voer dat geschikt is voor kittens en volwassen katten

Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Omlaag
Barfplaats
Gesponsord bericht

Berichtdoor Barfplaats

sandraKB
1-ster

Berichtdoor sandraKB » Vr 27 Jul 2012, 19:53

Hoi allemaal!

Sinds vandaag zijn wij de trotse 'ouders' van een kitten (Tinus) van 10 weken en een kater van onbekende leeftijd (Eddie). We hebben ze geadopteerd uit het asiel. We wilden beide katten op CaroCat zetten. Ik heb daarvoor brokjes voor kittens gehaald en voor volwassen katten. Maar de brokjes voor de volwassen kat, zijn erg groot. Ik wil dat voer niet onbeheerd laten staan, omdat ik bang ben dat mijn kitten er in stikt o.i.d.

Weet iemand goed droogvoer dat geschikt is voor kittens en volwassen katten? Dus een waar de kitten genoeg bouwstoffen uit haalt en waar de volwassen kat niet te dik van wordt?

Groetjes!
Sandra
boskat
5-sterren

Re: voer dat geschikt is voor kittens en volwassen katten

Berichtdoor boskat » Vr 27 Jul 2012, 20:19

Misschien over gaan op kvv of barf voer,dan zit je niet met die vraag :)
Dat is het natuurlijke voer voor carnivoren, zoals katten zijn,lees je maar eens in en besluit je de overstap van brok naar versvoer te maken,doneer je de brok aan het asiel. ;)
hamada
5-sterren

Berichtdoor hamada » Vr 27 Jul 2012, 20:59

Ik zou ook direct overgaan op KVV. Vooral voor de kitten zal het gemakkelijk zijn direct versvleesvoer te accepteren. En ze worden er zo mooi en gezond van  ;) Hier komt er echt geen brok meer in.
Lizzy
Moderator

Berichtdoor Lizzy » Za 28 Jul 2012, 12:04

Beste Sandra, ik heb je topic weggehaald uit de categorie medisch-hond en in de categorie kvv-katten gezet. Maar, wij zijn een rauw/vers forum en adviseren over BARF en KVV, niet over brokken. Ik denk dat je je vraag beter op een katten-brok-forum kunt stellen.
Mokaro
1-ster

Berichtdoor Mokaro » Ma 06 Aug 2012, 20:40

Lizzy schreef:....Maar, wij zijn een rauw/vers forum en adviseren over BARF en KVV, niet over brokken. Ik denk dat je je vraag beter op een katten-brok-forum kunt stellen.

Ik kom deze reactie regelmatig tegen en begrijp het wel, maar ik verbaas me er ook een beetje over: juist omdat wij een een rauw/vers forum zijn, moeten wij toch blij zijn dat mensen ons weten te vinden en is het aan ons om de 'nieuwelingen' te overtuigen van rauw/vers i.p.v. ze ergens heen te verwijzen waar wij juist GEEN voorstander van zijn? Omdat wij geen voorstander van brokjes zijn, betekent dat toch niet dat we er niet over mogen praten? Ik kan me voorstellen dat we hier geen brokjes gaan promoten, maar de nadelen t.o.v. rauw benoemen, kan geen kwaad lijkt me. Of beter nog: de voordelen van rauw benoemen!
Mevroi Kruim
5-sterren

Berichtdoor Mevroi Kruim » Wo 08 Aug 2012, 15:29

De voordelen van rauw benoemen en daar voorlichting over geven is natuurlijk de primaire taak van Barfplaats. Wat we uitdrukkelijk niet doen is bediscussiëren welke brokjes voor welke kat misschien wel geschikt zijn. Daar zijn andere fora voor. We adviseren dus over vers en rauw en vertellen waarom dat goed is om te voeren en waarom het niet goed is om brok of blik te geven, maar we adviseren zoals Lizzy zegt beslist niet over brok. En in die zin wordt er hier niet over brok gepraat. Dus als iemand hier komt vragen welk merk brok ze haar kat moet voeren is het antwoord 'geen, geef vers'.
Mokaro
1-ster

Berichtdoor Mokaro » Do 16 Aug 2012, 08:08

Mevroi Kruim schreef:.... Dus als iemand hier komt vragen welk merk brok ze haar kat moet voeren is het antwoord 'geen, geef vers'.

Helemaal mee eens, en dan ook mijns inziens niet verwijzen naar een brokjes-forum maar een paar tips geven waar ze meer over rauw kan vinden. Of iemand daar dan gebruik van wil maken, is hun keus. Verwijzen naar een brokjesforum is weer een vers-voerder minder... da's toch jammer?
koekje
Moderator

Berichtdoor koekje » Do 16 Aug 2012, 13:09

Mokaro schreef:Helemaal mee eens, en dan ook mijns inziens niet verwijzen naar een brokjes-forum maar een paar tips geven waar ze meer over rauw kan vinden. Of iemand daar dan gebruik van wil maken, is hun keus. Verwijzen naar een brokjesforum is weer een vers-voerder minder... da's toch jammer?

