoeg om bij  Degomeat 60 kilo te gaan bestellen dus ik houd het bij waar ik makkelijk bij mijn eigen poelier aan kan komen, bovengenoemde vleesbotten dus.
Overigens kan ik in de wildtijd wel aan konijnenkoppen komen en goed bevleesde hazenkarkassen via hem.

Dank alvast voor het meekijken!
Laatst gewijzigd door Nugget op Ma 08 Okt 2012, 10:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Lizzy
Moderator

Re: Nieuwe hond, maar hoe ging barfen ook alweer?

Berichtdoor Lizzy » Di 09 Okt 2012, 08:42

[quote="Nugget"]
Hallo allemaal,

Ik ben nieuw hier.
Mijn hond is ruim anderhalf jaar geleden overleden.
Met haar barfde ik de laatste 2 jaar van haar leven en ik wilde dat ik daar eerder mee was begonnen!
Wat een plezier om mijn toen 9-jarige Duitse Herder op haar eerste kippennekken te zien aanvallen en wat een genot om nog maar één keer per dag een piepklein drolletje op te hoeven ruimen! ;)
Sinds zaterdag heb ik een nieuwe hond.
Een Dobermann genaamd Duke.
Ze schatten hem qua leeftijd rond de 2 jaar, iets jonger waarschijnlijk.
Ook met hem wil ik gaan barfen.
Vandaar dat ik me hier heb gemeld, want mijn barfkennis is danig versleten! :)[/quote]
Gefeliciteerd met de komst van Duke!

Sinds zondag zit hij 's ochtends op KVV (puur naturis lam, geit of hert) en 's avonds nog op brok, Royal Canin dat kreeg hij in het asiel.
Dit gaat goed. Hij heeft niet overgegeven en zijn ontlasting is prima.
Donderdag as. komt bij mijn poelier mijn 1e bestelling aan kippennekken binnen en kunnen we serieus gaan barfen.
Ik heb even het exelsheet van mijn vorige hond erbij gehaald en die stond op:

2% van haar lichaamsgewicht
45% vleesbotten
25% spiervlees
15% orgaan
15% groenten
Kan ik bovenstaande percentages nog steeds aanhouden?     
De nieuwe hond wil ik overigens op 2.5% gaan zetten omdat hij wat aan mag komen, hij komt net uit het asiel en is wat tengertjes.

Ja, dit is prima. Je mag ook 45% vleesbot, 20% orgaanvlees, waarvan 10% pens en 10% orgaan als lever, hart en nier, 10% groenten en 25% spiervlees geven. Kan allebei. En er zijn nog wel meer variaties op het thema mogelijk :biggrin2:. Misschien moet je hem zelfs wel 3% geven. Hij is nog jong. Mijn Dalmaten eten ruim 3% en zijn beide volwassen maar ze hebben het echt nodig.

Qua vleesbotten gaf ik: kipkarkassen, kippennekken en parelhoenkarkassen
Qua spiervlees gaf ik: hert, rund, paard en lam
Qua orgaan gaf ik: kip, rund, lam, paard en vuile pens 
Qua groente gaf ik: een mix van minimaal 12 soorten uit de toegestane lijst

Perfect.

Twee keer in de week een rauw ei en 2 keer in de week een haring of een blikje makreel of zalm  op water als extraatje.

Ook perfect. Je mag ook verse/rauwe sardientjes geven (in de vriezer bij de visboer).

De 1e week wil ik Duke 's ochtends op barf zetten en 's avonds op brok.
De 2e week om de dag volledig barf en de andere dag 's ochtends barf, 's avonds brok.
Vanaf week 3 volledig barf en ipv alleen kippennekken ook kipkarkassen en parelhoenkarkassen gaan geven.

Dit zou ik niet doen. Je loopt veel meer risico op ontlastingsproblemen wanneer je nog met brok gaat zitten "klooien" (excuseer mijn Frans). Ik zou dan 's morgens BARF en 's avonds KVV geven. Of gelijk helemaal op BARF.

