Voldoende variatie?

Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Omlaag
Barfplaats
Gesponsord bericht

Voldoende variatie?

Berichtdoor Barfplaats

Annelies78
1-ster

Voldoende variatie?

Berichtdoor Annelies78 » Zo 30 Sep 2012, 08:31

Ik heb onze kat/kitten van 6,5 maand nu goed op kvv eindelijk.
Nu zou ik graag willen weten of ik voldoende variatie in haar week menu heb zitten.

In een week voer ik haar (volgorde kan verschillen)

Carnibest lam
Carnibest natuurvoer
Tinlo cattery
Tinlo Hond Hert  (echt lekker vind ze)
Tinlo Hond konijn  (echt de topper)
AVH kip (dit krijgt ze er bij op een dag dat ze 1 van de bovenstaande heeft)
hiermee varieer ik in de week.

Had ook een kiezebrinkmix Fazant gehaald..maar die eet ze echt niet!

Daarbij krijgt ze ook nog een aantal keer een stukje spiervlees (maar iets van 20-30 gr of zo)
lam , geit , haas of rund  en 1x per week 2 muizen (dit is het lekkerst wat je haar kunt geven....maar ook het duurst  :-[ )
kuikens begint ze tegenwoordig wel aan maar ze eet ze niet helemaal op
Kippennekken doet ze niks mee, maar dit probeer ik wel af en toe.

Van de KVV eet ze tussen de 125 en 140 gr per dag (ze weegt 2,9 kg)

Klopt dit zo een beetje?
Thessa en Shanti
5-sterren

Re: Voldoende variatie?

Berichtdoor Thessa en Shanti » Zo 30 Sep 2012, 13:58

Je zou op de dagen dat je een honden kvv geeft haar een wat extra hart kunnen geven voor de taurine. Ook vinden de katten hart er lekker.  :D
Qua diersoorten heb je volgens mij voldoende variatie, carnibest is sowieso compleet en tinlo cattery bevat 4 diersoorten (en vis) en je hebt hert als vijfde doersoort dus dat is ook compleet.  :)
koekje
Moderator

Berichtdoor koekje » Zo 30 Sep 2012, 18:36

Ik vind het er wel goed uitzien, zowel variatie als hoeveelheid. Het belangrijkste is als poezewoes het er goed op doet.

Extra hart bijvoeren voor taurine is wellicht niet nodig. Naar mijn idee zit er in kvv meestal wel genoeg orgaan en rauw vlees bevat van zichzelf al taurine. Katten die buiten in het wild leven, eten immers ook geen extra hartjes. Ik voer in de barfmenu's voor mn poezekes ook geen extra hart, maar een verhouding die ongeveer gelijk is aan zoals dit in een prooidier voorkomt.

Er zijn niet zoveel katten die fazant blieven. De meeste katten vinden kwartels wel erg lekker.
Ipv muizen zou je ook eens kleine weanerratjes kunnen geven of gerbils. Die zijn wat goedkoper per kilo. Hamsters ook, maar die vallen niet bij iedereen in de smaak en zijn harder om te knagen (Ot krijgt ze niet weg).
Kippennekken zou je helemaal tot moes kunnen hameren.
Annelies78
1-ster

Berichtdoor Annelies78 » Za 10 Nov 2012, 06:49

..mijn kat is dus een mieperd  :-\
tinlo hond konijn = ok
carnibest hond lam = ok

tinlo cattery =  :puke:
carnibest natuurmix kat = tis dat het moet.

ze eet 2-3 muizen per week en sinds kort ook kuikens.

All animal kwartel vind ze super !! (dit is niet echt specefiek voor de hond of kat toch? )
ben er achter dat ze "sterke"smaken zoals konijn , haas , kwartel lekker vind , maar kip niks vind bv

De meeste "complete" kvv vind ze dus niks  :-[
Zou ik haar het volgende menu kunnen geven?

