Eerste keer lamskop

Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Barfplaats
Gesponsord bericht

Eerste keer lamskop

Berichtdoor Barfplaats

Eira
3-sterren

Eerste keer lamskop

Berichtdoor Eira » Di 02 Okt 2012, 18:12

Eira is nu 13 maanden, weegt zo'n 22 kilo en eet al bijna 10 maanden barf (daarvoor kvv met wat barfspul, ook bij de fokker). Omdat ze haar botwerk vrij snel op heeft heb ik laatst een paar keer lamsribben gegeven, ze vond ze heerlijk en ze verteerde zonder problemen maar ze is er niet meer dan 5 min. mee bezig geweest.. Ze eet opzich best rustig en schrokt niet maar ze heeft alles zo op en ik zie dat ze een beetje tandplak op een paar tanden begint te krijgen. Dus had ik met mijn laatste bestelling een lamskop meebesteld, daar is ze vast wat langer mee bezig en misschien helpt het ook een beetje tegen de tandplak :)

Maar... ik vind het een beetje spannend.. :-[ De lamskop is al in twee gezaagd en weegt per helft ongeveer 680 gram (dus de hele kop is 1360 gram). Nou had ik gelezen dat de onderkaak vrij hard is dus ik ga even kijken of ik die er uit kan slopen (ik vind de tanden ook eng scherp). Ik wilde hem dan voeren met flink wat pens maar hoeveel pens is handig? En kan ik dat het beste als eerste of als laatste geven of eerst wat pens dan de lamskop en daarna nog wat pens? Ik ben een beetje bang dat als ik eerst alle pens geef dat ze dat ook als eerst verteerd en dan alsnog te harde poep krijgt bij de tweede poepronde (zie ik wel vaker bij haar, dat de eerste ontlasting soms wat zachter is en de tweede van de dag wat harder) :) Ik zat zelf te denken aan eerst 250gr. pens, daarna de lamskop en daarna nog iets van 200gr. pens. Dan krijgt ze een maaltijd van een ruime kilo en dat kan ze prima in 1x op.

Wat denken jullie ervan?
nicolette
4-sterren

Re: Eerste keer lamskop

Berichtdoor nicolette » Di 02 Okt 2012, 18:40

Geef hier ook een gezaagde lamskop. Merk dat hij nooit helemaal de kaak met tanden opeet. Gooi ik altijd weg. Ik geef bij de kop ook nog spiervlees etc. Hij eet namelijk 1.5 kilo en een hele kop vind ik wel een beetje veel kop. Merk verder niets van geen goede vertering de volgende dag. De schedel eet hij wel helemaal op.

Gr. Nicolette
Thea
5-sterren

Berichtdoor Thea » Di 02 Okt 2012, 18:41

Bency heeft nu denk 4x halve kop op. Ik geef het 1x per 2 weken op zondag.
De eerste x bleef er erg veel liggen. Bijna al het bot. De 2de x bleef de kaak en tanden liggen.
3de x alleen paar stukjes gebit. Hij doet er ongeveer 1 uur over. Ik geef wel wat spiervlees erbij.
Maar toch zag ik maandag dat hij wel heel veel poepte maar best hard was. :-\
Maar ach zijn de anaal klieren ook weer even uitgedrukt ;) Volgende x nog wat meer spier en of orgaan erbij geven.

Als je bij Degomeat of Richard (Henk) besteld heb. Zijn de koppen bijna helemaal doorgezaagd. Het stukje kaak/gebit moet je zelf even doen. Maar dat breekt al als je de helfden van elkaar trekt. Schrik niet als er ineens een stuk tong uit de bek steekt :D Dat had ik vorige week.
Ik verdeel al het vlees met mijn blote handen. Maar een lamskop gaan er toch ff handschoenen aan ???
Eira
3-sterren

Berichtdoor Eira » Wo 03 Okt 2012, 00:58

@Thea: Hij komt inderdaad bij Henk vandaan en was zo uit elkaar te trekken. Moest alleen de tong nog even doorsnijden en een stukje hersenen terug stoppen :D

Volgende week staat de 1e helft op het menu met lamspens er bij, vind het nog wel een beetje spannend die tanden van dat lam zijn echt verbazingwekkend scherp..  :)
pike
5-sterren

Berichtdoor pike » Wo 03 Okt 2012, 08:15

Ze hebben hier afgelopen zondag ook weer elk een halve lamskop (met vacht) gehad. Ik haal er niets af. Wat ze te hard vinden laten ze liggen. Dat is niet erg veel, de foto toont de restanten van 3 halve koppen.
Ik had er twee die elk 750 gram wogen en een van 850 gram. Ze hebben er alle drie een beetje pens aan vooraf gekregen, en met een beetje bedoel ik 100 gram. Meer is niet nodig, ze poepen er keurig op zo.