Ik zou graag ook andere vleesbotten wilen geven, maar mijn vriezer is niet groot genoeg om bij  Degomeat 60 kilo te gaan bestellen dus ik houd het bij waar ik makkelijk bij mijn eigen poelier aan kan komen, bovengenoemde vleesbotten dus.
Overigens kan ik in de wildtijd wel aan konijnenkoppen komen en goed bevleesde hazenkarkassen via hem.

Dank alvast voor het meekijken!

Je vleesbot-afwisseling is niet erg groot, het is vooral kip. Ik zou zeker uitkijken dat je niet 6 dagen per week kip geeft en dan 1 dag per week parelhoen. Kun je aan zalmkop komen? Dat mag je ook tot vleesbot rekenen.

Maar hee, je bent het nog helemaal niet verleerd hoor! :)
Nugget
4-sterren

Berichtdoor Nugget » Di 09 Okt 2012, 11:29

Dank voor je uitgebreide antwoord Lizzy!

Ik denk dat ik idd. op de 3% ga zitten, vond zelf 2.5% ook al wat aan de 'magere" kant voor een jonge en zeer actieve hond.

Ook denk ik dat ik op 20% orgaan ga zitten, waarvan idd. 10% pens en 10% overig. En dan wat minder groentemix; ik had namelijk altijd een pesthekel aan de groentemix maken! ;D
Was er niet ook iets met boven en ondergrondse groente.....staat me vaag iets van bij?

Parelhoen en kippennek/karkas wordt fifty/fifty, alleen de 1e week alleen kippennek, om te wennen zeg maar.

Ik vond de tip van de zalmkop een goeie! Ik loop straks even bij de visboer langs.
Weet jij wat een zalmkop gemiddeld weegt? Want dat moet ik natuurlijk wel weten om het plaatje compleet te krijgen.

Dan ga ik donderdag as. de 1e pakketten maken en dan vrijdagochtend barf en 's avonds KVV.
Als de KVV op is ga ik volledig barfen.
De brokken bewaar ik dan wel om ze in kleinere stukjes als beloningssnoepjes te gebruiken, 4 kg. brok weggooien is een beetje zonde.... :(

Ik verheug me erop om Duke vrijdag met zijn 1e kippennekken aan de gang te zien gaan! ;)
Parelridder
5-sterren

Berichtdoor Parelridder » Do 11 Okt 2012, 07:16

Snap ik, dat 4 kg. dure brokken weg gooien zonde is, maar ook zonde om het in een zo zorgvuldig gevoerde hond te stoppen :-\ En 'k kan me nauwelijks voor stellen dat een hond die zo'n smul-menu heeft een brokkie als een 'beloning' ervaart. De beloning staat in schril contrast tot de dagelijkse maaltijd.. Joh, geef die brokken aan het asiel ;)

Dat met die onder- en bovendegronds groeiende groenten is een 50/50 advies. Zelf houd ik me daar niet aan, maar ik let altijd wel op dat ik ook tenminste iets van onder de grond heb (knolselderij vinden ze hier héérlijk).

Heel veel plezier en geluk met dober Duke!!
Nugget
4-sterren

Berichtdoor Nugget » Do 11 Okt 2012, 14:01

Zo, hè, hè. Ben even een paar uur zoet geweest met wegen, snijden en groentemix maken om de komende 2 weken door te komen.
Ik heb Duke ook alvast wat laten "proeven", omdat ik wilde weten hoe gulzig hij at ed.
Allereerst 1 platgeslagen kippennek, hij kauwt keurig een keer of 8, dus de rest sla ik niet plat.
Een klein stukje runderlever....njammie! ;D Mijn vorige hond vond lever rauw niet lekker.
Stukje appel, heerlijk hoor....komt er nog meer zag je hem denken!
En als slotstuk de kop van een rauwe ongepekelde haring.....draaiend met zijn ogen van genot werd ook die fijngemalen. ;)
Ik denk dat Duke een makkelijke en genietende barfer gaat worden!
Volgende week krijg ik parelhoenkarkassen, goed bevleesd konijnkarkas met kop, konijnorgaanmix en zalmkoppen. Dus qua vleesbot kan ik na de week wennen met alleen kippennek voldoende variatie aanbieden aan zowel vleesbot en organen.
Nugget
4-sterren

