Hangoortje, oorontsteking?

Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Omlaag
Barfplaats
Gesponsord bericht

Berichtdoor Barfplaats

Fenixjuh
5-sterren

Berichtdoor Fenixjuh » Wo 15 Aug 2012, 14:09

Hoi allemaal!

Ik heb even een vraagje over mijn 4,5 maanden oude bordercollie. Sinds begin juli zijn beide oortjes rechtop gaan staan, bij ruim 3 maanden. Dit werd aangegeven als 'laat', ik vind het geen probleem hoor.
Nou heeft hij sinds begin van deze maand één oortje weer half hangen. Eerst dacht ik dat het van het wisselen kwam, waar hij ook deze maand mee begonnen is. Hij heeft echter al anderhalve week geen tand meer verloren en in de oorschelp zit een beetje oorsmeer. De gehoorgang lijkt schoon (kan niet heel diep kijken, donker) het stinkt niet en ik mag hem gewoon overal aanraken dus ook geen pijn.

Zou het toch een oorontsteking kunnen zijn of maak ik me teveel zorgen?

mvg
Winnie
me and my boys
5-sterren

Re: Hangoortje, oorontsteking?

Berichtdoor me and my boys » Wo 15 Aug 2012, 15:39

eentje van mij heeft weken met een hangoor gelopen sterker nog hij wisselde gewoon zn oren af!
ook door het wisselen..
Lizzy
Moderator

Berichtdoor Lizzy » Wo 15 Aug 2012, 18:04

Een beetje oorsmeer is voor mij geen indicatie voor een oorontsteking. Hangoor eigenlijk ook niet. Ik ben gewend dat ze bij oorproblemen de hele kop scheef houden. Als het ook al niet stinkt, denk ik niet dat het een ontsteking is.
Mevroi Kruim
5-sterren

Berichtdoor Mevroi Kruim » Wo 15 Aug 2012, 18:20

Wisselen is een doorlopend proces, af en toe zie je een tand of kies verdwijnen en weer verschijnen. Kan heel goed dat het daarmee te maken heeft dus.
M@rina
5-sterren

Berichtdoor M@rina » Wo 15 Aug 2012, 22:45

Over het algemeen stinken de oren bij een oorontsteking, helaas heb ik weer een uitzondering die de regel bevestigd. Saar had een fikse oorontsteking, schudde niet met haar kop, flapperde niet, krabte niet en het stonk niet.... we kwamen er achter bij een routinecontrole. Geen idee hoe lang het er al zat, maar het heeft 4 weken geduurd (2 soorten oordruppels en 3x spoelen)  voor het over was.

Nu zal ik niet zeggen dat een hangoortje veroorzaakt wordt door een oorontsteking hoor, maar als je twijfelt even bij de DA binnenwippen en na laten kijken.

Ik heb zelf een otoscoop aangeschaft en controleer haar oren nu wekelijks.
miik
5-sterren

Berichtdoor miik » Wo 15 Aug 2012, 23:35

Wisselende oren is heeel normaal bij Border Collies !
Als de oren schoon zijn en niet stinken, geen zwarte korreltjes en niet pijnlijk zijn...
Dan zou ik me geen zorgen maken.
Mijn Abby heeft 1 oor half hangend en 1 tip oortje...  tot we behendigheid gaan doen, dan heeft ze ineens 2 staande prikoren !
Dan is ze zo opgewonden dat haar oren letterlijk de lucht in gaan. Is ze relaxd dan zakt dat ene oor weer.
Zij heeft ook maanden lang een wisselende oorstand gehad.
ChantalKrijn
5-sterren

Berichtdoor ChantalKrijn » Do 16 Aug 2012, 08:48

Bij Franse bullen is het ook vrij veel voorkomend dat de oortjes gaan hangen als ze gaan wisselen. Hou het even in de gaten en duurt het je nou echt te lang kun je altijd nog even langs de DA :)
Fenixjuh
5-sterren

Berichtdoor Fenixjuh » Do 16 Aug 2012, 08:52

Dank jullie wel allemaal! Ben weer gerustgesteld  :) 
Ik dacht al dat het niets was omdat er geen pijn werd aangegeven, maar twijfelde toch even.. 
Barfplaats
Gesponsord bericht

Berichtdoor Barfplaats

Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”