vette vis voor katten

Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Omlaag
Barfplaats
Gesponsord bericht

vette vis voor katten

Berichtdoor Barfplaats

Parelridder
5-sterren

vette vis voor katten

Berichtdoor Parelridder » Di 18 Sep 2012, 08:32

Er staat me iets bij over dat vis voor katten niet zo goed is als vaak gedacht wordt. Maar dat is info uit de tijd van brokjes-voeren, dus kan ook wel slaan op dat het niet goed is om katten volledig vis te voeren of zo.. Ik herinner me de reden n.l. niet meer :-\
Nu krijgt Sanne vooralsnog alleen soms een snippertje vette vismix (zalm, sardien en haring) als ik dat voor de honden ontdooi. In de regel vindt ze dit heerlijk. Maar het is geen vast onderdeel van haar menu en de hoeveelheid die ze krijgt is een voorzichtig beetje zonder enig benul van het percentage van haar menu. Als vette vis toch ook voor katten raadzaam is, wil ik dat wat toevoegen aan haar menu, dus gewoon vaste prik wekelijks een beetje en bekijken wat een goede hoeveelheid zou zijn.
Is het geven van vette vis aan te bevelen? En is in dat geval ca. 5% van het menu een mooie hoeveelheid? Zijn er dingen op tegen om een kat vis te geven?
Limpy
5-sterren

Re: vette vis voor katten

Berichtdoor Limpy » Di 18 Sep 2012, 14:11

Er zit een stofje in vette vissen wat vitamines afbreekt in grote hoeveelheden, ben effe de naam kwijt.
M.u.v. zalm dacht ik die dat weer niet heeft.

Hier krijgen ze ook zo´n 5% aan vette vis in hun menu (meestal zalm, soms ¾ zalm+¼ andere vis, meestal makreel)
Mevroi Kruim
5-sterren

Berichtdoor Mevroi Kruim » Di 18 Sep 2012, 14:22

Stofje heet thiaminase en het komt voor in allerlei vissoorten, ook witvis, en ook in sommige plantensoorten. Het levert alleen problemen op als je je kat (vrijwel) uitsluitend op vis laat leven, zoals vroeger nog wel eens gebeurde. Het raakte bekend doordat poolvossenkwekers er problemen mee kregen, die voerden hun bontdragertjes liefst lekker goedkoop visafval en dat ging dan mis. Een a 2x per week of zelfs vaker een stuk vette vis is echt geen enkel probleem, en hier krijgen ze ook regelmatig een stukje witvis voor de gezonde eiwitjes en de afwisseling.
Parelridder
5-sterren

Berichtdoor Parelridder » Di 18 Sep 2012, 15:08

:) Bedankt voor jullie info!!
koekje
Moderator

Berichtdoor koekje » Di 18 Sep 2012, 17:35

Als ze het lust, zou ik ook wel vette vis bijvoeren op vrijdag.
Sien krijgt dan bij het avondeten een stuk zalmfilet (verwend en luxepoezie) bij haar halve eendennek. Ot lust geen vissen, dus die krijgt gewoon een muffin.
Vette vis heeft ook voordelen: omega3-vetzuren. goed vooor de vacht, etc.
hannekevdwoud
1-ster

Berichtdoor hannekevdwoud » Vr 21 Sep 2012, 10:54

Ik geef  mijn katten gemiddeld 1 a 2 keer per week vette vis en maar zelden witvis, maar dat vooral omdat ze witvis niet erg lekker vinden...

Vis gaat er in als koek, maar zoals bij alles moet je vooral veel variëren!

Succes!

Groetjes
Hanneke
pearlsofpassion
Moderator

Berichtdoor pearlsofpassion » Vr 21 Sep 2012, 11:25

Eigenlijk geldt voor vis nu eens net hetzelfde voor katten als voor honden.
Heel het thiaminazeverhaal gaat ook op voor honden.
Dus net hetzelfde als je bij je honden doet: 5-10% per week.  complete vissen naast je menu of karkassen en koppen als vleesbot en filet als spier.
Zoals je zelf het gemakkelijkst vind.

Ik heb nu makreel, sardien en zalm, maar ik denk dat ik sardien niet meer ga kopen. Ze zijn er hier niet zo gek op. Ze vinden makreel veel lekkerder.
Kleintje was vroeger gek op vis. Uit blik en een klein stukje gerookt voor ik barfte en toen ze pas barf kreeg, ging ze door haar dak voor een stuk rauwe vis. Zelfs sardien, en zeker makreel. Maar tegenwoordig hoeft ze het bijna niet meer. Vreemd hoor...  :(
Ik dacht eerst dat ze de vorm vreemd vond, want dan ging ze de organen eruit likken de rest laten liggen. Maar in het begin at ze de kop met mijn vingers mee op en nu laat ze hem gewoon liggen.  En met een stukje heel dun zalmkarkas, doet ze het ook. Terwijl dat van vorm gewoon een lapje is, dan is konijnkarkas moeilijker.
Dus ik snap het niet... vind het wel jammer  :(  Deed er haar vroeger zo'n plezier mee en nu is het tegen haar goesting...
Parelridder
5-sterren

Berichtdoor Parelridder » Vr 10 Mei 2013, 17:15

Gisteren heeft Sanne voor het eerste en heel visje gegeten. Eerder zag ze een stuk sardien niet zitten en de gemalen vette vis beviel wel goed, dus ik had er verder nog geen moeite voor gedaan. Nu hadden we Capelin (familie van de haring, visjes van ca. 10 cm. groot). Sanne vond het gelijk ;erg lekker en toen oplikken geen optie bleek, at ze enthousiast de eerste helft op, waarna de 2e helft hebberig werd mee genomen naar een 'speciale plek', al waar ook die helft soldaat werd gemaakt :biggrin2: Geweldig gezicht!!
De beide hondendames vonden Capelin :yucky: Houden ook niet van ongemalen sardien en eten om die reden na eerdere pogingen ze op andere gedachten te brengen al een poos gemalen vette vis, waaronder sardien.. (da's wel lekker :-X) De zalmlijven - dat was nieu voor ze - waren echter om te SMULLEN! Eén stukje had ik bewaard, voor Sanne. Dat heeft ze vandaag gehad, om te kijken of madammetje ook zalm lust.
Yep! Na "Poes eet paard" kunnen we nu ook "Poes vangt zalm" koppen :biggrin2: Errug voor herhaling vatbaar!!
wijkje
5-sterren

Berichtdoor wijkje » Vr 10 Mei 2013, 22:45

Zalm bevalt dacht ik toch niet of niet zoveel thiaminase ?
Annemarie Rijnveld
5-sterren

Berichtdoor Annemarie Rijnveld » Vr 10 Mei 2013, 23:41

Zalm bevat helemaal geen thiaminase.
Parelridder
5-sterren

Berichtdoor Parelridder » Za 11 Mei 2013, 08:21

wijkje schreef:Zalm bevalt dacht ik toch niet of niet zoveel thiaminase ?
:) Klopt, geen, hoezo?
Barfplaats
Gesponsord bericht

Berichtdoor Barfplaats

Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”