Eén of juist meerdere keren per dag voeren?

Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: pluk

Barfplaats
Gesponsord bericht

Berichtdoor Barfplaats

Yundor
1-ster

Berichtdoor Yundor » Zo 10 Jun 2012, 12:24

Hallo BP'ers,

Graag zou ik jullie iets willen voorleggen, gezien ik benieuwd ben naar jullie meningen/ervaringen.

Op dit moment geven wij onze honden tweemaal per dag eten; we hebben twee Newfoundlanders, een groot ras dus, welke erg gevoelig is voor maagtorsies. Nu heb ik van meerdere mensen gehoord dat het juist beter zou zijn de honden maar éénmaal per dag te voeren, gezien de maag op die manier getraind wordt en op de langere termijn daardoor juist een grotere weerstand zou hebben.

Als ik mijn perspectief zou richten op de voorvader van de hond, de wolf, zou dit heel aannemelijk zijn; wolven eten immers meestal ook maar éénmaal per dag, maar wel een grote hoeveelheid, waarna ze hun voeding een lange periode laten verteren.

Hoe denken jullie hierover?
Angelique
5-sterren

Re: Eén of juist meerdere keren per dag voeren?

Berichtdoor Angelique » Zo 10 Jun 2012, 14:34

De trand hier over het algemeen is om volwassen honden 1 x daags te voeren.
Martine-Tom
5-sterren

Berichtdoor Martine-Tom » Zo 10 Jun 2012, 15:09

Hier idd ook maar 1 keer per dag, ik twijfel zelfs om dag 1,  1 portie, dag 2 anderhalve portie,  dag 3 vasten en dan de 4e dag weer anderhalve portie te geven.
nienk
5-sterren

Berichtdoor nienk » Zo 10 Jun 2012, 16:38

Reus krijgt 1 keer per dag echt eten ('s avonds) en 1 keer een klein hapje van het een of ander voor zijn kruiden e.d. ('s ochtends). is voor mij het handigst  en hij doet er het beste op.

toen hij nog 2 keer per dag een helft van zijn dag portie kreeg was hij veel minder tevreden na het eten. nu doet ie vrijwel altijd even bekpoetsen en rollen, holletje graven en dan uit buiken.
Parelridder
5-sterren

Berichtdoor Parelridder » Zo 10 Jun 2012, 17:03

Ik heb geen ervaring met maagtorsies. 'k Ken zowel verhalen over - en onderbouwingen van maagtorsies bij honden die div. kleinere porties p.d. krijgen, als bij honden die max. eens per dag gevoerd worden. Wat nou het werkelijk het minste risico geeft en of dat uberhaupt als algemeenheid gesteld kan worden weet ik niet.
Een wolf is natuurlijk wel heel anders van formaat en bouw dan een New Foundlander, dus in hoeverre het zo is dat eetgedrag waar een wolf tegen bestand is ook het eetgedrag is waar de risico's op maagtorsie bij een NF van verkleinen.. geen idee.. :-\

Mijn honden krijgen twee maal daags te eten en dat bevalt ons goed. Mijn jongste is een hongerlap die twee maal per dag al veel te weinig vindt.. Mijn oudste eet bij vermoeidheid minder goed en dan makkelijker enkele kleine porties dan één joekel. Verder hebben beiden een hartspierziekte en is ook dit aanleiding voor hen twee maaltijden te verkiezen boven eentje.
Els01
1-ster

Berichtdoor Els01 » Zo 10 Jun 2012, 23:13

Tja...best moeilijk denk ik, want de meningen zijn echt heel verdeeld hierover :-\ ???

Heb (al weer lange tijd geleden) bij dierenarts meegelopen als dierenartsassistente en heb meerdere maagtorsies "meegemaakt"  :'(en dat waren altijd de grotere hondenrassen die torsie hadden. Destijds was in ieder geval advies deze grote honden meerdere malen per dag eten te geven i.p.v. 1 keer per dag.

Heb zelf Rottweiler van 14 maanden en geef deze 3 x per dag voer (het is een echte vreetzak om het maar beetje oneerbiedig te zeggen) en weet zeker, dat het probleem/gevaar gaat opleveren als ik haar maar 1 x per dag eten zou geven. Ze krijgt dan veel te veel in 1 keer binnen!!

Maar goed, wat ik al zei: de meningen zijn hierover verschillend: zo veel mensen en evenzo veel meningen  :gathering:. Je kent je eigen hond het best en misschien moet je gewoon kijken hoe je hond reageert op 1 of meerdere voedingen per dan en dan op eigen gevoel af gaan??

We vergelijken onze honden steeds met wolven (ben er zeker mee eens, dat het vleeseters zijn -onze honden), maar...ik denk, wat we  niet moeten vergeten, dat het  gedomesticeerde dieren zijn, die dus toch wat "veranderingen" hebben ondergaan .

Hoe dan ook..ben benieuwd naar volgende reacties/adviezen  :coolsmiley:.

