hoeveel kvv voor pup?

Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: pluk

Omlaag
Barfplaats
Gesponsord bericht

hoeveel kvv voor pup?

Berichtdoor Barfplaats

zhiva
5-sterren

hoeveel kvv voor pup?

Berichtdoor zhiva » Di 25 Sep 2012, 21:16

Onze heerlijke Malamute pup Chakotay is nu 16 weken oud. Wij hebben hem nu 2 weken en direct overgezet op Kvv, dit gaat heel erg goed en hij is dan ook al wat aangekomen. Wij (en ook de DA) vonden hem wat aan de schrale kant dus we hebben hem op 7.5 % van zijn lichaamsgewicht gezet. Hij groeit lekker en het hele schrale is er ook wat af. Kortom het is een lekkere grote vent aan het worden.

Ik ben hem nu ook aan wat BARF hapjes laten wennen zoals kippennekken, kwartels, runderknars en ook zalmlijven gaan er prima in. Hij verteerd alles netjes.
Ik voer nu 3 x daags 250 gram.

Nu is mijn vraag : tot welke leeftijd is het verstandig om 3x daags te voeren en wanneer moet ik gaan afbouwen naar 2% lichaamsgewicht?

Chakotay is niet overdreven actief ,Kaya was als pup ( en nog steeds) aanzienlijk drukker en veel minder snel 'moe' Kaya is een husky/mechelmix. En MOET je echt mee lopen/fietsen etc (oftewel uitputten) wil je een beetje leefbare situatie in huis houden  :biggrin2: (lees je huis heelhouden)

Dit merk ik bij Chakotay dus helemaal nog niet. Nu hebben we de meest rustige hond uit het nest bewust uitgezocht omdat we al een druktemaker hebben, maar ik vraag me af of ze dan ook qua voeding dan minder nodig hebben?
M@rina
5-sterren

Re: hoeveel kvv voor pup?

Berichtdoor M@rina » Di 25 Sep 2012, 21:55

Sommige puppen geven het zelf aan bijv. door een deel van een bepaalde maaltijd te laten staan.

Teun liet met 10 weken de 2e van de 4 maaltijden staan. tOp dat moment ben ik overgestapt naar 3 maaltijden. Met 5 maanden ging hij weer een maaltijd laten staan en ben ik naar 2 maaltijden over gegaan. Hij krijgt nog altijd flinke porties zo'n 3,5 tot 4%.

Saar vreet zichzelf dood, die zal ooit stoppen zolang er eten is, als pup deed ze dit al vanaf het moment dat ze vers kreeg. Bij haar heb ik een algemeen schema aangehouden. 12 weken van 4 naar 3 maaltijden, 6 maanden van 3 naar 2 en met 9 maanden stond ze op 2,5 %

Saar was altijd al vrij rustig in huis, Teun is vanaf pup een druktemaker, toch kreeg ik er als pup bij hem niet veel meer in dan 6,5 tot 7% hij was en is aan de slanke kant en zal wel nooit een vette worden. Hij eet precies wat hij nodig heeft.
zhiva
5-sterren

Berichtdoor zhiva » Di 25 Sep 2012, 22:28

[quote="M@rina"]
Sommige puppen geven het zelf aan bijv. door een deel van een bepaalde maaltijd te laten staan.

Teun liet met 10 weken de 2e van de 4 maaltijden staan. tOp dat moment ben ik overgestapt naar 3 maaltijden. Met 5 maanden ging hij weer een maaltijd laten staan en ben ik naar 2 maaltijden over gegaan. Hij krijgt nog altijd flinke porties zo'n 3,5 tot 4%.

Saar vreet zichzelf dood, die zal ooit stoppen zolang er eten is, als pup deed ze dit al vanaf het moment dat ze vers kreeg. Bij haar heb ik een algemeen schema aangehouden. 12 weken van 4 naar 3 maaltijden, 6 maanden van 3 naar 2 en met 9 maanden stond ze op 2,5 %

Saar was altijd al vrij rustig in huis, Teun is vanaf pup een druktemaker, toch kreeg ik er als pup bij hem niet veel meer in dan 6,5 tot 7% hij was en is aan de slanke kant en zal wel nooit een vette worden. Hij eet precies wat hij nodig heeft.
[/quote]

Kaya is dus altijd al een miepert met eten geweest, daar krijg ik met moeite al 2% in. Chakotay heeft binnen no time de bak leeg en zou zo 10 kg opvreten als hij de kans zou krijgen.( Nu moet ik zeggen dat nu Kaya dus ook 3x per dag weer krijgt (voert wel zo makkelijk als je tegelijk voert) zij netjes alles opeet  :o Dus voor haar werkt dit blijkbaar beter ook al is ze al 2 jaar oud.  :-X )
Toen jij naar 2 maaltijden ging, sloeg je dan gewoon 1 maaltijd over, of paste je het percentage aan?
M@rina
5-sterren

Berichtdoor M@rina » Di 25 Sep 2012, 22:39

Ik liet het percentage/hoeveelheid gelijk maar verdeelde het over een maaltijd minder.

