Brokhond, barfhapjes? graag tips en advies:)

Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Omlaag
Barfplaats
Gesponsord bericht

Berichtdoor Barfplaats

Dotti
3-sterren

Berichtdoor Dotti » Zo 05 Aug 2012, 08:24

Hallo allemaal!

Vrienden van ons hebben een boxer pupje gehaald, ondertussen wel een maand of 4 oud. Ze willen geen Barf voeren maar vinden t wel erg intressant.
Is het goed/mogelijk/verstandig? om hem b.v. 1 x per week een snack tegeven in de vorm van b.v. een paardestrotje? (of..(suggesties) ?)
hij eet nog 3 x per dag brokken.. ik heb eens gelezen dat het achterhaald is dat brokken en vlees niet samen gaan.. maar ergens anders staat weer dat het echt niet goed is..
Daarom graag even advies/tips:)

Bedankt!
Laatst gewijzigd door Dotti op Zo 05 Aug 2012, 15:43, 1 keer totaal gewijzigd.
pearlsofpassion
Moderator

Re: Brokhond, barfhapjes?

Berichtdoor pearlsofpassion » Zo 05 Aug 2012, 12:23

Ik heb geen ervaring met honden (al stopte ik de hond van mijn ouders ook wel eens wat toe, maar goed). 
Maar voordat ik merkte dat volledig vers voeren betaalbaar was voor mij, gaf ik mijn katten ook wat vlees naast hun brokken.  Ik deed dat omwille van de tanden, zodat ze geen tandsteen kregen en omdat ik ook wel wist dat het erg gezond is en dat ze het heerlijk vonden!  :biggrin2:
Maar goed, ik gaf dus 3 keer per week een stukje spiervlees en 1 keer een stukje orgaan.  Eigenlijk gaf ik zowat een derde van hun dagmaaltijd, ongeveer om de twee dagen dus.  Op dat moment kregen ze uiteraard geen brokken.
Ik heb er nooit problemen mee gehad, dus ik denk dat zeker een stuk spier of orgaan moet kunnen. Bot weet ik niet helemaal uit eigen ervaring, maar ik ken ook mensen die wel kippennekjes en kuikens geven als tussendoortjes aan hun katten.  Brokkenkatten dus.
Volgens mij hangt het af van de gevoeligheid van de hond in kwestie en dat is uitproberen. 
Wel steeds bij beginnersbotjes blijven zou ik zeggen!

En aangezien er in strot geen bot zit maar enkel kraakbeen, moet dat volgens mij ook wel gaan.  Zeker als de hond er goed op knaagt.  Zal wel veel gezonder zijn dan zo'n huidbenen (je weet wel wat ik bedoel).  En brokkenhonden krijgen ook vaak gedroogde zaken als spiervlees of pens, ik zie niet in waarom de verse versie dan niet zou kunnen.
Thea
5-sterren

Berichtdoor Thea » Zo 05 Aug 2012, 12:36

Vergeet niet dat op strot eten vaak wat diaree kan volgen. ;)
Dotti
3-sterren

Berichtdoor Dotti » Zo 05 Aug 2012, 15:26

dank voor de reacties.

als het mijn eigen hond was zou ik het gewoon doen, maar bij andere vind ik dat toch een beetje engig.. en als dr dan iets 'uitkomt':P wat er normaal neit uit komt zijn ze meteen uit gebarft natuurlijk, en dat zou ik erg jammer vinden..

Miss en mooie compromis.. een eendennekje met een stukje spiervlees?:)
pearlsofpassion
Moderator

Re: Brokhond, barfhapjes? graag tips en advies:)

Berichtdoor pearlsofpassion » Zo 05 Aug 2012, 18:17

Er zijn honden die een eendennek slecht verteren. Die gaan dan werveltjes uitspuwen of zo.
Het is relatief hard bot.  Ik zou echt bij de echte beginnersbotten blijven. Kip, kwartel, parelhoen, konijn.  Eend is net een tikkeltje harder.
Het kan zijn dat het goed gaat natuurlijk, maar als je echt op safe wil spelen, zou ik net geen eend nemen om mee te beginnen.  Ik weet trouwens niet of die honden die last hebben met de eendennekken dat ook hebben bij de karkassen en ik heb zelf nog geen eendkarkas gehad voor mijn katten. Eendennek is hier het hardste dat ze krijgen.

Je moet er gewoon rekening mee houden dat als een hond altijd brok krijgt en maar af en toe iets om te barfen, die hond altijd een starter blijft. De maag kan namelijk niet wennen aan het verteren van bot want moet altijd weer terug naar het verteren van brok.  Je blijft dus zitten met de absolute beginner-barfhapjes.
WillyP
5-sterren

Berichtdoor WillyP » Zo 05 Aug 2012, 18:32

Botten zijn geen goede combinatie naast brokken, omdat dat een veel zuurdere maagzuur vraagt om het te kunnen verteren. Je kunt het wel geven als de hond 24uur niets heeft gegeten, dan is het maagzuur weer neutraal en klaar om ook (zachte)botten te kunnen verteren.
Andersom als je na vlees/bot weer brokken gaat geven kan er weer diarree ontstaan omdat de brokken te snel verteren omdat het maagzuur nog te zuur is voor de brokken.

Als je toch naast brokken wat vers wilt geven zou ik voor een lekker stuk spier-  of kopvlees gaan. 
Runderstrot is vooral kraakbeen. Mijn ervaring is dat ze dat kraakbeen weer terug uitkotsen (in het begin toen ik begon te barfen)
Barfplaats
Gesponsord bericht

Berichtdoor Barfplaats

Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”