angst lawaai ouder wordende hond

Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Barfplaats
Gesponsord bericht

Berichtdoor Barfplaats

Charlie Angel
Moderator

Berichtdoor Charlie Angel » Do 05 Jul 2012, 14:43

Sinds Mike er niet meer is werd Jane wat angstig voor vuurwerk, ik dacht dat dat kwam omdat haar steun was weggevallen, maar nu begin ik toch te twijfelen.
Afgelopen jaarwisseling was Jane heel erg angstig met het vuurwerk, dit hadden we nog niet zo erg gehad. Ze wilde zelfs niet op haar bullepees knagen, dus dat zegt wel wat voor haar.
Ook onweer is stress en angst.
De vuurwerk cd haalde hier niets uit.

Echt ze was voorheen nooit bang en keek ook nergens van op, maar nu is het een en al stress.

Vanmiddag begon het hier heel in de verte te rommelen, keek ze nooit van op, sliep gewoon door, maar nu begon de stress al, ze kwam zelfs naar boven waar ik zat te werken.
Dus beneden rustig gaan zitten maar de stress blijft, ook al gaat het toch echt niet heel hard te keer. Durf haar zo ook echt niet alleen te laten. Ze blijft hijgen en angstig.
Charlie reageert overigens helemaal niet, gelukkig maar dat hou ik ook graag zo.

Nu reageert Jane ook sneller als ze buiten eens een knal hoort, van iets wat valt bijvoorbeeld, terwijl ze daar vroeger nooit naar omkeek.

Kan het zijn dat naarmate ze ouder wordt ze toch angstiger wordt voor harde geluiden? En vooral, wat kan ik hier aan doen?
Dit is echt erg onprettig voor haar. :-\
smulpaap
5-sterren

Re: angst lawaai ouder wordende hond

Berichtdoor smulpaap » Do 05 Jul 2012, 15:41

Noa van mij heeft het ook sinds een half jaar . Harde gierende storm , onweer , iets wat bv valt in huis en lawaai maakt . Tijdens het wandelen als ze een situatie niet merkt /ziet
Ik doe een kleed over de benche en dan kruipt ze er uit zichzelf gelijk in , als er onweer , storm etc is . En dat vind ze heerlijk , deurtje staat wel gewoon op een kier
Als het warm is dan leg ik een fleecekleed op de bodem van de benche , dan krijgt ze het ook niet al te warm
JoseW
3-sterren

Berichtdoor JoseW » Do 05 Jul 2012, 15:57

Ja.....Esta heeft dit ook, is al een tijdje aan de gang, en ik vermoed dat ze alles niet meer zo snel schakelt. Misschien wat uitval aan andere zintuigen zodat ze het geluid niet kan handelen of thuis brengen en daardoor angstig wordt.
Ik doe er verder niks mee, rustig zitten, niks laten merken, ze kruipt het leifst lekker op haar bedje dan.....
choopy
5-sterren

Berichtdoor choopy » Do 05 Jul 2012, 16:06

Met Djilly merk ik het ook de laatste 2 jaar.
Zover ik weet is er niks voorgevallen, maar ze reageert er steeds extremer op.

Met oud en nieuw staat ze nu op Puur nervositeit, vanaf begin december.
Met vuurwerk mag ze lekker bij me liggen, maar verder negeer ik het gewoon.
Charlie Angel
Moderator

Berichtdoor Charlie Angel » Do 05 Jul 2012, 22:01

Hier laat ik haar ook naast me liggen, dwz ik zit op de bank en zij ligt naast me op de grond.

Maar hoe doen jullie dat dan als je eens niet thuis bent?
Nu ben ik niet heel veel op pad maar ben wel eens weg. Ben toch bang dat als het eens onverwacht gaat onweren dat ze helemaal in de stress gaat als er niemand thuis is en met deze  warmte en dan het hijgen wat ze doet vind ik dat toch niet prettig. :-\

Nu is Jane natuurlijk niet bejaard, maar zal je dit nog met trainen kunnen verbeteren?
Laatst gewijzigd door Charlie Angel op Do 05 Jul 2012, 22:52, 1 keer totaal gewijzigd.
tt-tjes
5-sterren

Berichtdoor tt-tjes » Vr 06 Jul 2012, 20:00

Fjurdy heeft dat ook sinds een paar jaar. Voorheen sliep hij gewoon door bij onweer of vuurwerk. Nu begint hij al te hijgen en wordt onrustig als hij de minste rommel van onweer hoort.
choopy
5-sterren

Berichtdoor choopy » Vr 06 Jul 2012, 21:39

Als ik van te voren weet dat het gaat onweren en ik weg moet, dan gaat ze samen met de andere 2 op de gang. Anders is ze gewoon in de kamer en gaat dan wat dieper in haar mand liggen.
Ik kan haar toch niet helpen hiermee, ze zoekt toch haar eigen weg wel.
Charlie Angel
Moderator

Berichtdoor Charlie Angel » Vr 06 Jul 2012, 23:47

choopy schreef:Als ik van te voren weet dat het gaat onweren en ik weg moet, dan gaat ze samen met de andere 2 op de gang. Anders is ze gewoon in de kamer en gaat dan wat dieper in haar mand liggen.
Ik kan haar toch niet helpen hiermee, ze zoekt toch haar eigen weg wel.

