Verhoudingen RFK (Rohe Fleischiger knochen)/totaal behoefte

Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Omlaag
Barfplaats
Gesponsord bericht
Deus
1-ster

Verhoudingen RFK (Rohe Fleischiger knochen)/totaal behoefte

Berichtdoor Deus » Di 21 Aug 2012, 19:11

Een vraag van een beginnend barfer

Binnen een drietal weken mag ik mijn pup gaan afhalen.
Ik ga hem voeden volgens de barf-methode, maar stoot hierbij op nogal wat tegenstrijdige voedselverhoudingen. Het grootste verschil zit hem in het aandeel bot (RFK of RMB) en spiervlees :

Het groenten-fruit aandeel varieert van 10 tot 20%, het RFK aandeel van 64% (BARF.DE, stemt overeen met 32% naakte botten) tot 12% (Swanie Simon, stemt overeen met slechts 6% naakte botten), het spiervlees van 16% (BARF.DE) tot 40% (Swanie Simon).
Nu weet ik wel dat alles niet tot op de milligram nauwkeurig kan en moet zijn maar wat de botten betreft goochelt men hier met een factor die hoger ligt dan 5.
Is 12% rauwe vlezige botten niet aan de lage kant zowel voor puppies als voor volwassen honden ?
Mvg,

André
ulla
5-sterren

Re: Verhoudingen RFK (Rohe Fleischiger knochen)/totaal behoefte

Berichtdoor ulla » Di 21 Aug 2012, 19:37

Als jij je pup 12% vleesbot gaat voeren, komt je pup in de problemen want dat is echt veel te weinig zoals 32% kaal veel te hoog is.
Ik zou maar tussen de 40 en 50% bevleesde botten geven en kijken hoe je pup het erop doet.
Groenten zou ik op zo,n 10% rauw gepureerd of licht gestoomd geven en vergeet je orgaanvlees niet.

Lees je anders eens goed in hier,want je pup groeit maar éé'n keer.
Deus
1-ster

Berichtdoor Deus » Di 21 Aug 2012, 21:02

Een uitgewerkte formule die ik bekom met hogere RFK is de volgende :
Spiervlees (20%)
Pens (10%)
Orgaan (10%)
Vleesbot (45%)
Groenten (10%)
Fruit, Zuivel(5%)
Is deze eenwichtig genoeg om een pup mee te laten opgroeien ?

Mvg,

André
ulla
5-sterren

Berichtdoor ulla » Di 21 Aug 2012, 21:18

Dat ziet er beter uit.
Ik zou hier nog aan toevoegen vette vis als makreel/sardien/zalm, en zo nu en dan gemalen walnoot of andere rauwe noten m.u.v. macadamia ( oeps schrijf ik dat goed  :-[ )
En zo nu en dan een rauw ei met schil.
Verder geef ik mijn honden af en toe zuivel in de vorm van biologische geitenyogurt met wat rauwe honing.
Maar dat ka je ook als extra rekenen.

Sardien kan je een keer als spiervlees vervangen die graatjes zijn heel zacht.
Orgaan als lever en nier voer ik een zoveel mogelijk biologisch.
Deus
1-ster

Berichtdoor Deus » Wo 22 Aug 2012, 22:34

Ik heb het aangepast na nog wat lectuur te hebben doorgenomen : ik vond dat het bot aan de lage kant zat na het lezen van ondermeer Mogens Eliassen heb ik het bot verhoogt tot tegen de maximumgrens van 22% naakt bot of 45% vleesbot.

Ochtend spier/orgaanvlees (kan ook vis zijn), groenten, olie, pens
Middag overschot ochtend
Namiddag : welpenbrij
                            geitenmelk of verse koemelk
                            honing
                            bernagieolie
                            yoghurt
                            fruit
Avond : vleesbot (kan ook viskarkas zijn)
Volgende verhouding
Spiervlees (20%)
Pens (10%)
Orgaan (10%)
Vleesbot (45%)
Groenten (10%)
Fruit, Yoghurt (5%) : is in het begin de welpenbrij
Voorts wordt er als additief (levertraan, koolzaad....) olie (1el) toegevoegd en drie maal per week een eigeel.
De pens wordt samen met de groenten gegeven omdat ze dan gemakkelijker verteren.
De maaltijden worden op willekeurige tijdstippen gegeven om zo geen conditionering op te wekken.
Wat denken jullie hiervan ?

Nepal

pearlsofpassion
Moderator

Berichtdoor pearlsofpassion » Do 23 Aug 2012, 11:48

Die olie zou ik weglaten.
Koolzaad is niet zo geschikt geloof ik, en levertraan is niet nodig als hij gewoon zijn portie lever rauw opeet.
Ipv een eigeel kan je beter een gewoon heel rauw ei in de schil geven.  Als je dat hele biotine-verhaal gelezen hebt: in een eigeel zit zoveel biotine dat het de negatieve werking van het eiwit ruimsschoots compenseert.  Gewoon in zijn geheel geven is het gezondst.  Een heel ei is een compleet voedingsmiddel en kan je dus als extra geven. 
Verder kan het zijn dat je hond van pens en groenten samen aan de dunne gaat.  Pens zou ik over min 2 keer per week verdelen en groeten min 3 keer, liever elke dag een beetje.  Groenten voorzien namelijk ook in vezels en de positieve werking daarvan is veel groter als je dat dagelijks geeft dan allemaal op 1 dag.

Als je iets van supplementen wil geven, zou je kunnen kijken voor chlorella of zeewier of iets dergelijks. Maar bij het bovenstaande menu, met die verhoudingen die je aangeeft, met een keertje in de week vette vis en een paar eitjes in de schil, heb je geen suppelementen nodig.  Dan krijgt je hond alles binnen wat hij nodig heeft.
Verhoudingen vind ik trouwens prima.  Het is natuurlijk altijd even kijken of dit botpercentage je hond ligt (kijken hoe hard de ontlasting is) want dat is voor elke hond verschillend.  Maar 45% is vaak prima.
In je 10% orgaan moet zowel hart als lever als nier zeker vertegenwoordigt zijn.  Er mogen nog wat andere zaken bij als je dat zou willen, maar dit moet het hoofddeel zijn. 10% pens ernaast is ook prima.
Barfplaats
Gesponsord bericht

Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”