vacuum verpakken vlees

Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Barfplaats
Gesponsord bericht

vacuum verpakken vlees

Berichtdoor Barfplaats

syiryo
4-sterren

vacuum verpakken vlees

Berichtdoor syiryo » Wo 13 Jun 2012, 17:18

Hoi,

deze zomer gaan we naar frankrijk, ik wilde weten of er mensen zijn die ervaring hebben met het vacuum maken van vers vlees om het iets langer houdbaar te maken. Weet iemand hoe lang het dan houdbaar is (ongeveer)? We hebben wel een koelkast.

::)
Annemarie Rijnveld
5-sterren

Re: vacuum verpakken vlees

Berichtdoor Annemarie Rijnveld » Wo 13 Jun 2012, 17:43

Oh, dat vind ik ook wel handig. Ik lees mee.
Lizzy
Moderator

Berichtdoor Lizzy » Wo 13 Jun 2012, 17:46

http://www.marmelot.com/marmelot/vacuum ... stabel.php

Volgens mij heb je hier misschien wel wat aan!
Lida. S
5-sterren

Berichtdoor Lida. S » Wo 13 Jun 2012, 17:57

Het is beslist langer houdbaar als het goed gevacumeerd is. Wij hebben een professionele vacuummachine en vacumeren onze eigen groente uit de moestuin en een voorraad van wat we groot inkopen. In de vriezer is het een groot voordeel dat je geen vriesbrand krijgt, maar ook buiten de vriezer heeft vacumeren een groot voordeel. Zolang er geen zuurstof bij een produkt komt kan het ook moeilijk bederven. Nu zit er in karkassen natuurlijk altijd zuurstof en ook met de beste vacuummachine kan je niet alle zuurstof eruit halen, maar ik durf vers vlees rustig een dag of 10 vacuum verpakt in de koelkast te bewaren.
Annemarie Rijnveld
5-sterren

Berichtdoor Annemarie Rijnveld » Wo 13 Jun 2012, 17:58

Hmmm, vers vlees maar 6 dagen? Da's niet echt lang. Ik dacht dat het wel 2 weken houdbaar zou zijn?
Annemarie Rijnveld
5-sterren

Berichtdoor Annemarie Rijnveld » Do 14 Jun 2012, 11:45

Hallo Sylvia,
Ik heb het de slager gevraagd wat betreft de periode houdbaarheid vacuum verpakt vlees. Hij zegt dat als je echt heel goed hebt gevacuumed, dan kan je echt het vlees zeker 20 dagen in de koelkast houden. Ook is 30 dagen wel mogelijk, maar dat wordt voor humane consumptie liever afgeraden.
Dus voor honden zou het best wel kunnen. :)
lauraV
5-sterren

Berichtdoor lauraV » Do 14 Jun 2012, 12:03

vacuum verpakt vlees kan na opening ff sterker ruiken , gewoon even open laten liggen ....mn oom zei dan altijd dat "het vlees moest ademen "  :biggrin2:
Annemarie Rijnveld
5-sterren

Berichtdoor Annemarie Rijnveld » Do 14 Jun 2012, 12:11

Ja, dat zegt ook mijn slager ook.
Bertine
4-sterren

Berichtdoor Bertine » Ma 02 Jul 2012, 12:57

Ik heb er ook over na zitten denken. Toen kwam ik ook op de site van marmelot terecht.
Ik vind 6 dagen vacuüm of 2 dagen vers in de koelkast toch wel een mooi verschil.

Ik zat te denken om het vlees ( orgaan en spiervlees) te vacumeren en invriezen en dan bevroren in de koelbox te doen als we weg gaan.

zou ik het dan voor 14 dagen mee kunnen nemen. Of is de terugloop in temperatuur dan weer een risico?

Wat ik per dag nodig heb doe ik in een apart piepklein koelboxje met een koelelement om te ontdooien.
Lida. S
5-sterren

Berichtdoor Lida. S » Ma 02 Jul 2012, 22:21

Ik zou het zelf zo zeker wel aandurven. Vacumeren, goed invriezen,  goed verpakken en zo koel mogelijk bewaren. Het is dan echt wel mogelijk om het 10 tot 14 dagen te bewaren.
syiryo
4-sterren

Berichtdoor syiryo » Di 03 Jul 2012, 06:49

Ik zit er sterk aan te denken om zo'n vacuumding te kopen. Al is het maar voor je eigen rust dat je weet dat je altijd wat achter de hand hebt he. Zeker omdat als we met de camper gaan we nogal vaak in hele kleine plaatsjes gaan staan waar vaak niet een grote super zit.
Lida. S
5-sterren

Berichtdoor Lida. S » Di 03 Jul 2012, 09:53

Koop wel een goede. En let op of je niet speciale (eigen merk) zakken moet gebruiken. Zo'n machine ben ik een keer tegen gekomen. De machine was goedkoop. Die zakken waren onbetaalbaar.
twirmo
1-ster

Berichtdoor twirmo » Ma 16 Jul 2012, 21:04

Heb met interesse het bericht gelezen.  :)Wie weet wat een goede is?  ??? En de prijs?  :-\
Lida. S
5-sterren

Berichtdoor Lida. S » Vr 20 Jul 2012, 07:11

Wij hebben een professionele machine. 2de hands gekocht. Er staan er genoeg op internet (bij bedrijven die horeca apparatuur verkopen. Ik meen dat wij er destijds 250 gulden voor hebben betaald.
Bertine
4-sterren

Berichtdoor Bertine » Di 24 Jul 2012, 09:05

We zijn weer terug van vakantie. Het vacumeren is niet doorgegaan. Ik had een adresje gevonden in de buurt van de camping waar ik voor een week eigen vlees mocht opslaan.!! Heel fijn!
Thuis alles ingevroren tot - 25 graden.

Onderweg alles in de koelbox, op stroom.
bewaarvlees afgegeven, dat werd ook bewaard bij -25 graden en de rest in de koelbox gelaten met een aantal bevroren koelelementen, die ik dagelijks verving.

Dagelijkse benodigde vlees in kleiner koelboxje met koelelement om te ontdooien.

Het bevroren vlees kon ik zo in de grote koelbox precies een week goed houden. Het was op dag 6 wel ontdooid, maar omdat het in de koelbox lag nog prima koud. Het zag en rook nog prima.

de tweede hoeveelheid opgehaald bij bewaaradres en in de koude koelbox gedaan. Ook dit is een week bewaard gebleven met behulp van steeds nieuwe koelelementen.
Barfplaats
Gesponsord bericht

Berichtdoor Barfplaats

Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”