Berichtdoor Nugget » Do 11 Okt 2012, 15:52

Oh ja in de groentemix zit:

Bataat (zoete aardappel)
Witlof
Broccoli
Courgette
Sperziebonen
Paprika
Wortel
Appel
Venkel
Knolselderij

Dat is ok, toch?
Nugget
4-sterren

Berichtdoor Nugget » Ma 15 Okt 2012, 10:06

Duke zit vanaf morgen volledig op barf.
Vanavond krijgt hij voor het laatst KVV.
Tot vrijdag krijgt hij hij als vleesbot alleen kippennekken.
Daarna gaat hij ook kipkarkassen en parelhoenkarkassen krijgen.
Maar, ik krijg dan ook zalmkoppen binnen, 2 stuks. Die wil ik als vleesbot gaan geven.
Twee keer in de week.
Ik heb echter begrepen, als ik het goed heb gelezen, dat dit als bot voor gevorderden wordt beschouwd.
Hij zit op ongeveer 4 ons vleesbot per dag. 
Ik zou dan, ervan uitgaande dat zo'n kop ongeveer een pond weegt hem 's ochtends een halve zalmkop als bot geven en 's avonds nek of karkas.
Maar vanaf waneer mag ik dit gaan doen?
Lizzy
Moderator

Berichtdoor Lizzy » Ma 15 Okt 2012, 16:26

[quote="Nugget"]
Oh ja in de groentemix zit:

Bataat (zoete aardappel)
Witlof
Broccoli
Courgette
Sperziebonen
Paprika
Wortel
Appel
Venkel
Knolselderij

Dat is ok, toch?
[/quote]

Ja hoor, dat is OK. Ik zou de volgende mix alleen wel meer bladgroenten verwerken zoals andijvie en waterkers. Paprika is een groente uit de nachtschade familie. Heeeeel af en toe zijn er honden die daar allergisch voor zijn (jeuk krijgen).
Lizzy
Moderator

Berichtdoor Lizzy » Ma 15 Okt 2012, 16:28

[quote="Nugget"]
Duke zit vanaf morgen volledig op barf.
Vanavond krijgt hij voor het laatst KVV.
Tot vrijdag krijgt hij hij als vleesbot alleen kippennekken.
Daarna gaat hij ook kipkarkassen en parelhoenkarkassen krijgen.[/quote]
Goed plan!

Maar, ik krijg dan ook zalmkoppen binnen, 2 stuks. Die wil ik als vleesbot gaan geven.
Twee keer in de week.

Ik vind 2 keer per week erg veel. Ik zou 1 keer per week doen.

Ik heb echter begrepen, als ik het goed heb gelezen, dat dit als bot voor gevorderden wordt beschouwd.

Ja, sommige vinden het hard en ik vind het weer meevallen. Ik beschouw het zelf als net iets meer dan beginnersbot. Heb je een kop van 800 gram, zijn die vaak wel harder. Heb je een kop van 400 gram, vind ik die vaak heel zacht.

Hij zit op ongeveer 4 ons vleesbot per dag. 
Ik zou dan, ervan uitgaande dat zo'n kop ongeveer een pond weegt hem 's ochtends een halve zalmkop als bot geven en 's avonds nek of karkas.
Maar vanaf waneer mag ik dit gaan doen?