Grappig, hier is het dus andersom de eerste is een vuilnisvat en de tweede een miepert... Teun eet wel veel qua percentage maar laat ook geregeld wat staan, of eet een week net genoeg (100gr per dag of zo) om overeind te blijven. Is daarbij ook nog eens kieskeurig hij eet echt niet alles te fijn gemalen, te veel pens,en dan laat meneer het staan
Zo'n vuilnisvat is toch wel erg makkelijk hoor, maar ook een beetje sneu, Saartje zet nogal snel aan, ze is gesteriliseerd en zoals ik al zei erg rustig in huis, zij krijgt nu net geen 2% maar zou 2 kilo per dag opvreten als ze de kans kreeg.
zhiva
5-sterren

Berichtdoor zhiva » Wo 26 Sep 2012, 18:12

Ja herkenbaar, Chakotay loopt nu al de hele dag te kijken waar er nog wat te snaaien valt.
De vuilnisbak staat inmiddels in de kast  :biggrin2:

Wanneer begon jij met het afbouwen van de percentages? Nu zijn jou honden iets kleiner natuurlijk en Chakotay zal tot zijn 2e of 3e jaar doorgroeien maar ik vind het heel moeilijk in te schatten. Ik ben nu maar begonnen met 7.5% en heb zelf zoiets van als hij te dik wordt moet het dus minder worden. Maar zit ik daarmee wel goed? Hij is wel in de groei natuurlijk...

Btw, erg leuk onderschrift!
*Marieke*
3-sterren

Berichtdoor *Marieke* » Wo 26 Sep 2012, 18:26

Ik heb ook een pup.. 9 maanden.. Noortje is op KVV afgespeend, en dat rijgt ze nu nog. Ik weet niet precies hoe het met de percentages zit, dat hield iemand ander voor me bij, maar ik geloof dat het rond de 40-50 gram per kilo gewicht was. Op advies van Anneke Schellingerhout hou ik Noortje tot haar 1e loopsheid op 3 maaltijden. Ik ben nu langzaam aan heoveelheid aan het afbouwen. De heftige groei is er nu af, en ik merkte dat ze langzaam aan in wat vet wat aan het aanzetten was.. Ik ben btw wel benieuwd oe anderen het afbouwen hebben gedaan.. Op het oog??
zhiva
5-sterren

Berichtdoor zhiva » Wo 26 Sep 2012, 19:07

ik hoop idd nog iets meer antwoorden te krijgen. wat betreft de afbouw van percentages. Chakotay zit nu dus op 75 gr per kilo lichaamsgewicht ongeveer, hij wordt morgen weer gewogen  ;)
M@rina
5-sterren

Berichtdoor M@rina » Wo 26 Sep 2012, 19:09

Ik heb geen verschil gemaakt tussen een reu of een teef gewoon rond 6 maanden van 3 naar 2 maaltijden. Wachten tot de 1e loopsheid...  :-\ niet eerder gehoord. Zeker als het percentage gaat afbouwen worden de afzonderlijke maaltijd wel erg klein en heeft je hond nooit een voldaan gevoel.

Bij Teun heb ik het percentage nauwelijks naar beneden gebracht, met dat hij zwaarder werd kreeg hij gewoon dezelfde hoeveelheid met een maximum van 550 gram per dag, nu krijgt hij 450 gram ook dat gaf hij zelf aan door steeds een beetje laten staan, maar dat was denk ik toen hij bijna 2 jaar was

Saartje stond met 9 maanden op 2% ik ben het gaan afbouwen toen ik vond dat ze wat te dik werd, ik weet niet meer met welke leeftijd dit was, voelen aan de ribben is een prima indicatie.
dogmanship
1-ster

Berichtdoor dogmanship » Do 27 Sep 2012, 16:56

Ik zelf heb een Tervuerense herder van 2 en een half en een Oud Duitseherder pup van 4 maanden.
Bij beide ben ik uitgaan van ieder kilo lichaamsgewicht 50 gram KVV.
Hunter heb ik na 6 maanden op 2 maaltijden gezet, Lady Gaia krijgt op dit moment 3 maaltijden.
Voor Hunter hou ik, als jongvolwassen hond, 250 gram KVV per 10 kilo lichaamsgewicht. Hij weegt nu 22 kilo en krijgt 600 gram op een dag. Iets meer dan normaal omdat hij heel energiek is en veel verbrand. Gaia zit op dit moment ook op 600 gram.
zhiva
5-sterren

Berichtdoor zhiva » Do 27 Sep 2012, 18:58

Toen je Hunter met 6 maand op 2x daags zette, hoeveel gram kreeg hij toen per kilo lichaamsgewicht?
Ik ben vooral nieuwsgierig wanneer ik terug moet in de hoeveelheid aangezien meneer hier nogal lang doorgroeit.
dogmanship
1-ster

Berichtdoor dogmanship » Do 27 Sep 2012, 19:09

Ik had Hunter toen op ongeveer 750 gram per dag. Het grootste gewicht wat hij heeft gehad was een kilo per dag.
Ook in de pubertijd als ze niet meer echt lichamelijk groeien maar vooral geestelijk hebben ze extra nodig.
Barfplaats
Gesponsord bericht

Berichtdoor Barfplaats

Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”