Tinlo hond konijn
Carnibest natuurmix
All animal  kwartel
Canibest hond Lam
All animal Eend (moet ik nog proberen)
op zaterdag muizen , ratten of kwartel  (prooidieren dag dus )
op zondag wil ik haar iets van vis geven , maar de kvv met zalm vind ze niet lekker.....misschien all animal haring proberen.

door de weeks 1 a 2 kuikens erbij en soms wat rundergehakt of een stukje spiervlees (geit , lam of gemalen hazenvlees)

Sorry dat ik dit weer vraag , maar wil wel weten of ik het goed doe.  :-[  (en of ik honden kvv kan geven )
Thessa en Shanti
5-sterren

Berichtdoor Thessa en Shanti » Za 10 Nov 2012, 11:36

Natuurmix is toch rund? Want dan kom je qua diersoorten uit op: rund, lam  konijn, kwartel eventueel eend, muis, rat en vis.
Dat zijn 6 of 7 diersoorten (kuiken tel je volgens mij niet als diersoort) en vis dus dat is genoeg afwisseling.  :)
En aangezien CB sowieso compleet is door de toeveoging is het al helemaal prima.
lachnat
4-sterren

Berichtdoor lachnat » Za 10 Nov 2012, 12:05

Hihi leuk he katten  ;D

Behalve All Animal Haring zou je ook nog de Tinlo Makreel kunnen proberen.
Hier vinden ze de All Animal Haring niet echt te vreten, maar ik heb hele makkelijke katten die uiteindelijk toch wel eten  8) Zet ik dan Tinlo Makreel neer dan is het aanvallen geblazen  :P

All Animal zijn gemalen dieren dus voor zowel de hond als kat geschikt, je kan het eigenlijk zien als een gemalen prooidier  ;)

Honden kvv kan, het verhaal van de taurine vang je toch erg makkelijk op met muizen, 1 muis schijnt meer taurine te bevatten dan een stukje rundvlees kan alleen de link niet meer vinden waar ik dat gelezen had.

All Animal kwartel is hier ook een hit, maar alles met kwartel is hier een hit  :biggrin2:
Zelfde geld trouwens voor parelhoen, kan je ook nog proberen  ;) Maar in principe heb je een mooie afwisseling.
Annelies78
1-ster

Berichtdoor Annelies78 » Zo 11 Nov 2012, 07:53

Parelhoen had ik laatst...vind ze dus niks... echt lange tanden en 2 hapjes.
Makreel vind ze erg lekker dus misschien dat ik die probeer i.p.v. de haring.

kan ik ratten en muizen als 2 diersoorten reken of lijkt het te veel op elkaar?
Heeft er ook iemand ervaring met gerbils voeren? hebben een mooi formaat nl.
Limpy
5-sterren

Berichtdoor Limpy » Zo 11 Nov 2012, 11:10

Rat, muis en gerbill reken je als 3 aparte diersoorten.

Pekke vind gerbills errug lekker, hij is de enige die ze eet want blixa vind er nix aan,
(de andere 2 eten uberhaupt geen knaagdiertjes)
pearlsofpassion
Moderator

Berichtdoor pearlsofpassion » Ma 12 Nov 2012, 10:30

Ik vind dat je behoorlijk wat variatie hebt om je katten mieperds te noemen!  :o
Wat moet ik de mijne dan noemen?
Die wil enkel het omgekeerde van jouw katten: kip, kalkoen, konijn en lam. Al de rest moet ik wat meer moeite voor doen en mengen of heel lief vragen  ;D
Tam konijn smaakt niet erg sterk hoor, maar wild dan weer wel... (naar het schijnt ;)).
Geit schijnt ook sterk te smaken, sterker dan lam, maar dat lusten ze hier ook.

Alleszinds, als jouw katten van sterkte smaken houden, kan je in je achterhoofd houden dat wild vaak sterker smaakt. Dus heb je heel wat optie's in de barfwereld. Misschien niet in kvv, maar wel in barf.  Misschien is dat ook een ideetjes? Gaan barfen.
Je kan dan denken aan duif (wild of tam, smaken beide sterk), wilde eend, fazant, patrijs, hert, gans (nu erg goed aan te komen) en konijn en haas heb je al.
Dat ze de kiezebrink fazant niet lust, wil niet zeggen dat ze fazant zeker niet lust. Het schijnt nog al eens voor te vallen dat smaken die in gewoon vlees lekker zijn, van kiezebrink niet gegeten worden. 

Als je dat in kvv wil, gaat dat waarschijnlijk vrij kostelijk worden, in barf is daar beter aan te geraken.
All animal heeft ook heel wat uitvoeringen, misschien zit daar nog wat bruikbaars tussen.
Je mag trouwens ook meer prooien voeren als je dat wil hoor. Meer dan 1 dag in de week, wil ik dan zeggen. Dat kies je zelf.
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op Ma 12 Nov 2012, 10:34, 1 keer totaal gewijzigd.
pearlsofpassion
Moderator

Berichtdoor pearlsofpassion » Ma 12 Nov 2012, 10:32

.
Barfplaats
Gesponsord bericht

Berichtdoor Barfplaats

Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”