Groetjes ,
Els
Laatst gewijzigd door Els01 op Zo 10 Jun 2012, 23:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Martine-Tom
5-sterren

Berichtdoor Martine-Tom » Zo 10 Jun 2012, 23:23

[quote="Els01"]
Tja...best moeilijk denk ik, want de meningen zijn echt heel verdeeld hierover :-\ ???

Heb (al weer lange tijd geleden) bij dierenarts meegelopen als dierenartsassistente en heb meerdere maagtorsies "meegemaakt"  :'(en dat waren altijd de grotere hondenrassen die torsie hadden. Destijds was in ieder geval advies deze grote honden meerdere malen per dag eten te geven i.p.v. 1 keer per dag.

Heb zelf Rottweiler van 14 maanden en geef deze 3 x per dag voer (het is een echte vreetzak om het maar beetje oneerbiedig te zeggen) en weet zeker, dat het probleem/gevaar gaat opleveren als ik haar maar 1 x per dag eten zou geven. Ze krijgt dan veel te veel in 1 keer binnen!!

Maar goed, wat ik al zei: de meningen zijn hierover verschillend: zo veel mensen en evenzo veel meningen  :gathering:. Je kent je eigen hond het best en misschien moet je gewoon kijken hoe je hond reageert op 1 of meerdere voedingen per dan en dan op eigen gevoel af gaan??

We vergelijken onze honden steeds met wolven (ben er zeker mee eens, dat het vleeseters zijn -onze honden), maar...ik denk, wat we  niet moeten vergeten, dat het  gedomesticeerde dieren zijn, die dus toch wat "veranderingen" hebben ondergaan .Hoe dan ook..ben benieuwd naar volgende reacties/adviezen  :coolsmiley:.

Groetjes ,
Els
[/quote]En welke verandering zorgt er dan voor dat ze niet tegen 1 keer per dag of 2 dagen eten kunnen?
eelke
Moderator

Berichtdoor eelke » Zo 10 Jun 2012, 23:31

[quote="martine-tom"]
En welke verandering zorgt er dan voor dat ze niet tegen 1 keer per dag of 2 dagen eten kunnen?
[/quote]

Gevoeligere magen, waardoor meer kans op 'zuur' en dus misselijkheid? Joep zou daarom niet naar 1 keer per dag kunnen.
Martine-Tom
5-sterren

Berichtdoor Martine-Tom » Zo 10 Jun 2012, 23:45

[quote="eelke"]
Gevoeligere magen, waardoor meer kans op 'zuur' en dus misselijkheid? Joep zou daarom niet naar 1 keer per dag kunnen.
[/quote]geen idee....
Maar zou dat een constructieve verandering zijn dan zouden alle honden dat hebben neem ik aan, Tom heeft daar geen last van...
Bij Tom was het in het begin wel zo maar dat kwam omdat ik door vaste tijden te voeren zijn maagzuur op die tijden opkwam.
Nu ik op wisselende tijden voer maakt het totaal niet uit wanneer of hoevaak ik voer, Tom heeft er geen last meer van.

Het lijkt me dat dat meer een "foutje van de natuur" dat sommige honden dat hebben, niet zozeer een evolutionaire verandering.
Els01
1-ster

Berichtdoor Els01 » Ma 11 Jun 2012, 08:47

Ik bedoel niet persé dat honden niet (meer) 1 of 2 x per dag zouden kunnen eten, het was gewoon een algemene opmerking omdat ik vind, dat het soms te veel "doorslaat" met vergelijking met wolf. Onze hond is een huisdier en geen wild dier meer.

Maar zoals ik al zei, is was maar een opmerking tussendoor, want het ging/gaat over maagtorsie.

GRt
Els
Martine-Tom
5-sterren

Berichtdoor Martine-Tom » Ma 11 Jun 2012, 09:42

[quote="Els01"]
Ik bedoel niet persé dat honden niet (meer) 1 of 2 x per dag zouden kunnen eten, het was gewoon een algemene opmerking omdat ik vind, dat het soms te veel "doorslaat" met vergelijking met wolf. Onze hond is een huisdier en geen wild dier meer.

Maar zoals ik al zei, is was maar een opmerking tussendoor, want het ging/gaat over maagtorsie.

GRt
Els
[/quote]Ok...in mijn optiel is dat vooral gedragsgerelateerd en uitterlijk, vanbinnen is een hond volgens mij nog nagenoeg identiek aan wolven.
Lizzy
Moderator

Berichtdoor Lizzy » Ma 11 Jun 2012, 09:43

[quote="Yundor"]
Hallo BP'ers,

Graag zou ik jullie iets willen voorleggen, gezien ik benieuwd ben naar jullie meningen/ervaringen.

Op dit moment geven wij onze honden tweemaal per dag eten; we hebben twee Newfoundlanders, een groot ras dus, welke erg gevoelig is voor maagtorsies. Nu heb ik van meerdere mensen gehoord dat het juist beter zou zijn de honden maar éénmaal per dag te voeren, gezien de maag op die manier getraind wordt en op de langere termijn daardoor juist een grotere weerstand zou hebben.