Zoal Mevr Kruim al zei: dit forum is over rauw. Als mensen dat niet willen voeren, gaan ze beter ergens anders heen voor hun voedingsadvies.
Mensen gaan hun huiscarnivoor alleen rauw geven als ze dat zelf ook willen.
Er zijn immers nog steeds mensen die toevallig hier komen via een zoekopdracht op Google en helemaal geen rauw willen voeren, maar toevallig meer informatie willen over bv kattenvoer (brok en blik). Mensen die rauw willen voeren en er meer over willen weten zijn hier op de beste plek. En als ze dat niet willen, ook goed, maar dan kunnen ze voor hun informatievergaring beter elders zijn.

Net zoals bijvoorbeeld een forum voor vegetarische recepten. Daar ga je ook niet om recepten met vlees te vinden.
pearlsofpassion
Moderator

Berichtdoor pearlsofpassion » Do 16 Aug 2012, 14:00

Mokaro schreef:Helemaal mee eens, en dan ook mijns inziens niet verwijzen naar een brokjes-forum maar een paar tips geven waar ze meer over rauw kan vinden. Of iemand daar dan gebruik van wil maken, is hun keus. Verwijzen naar een brokjesforum is weer een vers-voerder minder... da's toch jammer?

Je bent hier op de juiste plaats om meer info over vers te vinden, daar moet je nergens anders voor naar verwijzen. En dat wordt ook gedaan: aangeraden om vers te geven. Lees de eerste reacties maar eens na.
Maar als men om brok komt vragen en geen vers wil geven, is dit niet het juiste forum. Zo simpel is dat.
somali23
1-ster

Berichtdoor somali23 » Za 15 Sep 2012, 10:59

Ik snap hier de reactie van iedereen. Ik moest alleen even denken aan mijn eigen beslisproces van overstappen naar vers. Ik wist in het begin niet eens dat mensen dat deden, dat het bestond, laat staan dat ik wist wat de termen KVV en barf inhouden.  :)

Als je er de eerste keer over hoort denk je bovendien: getver, dat is vast heel veel werk en geplan, het vast veeeel duurder, daar gaan hun tandjes toch van rotten? Ik blijf lekker bij brokjes.

Een standaard reactie geven op dit soort berichten (gewoon copy/paste) over waarom vers vlees beter is en dat het net zo gemakkelijk is als brokken geven, is nuttiger hier denk ik. Ik ben nieuw hier, dus ik wil niet overkomen als iemand die even zegt hoe het moet  :-X, maar dat zou mij geholpen hebben om sneller een goede beslissing te nemen.

Als iemand expliciet zegt: ik ga brokken geven en geen vers vlees, op basis van die informatie, dan is het logisch om ze door te verwijzen naar een ander forum, maar deze persoon weet waarschijnlijk niet echt waar we het over hebben.

Groeten!
Parelridder
5-sterren

Berichtdoor Parelridder » Za 15 Sep 2012, 12:49

Het forum bulkt van de info en in de bieb is eea makkelijk te vinden. Ik kan me best voor stellen dat het antwoord op deze vraag een verwijzing naar een 'brok-forum' is.

Ik ben niet zo'n liefhebber van 'bekeren' :-[ Bij mijzelf roept dit weerstand op en ik ga dan ook niet graag in de schoenen staan van degene die de ander bekeert.
Ik heb járen gelezen over vers voor ik het ging geven. Dat had allereerst een praktische reden: mijn 1e hond kreeg diarree van kvv en de 2e walgde er van. Nummer 3 at het met lange tanden, maar was bereid het 2-3 dagen per week te eten. Het had dus nogal wat voeten in aarde om te kúnnen gaan vers voeren.
Inmiddels heb ik 2 honden die met veel plezier volledig vers eten en dat maakt dat ik ook werkelijk ervaren kan wat anderen hier al zo lang schrijven. Dat motiveert sinds die tijd om er nog meer over te te lezen.

Zo lang iemand zelf geen info vraagt (direct of indirect) over verse voeding, ben ik niet geneigd dat te verstrekken. Alle info is hier m.i. voor handen en zo lang dat niet leidt tot vragen of het afwegen dat misschien ook te gaan geven, zal ik het niet 'op dringen'.
Overigens niet alleen om geen weerzin op te roepen, maar óók omdat ik vaak veel langer hier zit te lezen en tikken dan voornemens en daarom ook wel kies welke topics is open/lees en waarop ik wel/niet wil reageren. Voor mij hoort een vraag naar brokjes, zonder interesse in vers, daar niet bij, want dan stop ik mijn tijd liever in iemand die interesse heeft in vers...
Barfplaats
Gesponsord bericht

Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”