Vraag over het eten van bot....

Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Omlaag
Barfplaats
Gesponsord bericht

Berichtdoor Barfplaats

El_Kato
5-sterren

Berichtdoor El_Kato » Di 24 Jul 2012, 21:00

Sam (kat) eet niet altijd zijn botjes op. Wanneer het stukken karkas zijn dan vaak wel maar van bijvoorbeeld een fazantboutje of een kippenvleugel laat hij vaak het bot liggen. Het is dan wel helemaal kaal gekauwd dus wat zijn tanden betreft alleen maar goed maar is het voor zijn gezondheid beter als hij het bot daadwerkelijk binnen krijgt en niet een paar kleine stukjes? Ontlasting zie ik niet van hem, dat ligt buiten dus durf niet te zeggen wat de kwaliteit daarvan is.

Wat de honden betreft reken ik het vleesbot wat ik daarvoor aanschaf altijd ook echt als vleesbot ongeacht hoeveel vlees daaraan zit. Behalve als het erg kaal is dan gaat er vlees bij omdat vooral Manu nogal snel verstopt zit. Las laatst van de konijnkk van Jolanda dacht ik, dat mensen er stukken vlees vanaf haalden omdat het karkas royaal in zijn vlees zat. Dat was ook zo maar voor mij telt het dan puur als vlees bot en komt de portie spiervlees hier nog bij. Datzelfde doe ik met karkassen van vogels die met of zonder orgaan komen die tel ik puur als vleesbot en de rest, spiervlees en orgaan, komt daar dan dus nog bij...

Begin toch wat te twijfelen of dit nu goed gaat of dat ze op deze manier misschien te korten oplopen....  :(
Lizzy
Moderator

Re: Vraag over het eten van bot....

Berichtdoor Lizzy » Di 24 Jul 2012, 21:51

Ik moet je eerlijk bekennen dat ik je vraag niet begrijp.... En is je vraag kat gerelateerd? Want dan moet ik je topic verplaatsen.
El_Kato
5-sterren

Berichtdoor El_Kato » Wo 25 Jul 2012, 21:17

Nou vraag gaat eigenlijk over de honden en de kat  :)
In het kort is mijn vraag of ze nu voldoende bot krijgen en dan daadwerkelijk binnen krijgen.

Sam (kat) krijgt qua percentages voldoende maar krijgt het niet altijd ook echt binnen omdat hij de kaalgevreten botjes laat liggen.

Het vleesbot wat ik aan de honden geef is vaak royaal bevleesd waardoor het percentage vlees/bot misschien uit verhouding loopt. 

De ontlasting van de honden is goed die van Sam zie ik nooit.
Anne in Duitsland
5-sterren

Berichtdoor Anne in Duitsland » Wo 25 Jul 2012, 21:54

El_Kato schreef:Nou vraag gaat eigenlijk over de honden en de kat  :)
In het kort is mijn vraag of ze nu voldoende bot krijgen en dan daadwerkelijk binnen krijgen.

Sam (kat) krijgt qua percentages voldoende maar krijgt het niet altijd ook echt binnen omdat hij de kaalgevreten botjes laat liggen.

Het vleesbot wat ik aan de honden geef is vaak royaal bevleesd waardoor het percentage vlees/bot misschien uit verhouding loopt. 

De ontlasting van de honden is goed die van Sam zie ik nooit.

Meestal is dat percentage vlees-bot wel in balans als je voldoende afwisseling hebt op je menu. Karkassen zijn vaak wat minder bevleesd, maar als er de volgende dag een goed bevleesde kalkoennek op het menu staat, heft dat het "gebrek" aan vlees aan het karkas weer op. Dus zolang je behoorlijk afwisselt, komt het wel goed hoor!

Wat je kat betreft: dat is de reden dat ik gemalen bot ben gaan geven. Die van mij wil ook niet kluiven. >:(
El_Kato
5-sterren

Berichtdoor El_Kato » Wo 25 Jul 2012, 22:00

Nou het kluiven an sich doet hij wel hij kauwt het hele bot kaal en hij zal hier en daar ook wel wat binnen krijgen maar niet het hele botje en dat moet toch voor de calcium enzo dacht ik....  :-\

Ze krijgen voldoende afwisseling dus wat dat betreft moet het goed zijn  :)
Ik let bij de honden ook altijd erg goed op de ontlasting vooral Manu kan er nogal wat moeite mee hebben als er te kort spier en orgaan bij zat. Dat is eigenlijk ook al wel mijn antwoord denk ik begon alleen opeens weer te twijfelen of ik ze nu wel goed voer....
Anne in Duitsland
5-sterren

Berichtdoor Anne in Duitsland » Wo 25 Jul 2012, 22:11

El_Kato schreef:Nou het kluiven an sich doet hij wel hij kauwt het hele bot kaal en hij zal hier en daar ook wel wat binnen krijgen maar niet het hele botje en dat moet toch voor de calcium enzo dacht ik....  :-\

Ze krijgen voldoende afwisseling dus wat dat betreft moet het goed zijn  :)
Ik let bij de honden ook altijd erg goed op de ontlasting vooral Manu kan er nogal wat moeite mee hebben als er te kort spier en orgaan bij zat. Dat is eigenlijk ook al wel mijn antwoord denk ik begon alleen opeens weer te twijfelen of ik ze nu wel goed voer....

Ja nee, de bedoeling is wel dat dat hele botje in de kat verdwijnt, want dat is inderdaad nodig voor de calcium.

Zet anders je hondenmenu nog eens neer, dan kunnen Wijze Vrouwen en Mannen er naar kijken, als dat helpt om de twijfel weg te nemen.

Wat je kat betreft: ik denk dat je er niet aan ontkomt het botwerk te malen als hij het niet opeet, tenzij je genoeg andere soorten bot hebt die hij wel helemaal wegknabbelt.
El_Kato
5-sterren

Berichtdoor El_Kato » Wo 25 Jul 2012, 22:18

Ik zal de menu's weer eens plaatsen en dan van alle 3. Zal ook eens bijhouden wanneer Sam nu wat krijgt heb nu bijvoorbeeld zakjes met fazantboutjes, die hij niet helemaal opeet, maar ook stukken konijnkk die hij wel helemaal opeet. Hij krijgt meer variatie qua bot maar dit is wat er nu voor de aankomende periode in de vriezer ligt en als dat over het geheel goed verdeelt is dan is het nog niet zo'n ramp  :)
Barfplaats
Gesponsord bericht

Berichtdoor Barfplaats

Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”