Afbeelding
Eira
3-sterren

Berichtdoor Eira » Wo 03 Okt 2012, 13:03

Ok, ben er nu wel iets geruster op. Volgende week dus een halve lamskop met een beetje pens voor mevrouw :)
pike
5-sterren

Berichtdoor pike » Wo 03 Okt 2012, 15:45

Als de kop zonder huid en haar is, zou ik er wat meer pens bijgeven.  ;)
Eira
3-sterren

Berichtdoor Eira » Wo 03 Okt 2012, 16:11

pike schreef:Als de kop zonder huid en haar is, zou ik er wat meer pens bijgeven.  ;)

Okidoki :)
madeleine
4-sterren

Berichtdoor madeleine » Zo 07 Okt 2012, 23:58

Laatst hier ook een halve kop en pens gegeven. De drollen waren over het algemeen wel goed, alleen het laatste beetje was draphelaas...
Eira
3-sterren

Berichtdoor Eira » Za 13 Okt 2012, 23:23

Nou de lamskop is helemaal op gegaan, op twee rijtjes tanden na.. die heb ik geruild voor een stuk pens want die waren al helemaal kaal geknaagd. Ze heeft voor de kop ook een stuk pens gehad. Ik was eerst bang dat hij misschien te hard was maar toen ze eenmaal door had dat dit het echte werk is ging het prima, ze is er ruim 45 min. mee bezig geweest. Ben benieuwd naar haar ontlasting morgen :)
Parelridder
5-sterren

Berichtdoor Parelridder » Zo 14 Okt 2012, 07:47

:) Dat was een groot succes zo te lezen!! Erg leuk als ze er zo lang plezier van hebben.
Eira
3-sterren

Berichtdoor Eira » Zo 14 Okt 2012, 15:49

Haar ontlasting van vanochtend was op zich prima, eerst een mooi stevig drolletje maar daarna een witte iets slappere drol. Ach, zolang er geen onverteerde stukken bot inzitten of andere ellende lijkt dit me prima. Er zat behoorlijk wat vet aan de pens dus daar kan drol nr.2 ook door komen. Ik ga mevrouw strakjes maar wakker maken voor een wandeling want ze ligt al vanaf 11 uur vanochtend ze soezen (ze is loops en dan altijd een stuk minder energiek, behalve als we gaan trainen dan is ze weer de enthousiaste stuiterbal die ze altijd is :D).

Bij de volgende halve kop zorg ik dat ik een portie pens pak met zo min mogelijk vet, eens kijken of dat verschil maakt en anders de keer daarna wat minder pens er bij :)
Naomi B
5-sterren

Berichtdoor Naomi B » Zo 04 Nov 2012, 21:49

Ik gooi m ff omhoog. Duke heeft vanavond z'n eerste lamskop. Hij zit er nu lekker op te knagen en is er al een half uur mee zoet. Langer dan ooit met wat anders. Ik denk overigens niet dat hij alles gaat opeten maar ik laat m lekker z'n gang gaan. Waar ik nu aan zat te denken. Normaal zet ik overal de snoeischaar in om te testen maar met die kop dus niet. Hoe testen jullie zo'n kop? Want dit is natuurlijk wel harder bot...
pike
5-sterren

Berichtdoor pike » Zo 04 Nov 2012, 22:17

Naomi M. schreef:Ik gooi m ff omhoog. Duke heeft vanavond z'n eerste lamskop. Hij zit er nu lekker op te knagen en is er al een half uur mee zoet. Langer dan ooit met wat anders. Ik denk overigens niet dat hij alles gaat opeten maar ik laat m lekker z'n gang gaan. Waar ik nu aan zat te denken. Normaal zet ik overal de snoeischaar in om te testen maar met die kop dus niet. Hoe testen jullie zo'n kop? Want dit is natuurlijk wel harder bot...

Niet  ::)
Ik zaag en hak ze doormidden omdat een hele kop teveel voor ze is. Dus er komt geen snoeischaar aan te pas (gaat echt niet lukken) maar een houtzaag, een bijl en een hamer  :biggrin2: En ze eten het lekker op en ze poepen er ook lekker op.
Naomi B
5-sterren

Berichtdoor Naomi B » Zo 04 Nov 2012, 22:25

Gelukkig hoefde ik het zagen niet zelf te doen. Dat was door IC gedaan. Nwe vraag nav klein overlegje elders. Hoe zit het met parasieten of virussen in de hersenen? Heb m 9 dgn ingevroren gehad.
Barfplaats
Gesponsord bericht

Berichtdoor Barfplaats

Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”