Als je weet dat het gaat onweren, geef je haar dan ook Puur nervositeit of heeft dat dan geen zin?
Lil
5-sterren

Berichtdoor Lil » Za 07 Jul 2012, 16:13

Boris heeft dat sinds een half jaar heel erg met onweer. Hij trilt dan enorm erg. Helaas werk ik en kan mijn moeder (de enorme schat!) Hem niet altijd ophalen als het onweert. Maar hij trilt zelfs als hij bij me ligt en ik een laken over hem heen gooi. Ik denk eraan om medicatie te gaan inzetten, maar ik weet nog niet wat. Maar ja als er niemand is kan ook niemand hem medicatie geven. Gelukkig is er vaak wel iemand.
Angelique
5-sterren

Berichtdoor Angelique » Za 07 Jul 2012, 16:49

Onze Tedje heeft ook wel de neiging om knallen steeds enger te gaan vinden, maar tot nu toe blijft het bij...not amused met je kop in een hoek gaan liggen of bij ons op de bank kruipen oid.

Zou een dapstekker bij Jane misschien uitkomst kunnen bieden? Helaas zie je onweer niet altijd aankomen en Ted kan ook al reageren als ik ff ergens een paar spijkers intimmer oid.
Ike
5-sterren

Berichtdoor Ike » Za 07 Jul 2012, 20:52

Hier ook last van, Ike schrikt ook steeds vaker van geluiden, onweer, regen, knalletjes of iets wat daar op lijkt  :-\
Charlie Angel
Moderator

Berichtdoor Charlie Angel » Za 07 Jul 2012, 22:37

Angelique schreef:Onze Tedje heeft ook wel de neiging om knallen steeds enger te gaan vinden, maar tot nu toe blijft het bij...not amused met je kop in een hoek gaan liggen of bij ons op de bank kruipen oid.

Zou een dapstekker bij Jane misschien uitkomst kunnen bieden? Helaas zie je onweer niet altijd aankomen en Ted kan ook al reageren als ik ff ergens een paar spijkers intimmer oid.

Die dapstekker is wel een idee, ,maar werkt dat gelijk als je het in het contact steekt? En hoever strekt zo'n ding?
Misschien is dan zo'n daphalsband nog makkelijker. Is misschien met vuurwerk wel handig maar niet met onweer, want je kan de halsband niet met tussenpozen gebruiken, de verdamper of spray wel.
Bedankt voor het idee.

Zelf kan ik overigens wel timmeren en de buurman ook, zijn echt op specifieke "knal"geluiden. :-\ Overigens is Jane meer dan not amused, ze is dik in de stress.

Er zijn dus veel meer honden die er later ineens last van krijgen.
Laatst gewijzigd door Charlie Angel op Za 07 Jul 2012, 22:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Sanyo
5-sterren

Berichtdoor Sanyo » Zo 08 Jul 2012, 00:20

Je zou nog kunnen proberen of een thunder shirt wat doet?
Oudje hier is overigens zo ongeveer stokdoof, en reageert dus helemaal niet meer op geluiden! ;)
choopy
5-sterren

Berichtdoor choopy » Zo 08 Jul 2012, 10:50

Bernie schreef:Als je weet dat het gaat onweren, geef je haar dan ook Puur nervositeit of heeft dat dan geen zin?

Ja, Puur Nervo krijgt ze dan ook.
Als het onweer later op de dag zou kunnen komen, dan krijgt ze het meteen 's ochtends al en probeer ik het minimaal 4x per dag te geven.
Als het onweer onverwachts komt, dan krijgt ze meestal nog wel een shot, maar heb niet altijd het idee dat het dan echt werkt.
Bij Darky lijkt het beter te werken dan bij Djilly, maar heb bij Darky sowieso het gevoel dat homeopathie meer bij hem doet dan bij Djilly.
En Darky krijgt het ook vaker, hij reageert nu al op regen en hagel. Maar bij hem ligt de oorzaak dat hij een jaar of 6 geleden in de tuin was toen het binnen een half uur 2x heel dichtbij de bliksem insloeg en het dus echt enorm knalde. Vanaf die tijd is hij bang voor knallen, onweer, vuurwerk en nu dus ook regen, wind en hagel.

Dap stekker heb ik ook wel geprobeerd, maar daar zag ik totaal geen verschil mee. Heb toch meerdere vullingen uitgeprobeerd, maar met of zonder, ze reageerden niet anders.
Charlie Angel
Moderator

Berichtdoor Charlie Angel » Zo 08 Jul 2012, 12:57

Sanyo schreef:Je zou nog kunnen proberen of een thunder shirt wat doet?
Oudje hier is overigens zo ongeveer stokdoof, en reageert dus helemaal niet meer op geluiden! ;)

Ik heb bij Jane bandages geprobeerd (beetje zelfde idee als thundershirt), langzaam opgebouwd bij haar, maar dit doet niets voor haar. maar bedankt voor het meedenken. :-*

Choopy, jij ook weer bedankt, ga ermee aan de slag. :-*
Laatst gewijzigd door Charlie Angel op Zo 08 Jul 2012, 13:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Barfplaats
Gesponsord bericht

Berichtdoor Barfplaats

Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”