Giardia parasiet

Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Barfplaats
Gesponsord bericht

Giardia parasiet

Berichtdoor Barfplaats

giardia
1-ster

Giardia parasiet

Berichtdoor giardia » Za 16 Jun 2012, 14:16

Giardia is een parasiet die ondermeer voorkomt in vers vlees. Het is geen bacterie, zoals iemand meende op het forum. Daarbij komt het ook voor bij huisdieren, wilde dieren en mensen. Deze parasiet verspreidt zich via ontlasting. De eencellige zit buiten het lichaam verpakt in een schild, daardoor kan het een half jaar buiten het lichaam overleven, zelfs in water. Zodra het met maagsappen in aanraking komt wordt het schildje opgelost en nestelt de onzichtbare eencellige zich aan de darmwand van de dunne darm. Gevolg: misselijkheid, soms braken, verminderde opname voedingsstoffen, ernstige darmkrampen, vreselijk borrelen in de buik, vettige stinkende winden en diarree. Een slager vertelde mij dat er ook altijd op giardia getest wordt op slachtvee, daar dit regelmatig voorkomt.
elianne
3-sterren

Re: Giardia parasiet

Berichtdoor elianne » Za 16 Jun 2012, 15:18

http://www.huisdierendokter.nl/giardia- ... html    Lees het stukje; Voeding bij Giardia
Annemarie Rijnveld
5-sterren

Berichtdoor Annemarie Rijnveld » Za 16 Jun 2012, 15:42

Dit artikel komt nu net goed uit!
Interessant, maar welke kruiden zitten erin? Er is geen beschrijving helaas.

En wat het handen wassen betreft: ik denk dat het niet veel zal helpen, of je zal je handen moeten wassen met kokend hete stoom, ammoniak e.d.
Annemarie Rijnveld
5-sterren

Berichtdoor Annemarie Rijnveld » Za 16 Jun 2012, 15:50

Gevonden! op: (via klikkend op: Giardex formule)
www.sphynxrexbreeders.nl/.../viewtopic.php?...
2 post - 2 autori - 20 dic 2011
De Chinese kruidengeneeskunde heeft, speciaal voor de bestrijding van giardia, de Giardex formule ontwikkeld. Giardex doodt de parasieten ...

Land van herkomst
China.

Samenstelling
Chinese kruidenformule (benaming in Pin Yin/Latijn): Inulae flos/ xuan fu hua, Polygoni multiflori radix/ hes hou wu, cang zhu/ atractylodis lanceae rhi, Salviae miltiorrhizae radix/ den shen, Forsythiae fructus/ lian qiao, huang lian/ coptidis rhizoma, chai hu/ Bupleuri radix, Akebiae trifoliatae fructus/ ba yue zha, Hujisheng/ Visci Herba en Spirodelae herba/ fu ping.
elianne
3-sterren

Berichtdoor elianne » Za 16 Jun 2012, 15:51

http://www.msd-animal-health.nl/nieuws/ ... spx.    Ammoniak??......Hygiene is bij deze Parasiet van groot belang. Alles des-infecteren-wassen-enz enz.....
Annemarie Rijnveld
5-sterren

Berichtdoor Annemarie Rijnveld » Za 16 Jun 2012, 16:18

Ja, ik weet het, hygiene is absoluut een vereiste, als je van Giardia verlost wil worden.
Maar ik vraag mij nu in alle ernst af, aangezien die cysten niet dood te krijgen zijn, behalve met temperaturen boven de 70 gr. en beter nog kokendheet water., of quaternaire ammoniumverbindingen (desinfectered middel, maar weet niet niet welke dat precies zouden kunnen zijn), of iedere keer je handen wassen wel afdoende is.

Etensbakje aangeraakt, handen wassen. Hond aangeraakt, handen wassen. De hondenriem, die in bek belandt, of langs zijn vacht strijkt, handen wassen, hondendekens aangeraakt, handen wassen.
Met je schoenen loop je overal doorheen, mijn hond ligt vaak op mijn voeten, en ga zo maar door.
Daar wordt een mens toch krankzinnig van op het laatst? Ik wel tenminste.