Als ik mijn perspectief zou richten op de voorvader van de hond, de wolf, zou dit heel aannemelijk zijn; wolven eten immers meestal ook maar éénmaal per dag, maar wel een grote hoeveelheid, waarna ze hun voeding een lange periode laten verteren.

Hoe denken jullie hierover?
[/quote]

Dit is een broodje aap verhaal. Een maag kun je niet trainen. Maagbanden bestaan niet dus die kunnen niet scheuren of rekken of getraind worden. De maag is opgehangen aan de slokdarm aan een kant en aan de twaalfvingerige darm aan de andere kant. Hangt dus vrij los.

Maar dat neemt niet weg dat 1 maaltijd (vers/rauw, ik heb het niet over brokken!) in de regel veel beter verteert en benut wordt als meerdere maaltijden per dag. Niet omdat een hond vrijwel gelijk is aan de wolf (ik ben overigens van mening dat de bouw van de gedomestiseerde hond helemaaaaaal niet overeenkomt met de wolf, wat maakt dat een hond veel gemakkelijker een maagtorsie krijgt dan een wolf). Het spijsverteringssysteem meerdere keren per dag lastig vallen met eten is (als je het mij vraagt) helemaal niet zo goed. En je bevorderd daar eerder gevoeligheden mee (maagzuur, overgeven, gal spugen, ochtendmisselijkheid) dan dat je het voorkomt.

Maar, als mensen zich onprettig voelen bij het voeren van 1 maaltijd per dag, moeten ze er zeker meer blijven voeren. Want als je hond een maagtorsie krijgt je het eerste is "oh, mijn eigen schuld, ik ben 1 keer per dag gaan voeren", ben je ook niet blij. Je moet dat doen en zelf begrijpen/weten/voelen dat je daarmee geen maagtorsie in de hand werkt. Je voorkomt er echter ook geen maagtorsie mee, zo eerlijk moeten we ook zijn.....
Lizzy
Moderator

Berichtdoor Lizzy » Ma 11 Jun 2012, 09:48

Overigens is het ook een broodje aap dat wolven maar 1 keer per dag eten. Dat kun je zo stellig niet stellen. Wolven eten soms maar 1 keer in de week. Of 1 keer in de maand. Afhankelijk van het seizoen, afhankelijk van wat ze kunnen vangen aan prooi of vinden aan aas. Wolven eten soms 5 keer per dag (als ze stikken van de honger en ze een muis en een krekel en een paar knollen kunnen vinden, niet allemaal tegelijkertijd, eten ze dit echt allemaal op hoor). En soms eten ze 1 keer per dag. En soms eten ze 1 keer per maand. Je kunt de wolf (in mijn ogen) niet als voorbeeld nemen voor hoe wij onze honden moeten voeren. Ja, het binnenwerk is nog wel hetzelfde. Maar waarom zou je een hond honger laten lijden, omdat de wolf ook honger lijdt? Bijvoorbeeld? Kijk, een dagje vasten kan geen kwaad. Denk ik. En niet omdat de wolf ook vast (dat doet ie omdat ie of genoodzaakt is omdat er gewoon niks te eten valt of vol zit omdat ze net met 5 wolven 1 bizon naar binnen hebben liggen werken). Maar omdat een dagje rust een hond wel goed lijkt te doen.
Laatst gewijzigd door Lizzy op Ma 11 Jun 2012, 09:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Martine-Tom
5-sterren

Berichtdoor Martine-Tom » Ma 11 Jun 2012, 09:57

Ik voer 5 of 6 keer per week omdat dat Tom en mij goed bevalt, heeft ook niks met wolven van doen, ik was alleen benieuwd wat er dan inwendig veranderd was in huishonden tov wolven waardoor dat niet zou kunnen en waardoor ze echt meermaaldaags móeten eten.
Voorheen had ik brokkenhonden, daar stond de hele dag eten voor klaar, en daar zag je aan dat ze eigenlijk 2 keer per dag aten, smorgens na het loopje en laat op de avond of snachts, de rest van de dag aten ze eigenlijk niet.
Yundor
1-ster

Berichtdoor Yundor » Ma 11 Jun 2012, 14:32

Bedankt voor jullie reacties!

Ik ben zelf ook van mening dat de hond in heel veel opzichten niet meer te vergelijken is met de wolf, maar bepaalde gelijkenissen fascineren me wel.
Ik heb zoveel verschillende meningen gehoord over wat beter is, één of meerdere malen per dag voeren, dat ik eens naar jullie mening wilde vragen. Gisteren hebben wij onze honden voor het eerst enkel 's avonds eten gegeven en vandaag doen we dat weer, om eens te kijken hoe het bevalt. Ik heb het idee dat vooral onze reu meer verzadigd is; normaal gesproken had hij nog honger na het uitlikken van zijn bak, maar dat leek nu een stuk minder. Als dat zich zo blijft doorzetten, is er een grote kans dat wij in het vervolg enkel éénmaal per dag zullen gaan voeren (wat stiekem ook nog beter in ons eigen schema past, dus dat is nog een voordeel).
Barfplaats
Gesponsord bericht

Berichtdoor Barfplaats

Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”