Ik zou hem lekker 1 zalmkop geven en dan 's avonds wat anders. En ik zou dat volgende week geven.
Naomi B
5-sterren

Berichtdoor Naomi B » Ma 15 Okt 2012, 16:39

Zo te horen gaat het super met jouw Duke  :biggrin2:
Nugget
4-sterren

Berichtdoor Nugget » Ma 15 Okt 2012, 22:19

[quote="Naomi M."]
Zo te horen gaat het super met jouw Duke  :biggrin2:
[/quote]

Mijn Duke doet het super!
En geniet van barfen.
Ik heb het idee dat hij al meer begint te glimmen, qua vacht, maar dat zal wel verbeelding zijn.....toch? :)
Nugget
4-sterren

Berichtdoor Nugget » Ma 15 Okt 2012, 22:22

[quote="Lizzy"]
Ik zou hem lekker 1 zalmkop geven en dan 's avonds wat anders. En ik zou dat volgende week geven.
[/quote]
Ok, eens in de week zalmkop, tot zover begrijp ik het, maar daarna wordt het moeilijk. 
Begrijp ik goed dat ik dan 's ochtends alleen zalmkop geef en groentemix en verder niks?
En dan 's avonds spiervlees en orgaan?
Of bedoel je dat niet?
Sorry, ik snap het niet......ik ben blond. ???
Oh enneh, wederom dank voor je antwoord. :)
Lizzy
Moderator

Berichtdoor Lizzy » Di 16 Okt 2012, 09:02

[quote="Nugget"]
Ok, eens in de week zalmkop, tot zover begrijp ik het, maar daarna wordt het moeilijk. 
Begrijp ik goed dat ik dan 's ochtends alleen zalmkop geef en groentemix en verder niks?
En dan 's avonds spiervlees en orgaan?
Of bedoel je dat niet?
Sorry, ik snap het niet......ik ben blond. ???
Oh enneh, wederom dank voor je antwoord. :)
[/quote]

Ik zou dan inderdaad of 's morgens of 's avonds alleen een zalmkop geven en de andere maaltijd spier/orgaanvlees met groentenmix. Hij eet nu toch iets van 400 gram vleesbot per dag? Een zalmkop weegt ongeveer 400 gram dus dan heeft hij zo mooi zijn 'dag portie' binnen.
Nugget
4-sterren

Berichtdoor Nugget » Di 16 Okt 2012, 14:58

Dank je wel Lizzy. Hij zit idd. op 4 ons vleesbot per dag, dus dan ga ik het zo doen met die zalmkop.
Qua groentemix mistte ik idd bladgroente. Maar ik had ook nog boerenkool, rucola en doperwten.
Alleen.....die lagen dus toen de groentemix al klaar was nog in de groentela....lekker handig! ???

Ik ben net even naar de DA geweest. Die is overigens fan van barfen.
Ik heb Duke nu 10 dagen. Ik heb hem uit het asiel gehaald, daar hadden ze de arme ziel aan het hek vastgebonden gevonden! >:(
Een week geleden woog hij 28,5 kilo. Nu nog maar 27,5 kg.
Volgens haar ligt dit aan het feit dat hij nu bij mij, itt in het asiel, wél veel lichaamsbeweging krijgt en de stress van de omschakeling van asiel naar een nieuw thuis.
Duke zit op 3%. Wat vinden jullie, zal ik hem hoger in percentage gaan zetten bijv. 4%? 
Of zal ik het zo laten. Hij moet ongeveer 3 kilo aankomen.
Laatst gewijzigd door Nugget op Di 16 Okt 2012, 17:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Nugget
4-sterren

Berichtdoor Nugget » Do 18 Okt 2012, 08:24

Iemand???
Straks moet ik de parelhoen, kipkarkassen en zalmkoppen gaan halen en moet ik gaan portioneren.
Kan ik Duke tot hij op gewicht is op 4% zetten ipv 3%?
Barfplaats
Gesponsord bericht

Berichtdoor Barfplaats

Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”