Ik zit nu zelf voor de 2e maal binnen 1 maand met dit probleem te kampen, en probeer echt zo hygienisch mogelijk te zijn. Maar ik kan je verzekeren, dat mijn handen nu echt rood en opengebarsten zijn.
Lizzy
Moderator

Berichtdoor Lizzy » Za 16 Jun 2012, 18:02

giardia schreef:Giardia is een parasiet die ondermeer voorkomt in vers vlees. Het is geen bacterie, zoals iemand meende op het forum. Daarbij komt het ook voor bij huisdieren, wilde dieren en mensen. Deze parasiet verspreidt zich via ontlasting. De eencellige zit buiten het lichaam verpakt in een schild, daardoor kan het een half jaar buiten het lichaam overleven, zelfs in water. Zodra het met maagsappen in aanraking komt wordt het schildje opgelost en nestelt de onzichtbare eencellige zich aan de darmwand van de dunne darm. Gevolg: misselijkheid, soms braken, verminderde opname voedingsstoffen, ernstige darmkrampen, vreselijk borrelen in de buik, vettige stinkende winden en diarree. Een slager vertelde mij dat er ook altijd op giardia getest wordt op slachtvee, daar dit regelmatig voorkomt.

Welkom op Barfplaats Giardia! En jij bent?
Angelique
5-sterren

Berichtdoor Angelique » Za 16 Jun 2012, 18:53

Lizzy schreef:Welkom op Barfplaats Giardia! En jij bent?

Dat staat er toch....een parasiet en geen bacterie :biggrin2:
Martine-Tom
5-sterren

Berichtdoor Martine-Tom » Za 16 Jun 2012, 18:55

Angelique schreef:Dat staat er toch....een parasiet en geen bacterie :biggrin2:
;D ;D ;D
Annemarie Rijnveld
5-sterren

Berichtdoor Annemarie Rijnveld » Za 16 Jun 2012, 19:28

:biggrin2: :biggrin2: :biggrin2:
Naomi B
5-sterren

Berichtdoor Naomi B » Zo 17 Jun 2012, 00:50

:2funny:
elianne
3-sterren

Berichtdoor elianne » Zo 17 Jun 2012, 02:59

Annemarie Rijnveld schreef:Ja, ik weet het, hygiene is absoluut een vereiste, als je van Giardia verlost wil worden.
Maar ik vraag mij nu in alle ernst af, aangezien die cysten niet dood te krijgen zijn, behalve met temperaturen boven de 70 gr. en beter nog kokendheet water., of quaternaire ammoniumverbindingen (desinfectered middel, maar weet niet niet welke dat precies zouden kunnen zijn), of iedere keer je handen wassen wel afdoende is.

Etensbakje aangeraakt, handen wassen. Hond aangeraakt, handen wassen. De hondenriem, die in bek belandt, of langs zijn vacht strijkt, handen wassen, hondendekens aangeraakt, handen wassen.
Met je schoenen loop je overal doorheen, mijn hond ligt vaak op mijn voeten, en ga zo maar door.
Daar wordt een mens toch krankzinnig van op het laatst? Ik wel tenminst
Ik zit nu zelf voor de 2e maal binnen 1 maand met dit probleem te kampen, en probeer echt zo hygienisch mogelijk te zijn. Maar ik kan je verzekeren, dat mijn handen nu echt rood en opengebarsten zijn.
Weet er alles van......Heb er op dit Forum veel over geschreven...
Laatst gewijzigd door elianne op Zo 17 Jun 2012, 03:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Annemarie Rijnveld
5-sterren

Berichtdoor Annemarie Rijnveld » Zo 17 Jun 2012, 10:32

@elianne
Weet er alles van......Heb er op dit Forum veel over geschreven...

Ik ga jouw topics eens doorspitten
elianne
3-sterren

Berichtdoor elianne » Zo 17 Jun 2012, 11:25

Hoi Annemarie, als je vragen hebt dan "hoor" ik t wel.
Lizzy
Moderator

Berichtdoor Lizzy » Zo 17 Jun 2012, 11:36

Angelique schreef:Dat staat er toch....een parasiet en geen bacterie :biggrin2:

:biggrin2: :biggrin2: :biggrin2: :biggrin2: :biggrin2:

Maar even serieus, als je met zo'n topic begint op het forum en je noemt jezelf giardia, dan is het best leuk voor ons als je jezelf even voorstelt!
Barfplaats
Gesponsord bericht

Berichtdoor Barfplaats

Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”