Vaccineren: wat zal ik doen?

Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Omlaag
Barfplaats
Gesponsord bericht

Berichtdoor Barfplaats

Joan
1-ster

Berichtdoor Joan » Zo 27 Mar 2005, 14:49

Even een vaccinatievraagje over Costin, ons buitenlandertje van 3 jaar.

In oktober 2003 is hij in Roemenië van de straat gehaald en is toen 1x geent voor distemper, hepatitis, parvo en rabies. Ik weet vrijwel zeker dat hij z'n hele leven op straat heeft geleefd, en dus verder geen enkele enting van dichtbij heeft gezien.

Aangezien veel mensen hier toch wel een aantal entingen geven, vraag ik me nu af wat ik moet doen? Enten? Voor wat? Wel of geen herhaalentingen binnen een jaar? Graag jullie advies!
oebaya
5-sterren

Re:Vaccineren: wat zal ik doen?

Berichtdoor oebaya » Ma 28 Mar 2005, 08:05

Dankzij zijn straatleven zal je hond geheid een natuurlijke immuniteit hebben opgebouwd, dus enten is niet echt noodzakelijk lijkt me.
Rabiës is een beetje een probleem, omdat als je naar het buitenland wil, de hond een rabiës-enting moet hebben, maar is er Nobivac gebruikt, dan is 1x per 3 jaar genoeg, mits de dierenarts dat in het paspoort heeft aangetekend.
gr.
Nicolette
Lizzy
Moderator

Berichtdoor Lizzy » Ma 28 Mar 2005, 10:43

Hi Joan, je zou een keer een titersbepaling kunnen doen voor distemper en parvo. Dan weet je tenminste of jouw hond genoeg antistoffen heeft tegen deze. Rabies en leverziekte komt in Nederland niet voor dus tenzij je naar het buitenland gaat: heb je deze enting niet nodig.
danja
3-sterren

Berichtdoor danja » Ma 28 Mar 2005, 18:52

Als leverziekte in Nederland niet meer voor komt, waarom zit het dan in de coctail en worden ze daar om het jaar mee geent?????

Groetjes Anneke
richard
3-sterren

Berichtdoor richard » Vr 08 Apr 2005, 13:16

Rabiës is een beetje een probleem, omdat als je naar het buitenland wil, de hond een rabiës-enting moet hebben, maar is er Nobivac gebruikt, dan is 1x per 3 jaar genoeg, mits de dierenarts dat in het paspoort heeft aangetekend.

Niet de DA aantekening is bepalend, maar de voorschriften van het bepaalde land is bepalend!

richard
chooky
5-sterren

Berichtdoor chooky » Vr 08 Apr 2005, 16:57

Ik neem aan dat Nicolete bedoelt bij reizen binnen Europa, binnen de landen die met elkaar afspraken hebben gemaakt over het dierenpaspoort. In de wetsartikelen daarover staat wel degelijk dat de aanbevelingen van de fabrikant bepalend zijn (dus wat de dierenarts daarover in het boekje zet.)
Dat sommige landen daar moeilijk over doen (en kennelijk dus niet weten wat ze hebben afgesproken....) is een ander verhaal.
Barfplaats
Gesponsord bericht

Berichtdoor Barfplaats

Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”