problemen met overschakeling

Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Omlaag
Barfplaats
Gesponsord bericht

Berichtdoor Barfplaats

Xada
5-sterren

Berichtdoor Xada » Di 02 Okt 2012, 10:43

Uit bezuiniging had ik de honden een tijdje op brokken willen zetten.
Ik heb er hier een ander topic over, maar kan dat niet meer vinden.
Na twee dagen heb ik de honden terug gezet op barf. Dit omdat de honden te heftig reageerden op brok. Ze hadden gelijk diaree, aten niet lekker en 's morgens vond ik de kadootjes in huis.

Ze zitten nu alweer een twee weken (of meer) op barf, maar Mac blijft mij wakker maken in de nacht omdat hij er uit moet. Dit is ca. 4 tot 5 keer per nacht. Ze hebben geen diaree meer en zijn verder ook gezond.
Hoe kan ik dit probleem oplossen?
Envie
5-sterren

Re: problemen met overschakeling

Berichtdoor Envie » Di 02 Okt 2012, 13:22

Kan je wat meer uitleggen?  Begrijp je verhaal niet zo goed  :-\ Waarom moet hij eruit dan.....
Boeffie Blafmans
5-sterren

Berichtdoor Boeffie Blafmans » Di 02 Okt 2012, 13:28

Wanneer geef je ze te eten? En hoe vaak op een dag? Moet hij er echt uit, of doet hij niks als je hem naar buiten laat?
Xada
5-sterren

Berichtdoor Xada » Di 02 Okt 2012, 13:42

Envie schreef:Kan je wat meer uitleggen?  Begrijp je verhaal niet zo goed  :-\ Waarom moet hij eruit dan.....

Een poosje geleden heb ik geprobeerd om de honden weer brok te laten eten voor een kleine periode. Maar ze aten de brok niet lekker en de twee jongsten helemaal niet. De honden zaten dus ook gelijk in de diaree. Mijn fout ingezien en terug gegaan naar barf. Dus dacht ik dat alles opgelost is.
Maar vanaf die tijd moet Mac er 's nachts altijd uit. Meestal 4 of 5 keer per nacht nu. Gelukkig maakt hij mij altijd wakker. Laat ik hem niet uit, dan ligt het 's morgens in huis. Dus dat is ook geen optie. Hij poept dus bijna iedere keer. Soms doet hij alleen een plas. Hij heeft geen diaree. Ook zag ik vanmorgen dat er poep ligt dat meer op poep van brokken lijkt. Ze hebben echt maar 2 avonden brokken gehad en nu alweer een week of 2 geleden.
Xada
5-sterren

Berichtdoor Xada » Di 02 Okt 2012, 13:51

Esther Q schreef:Wanneer geef je ze te eten? En hoe vaak op een dag? Moet hij er echt uit, of doet hij niks als je hem naar buiten laat?

Mijn honden krijgen 's morgens rond 8 uur hun groente/fruit etc. hap. Eind van de middag (rond 5 uur) krijgen ze hun vlees. Dit doe ik alweer wat jaren en ook in Nederland kregen ze dit. Ze krijgen dus 2x per dag te eten.
Hij moet er echt uit, laat ik hem er niet uit, dan ligt de poep de volgende morgen in huis. Een paar keer per nacht plast hij alleen. Maar ook dat heb ik liever niet in huis.
De twee teven hebben er geen last van en bij de twee jongsten weet ik het niet zeker, maar die gaan ook mee naar buiten. De teven gaan niet mee naar buiten omdat die niet gelijk weer binnen komen.
Boeffie Blafmans
5-sterren

Berichtdoor Boeffie Blafmans » Di 02 Okt 2012, 16:32

Je zou kunnen proberen om smorgens te gaan voeren. Kijken of zijn vertering/ontlasting ritme dan zo aanpast dat hij snachts niet meer hoeft. Misschien is het een gewoonte geworden door de paar dagen brokken en dat hij er snachts uit moest. Dat moet je dan weer doorbreken en een ander ritme kan daarbij helpen.
Lizzy
Moderator

Berichtdoor Lizzy » Wo 03 Okt 2012, 08:59

Xada schreef:Mijn honden krijgen 's morgens rond 8 uur hun groente/fruit etc. hap. Eind van de middag (rond 5 uur) krijgen ze hun vlees. Dit doe ik alweer wat jaren en ook in Nederland kregen ze dit. Ze krijgen dus 2x per dag te eten.
Hij moet er echt uit, laat ik hem er niet uit, dan ligt de poep de volgende morgen in huis. Een paar keer per nacht plast hij alleen. Maar ook dat heb ik liever niet in huis.
De twee teven hebben er geen last van en bij de twee jongsten weet ik het niet zeker, maar die gaan ook mee naar buiten. De teven gaan niet mee naar buiten omdat die niet gelijk weer binnen komen.

Ik zou overschakelen naar 1 maaltijd per dag, in de ochtend. En dan het vlees niet combineren met fruit maar wel met groenten (fruit gaat gisten, in combinatie met vlees). En verder heeft zijn darmflora misschien een tik gehad. Misschien kun je tijdelijk wat extra probiotica capsules geven. Arkopharma's Acidophilus is prima.
Xada
5-sterren

Berichtdoor Xada » Wo 03 Okt 2012, 10:41

Ik ga zoeken naar pro-biotica. Moet vandaag toch nog naar de apotheek.
Maar waarom is 1 maaltijd per dag zoveel beter?
Mijn honden eten geen groentes in combinatie met vlees. Het vlees wordt eruit gezocht en opgegeten. Daarom ben ik overgeschakeld naar twee keer per dag.
Lizzy
Moderator

Berichtdoor Lizzy » Wo 03 Okt 2012, 14:09

Xada schreef:Ik ga zoeken naar pro-biotica. Moet vandaag toch nog naar de apotheek.
Maar waarom is 1 maaltijd per dag zoveel beter?
Mijn honden eten geen groentes in combinatie met vlees. Het vlees wordt eruit gezocht en opgegeten. Daarom ben ik overgeschakeld naar twee keer per dag.

Eigenlijk omdat 1 keer per dag beter verteerd en jij problemen hebt met een hond die 's nachts z'n behoefte niet op kan houden. Geef je dan 's morgens eten, is er meer tijd om de boel te verteren.

Waar eten je honden nu hun groenten mee?
Xada
5-sterren

Berichtdoor Xada » Wo 03 Okt 2012, 23:38

Lizzy schreef:Eigenlijk omdat 1 keer per dag beter verteerd en jij problemen hebt met een hond die 's nachts z'n behoefte niet op kan houden. Geef je dan 's morgens eten, is er meer tijd om de boel te verteren.

Waar eten je honden nu hun groenten mee?

Met mes en vork  ;) (grapje)
Ze eten gewoon hun groente en fruit. Alles gemixt en gepureerd. 2 keer per week een eitje erbij. En bij uitzondering melk of yoghurt.
Gelukkig heb ik tot nu toe makkelijke eters.

Overdag staat hier de deur altijd open. De honden kunnen uitgaan of binnenkomen wanneer zij dat willen. Ik heb dus weinig inzicht in hun ontlasting, maar als ik iets vermoed hou ik het in de gaten.
Barfplaats
Gesponsord bericht

Berichtdoor Barfplaats

Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”