Vlooien

Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Omlaag
Barfplaats
Gesponsord bericht

Vlooien

Berichtdoor Barfplaats

koekje
Moderator

Vlooien

Berichtdoor koekje » Zo 27 Mei 2012, 10:18

Meneer zat gisteravond aan tafel en had ineens een vlooi voor zn neus. Ik heb de vlooi niet helemaal van dichtbij bezichtigd, maar toen hij erop drukte, ging de vlooi niet plat (dus grote kans op echte vlooi).
Daarna heb ik zowel Sien als daarna Ot met de pietenkam gekamd en niets gevonden.

Op inet ergens stond dat vlooien bij de kat meestal op de flanken, buik en staartaanzet zitten en een specifiek kale plek in kerstboom-vorm geven. Lijkt mij als dat het geval is, ik al een half jaar eerder ze ontvlooid heb.
Mijn idee is dat vlooien meestal op de kop, bij de oren en de nek (en stukje begin rug) zitten.

Wat vinden jullie qua lokatie van vlooien op de kat?

Ik verwachte voor het kammen al niet dat de vlooi van mijn katten kwam, maar daarna helemaal niet. De laatste keer dat Ot en Sien vlooien hebben gehad (vond ik er 2 ofzo), had ik vlak daarvoor hondenvisite gehad.
Ot en Sien komen niet buiten en zijn volwassen gezonde barfkatten die wel tegen een stootje kunnen en een relatief goede afweer lijken te hebben. Gisteravond stond natuurlijk het raam in de woonkamer open en we hebben visite gehad van iemand met ook katten (die vast brok zullen eten).
Elise Lecarme
3-sterren

Re: Vlooien

Berichtdoor Elise Lecarme » Zo 27 Mei 2012, 11:13

Onze 5 katten hebben nooit vlooien. Een uitzondering was afgelopen najaar.
Een collega van mijn man kwam thuis na een lange vakantie met zijn gezin en besloot nog een dagje te wachten met het ophalen van zijn katten uit het pension.
Een mega-vlooienplaag brak er in dat huis uit, ik heb foto's gezien van letterlijk een bewegend vloerkleed.
Jammer genoeg vertelde hij dat pas een paar dagen nadat hij weer aan het werk was.
Frits was al thuis gekomen met rode bultjes en ja hoor, ineens waren er vlooien bij ons in huis. En op de katten, op ons, overal eigenlijk.
Voor het eerst in ons leven met katten moest ik naar de dierenarts om anti-vlo te halen. 6 weken van dagelijks het hele huis stofzuigen, alle katten meerdere keren per dag ontvlooien met de vlooienkam en twee kuren advantage klaarden de klus.
Ik ben inmiddels een expert in het kammen van katten met een vlooienkam, en dan hebben we nog de "pech" dat het allemaal ragdolls zijn, dus half langharig.

Mijn ervaring is dat de vlooien zich vooral ophouden in de kraag en bij de staartaanzet. Als je begint met kammen, begin dan bovenop de kop, daarna de nek en (indien aanwezig) de kraag. Vervolgens een paar keer kammen van ruggengraat tot aan de staartaanzet. De vlooien die zijn opgeschrikt gedurende het gefrut aan de kop zijn allemaal op weg naar de staartaanzet, dus daar kun je "oogsten" . Als je kat het toelaat kun je ook de flanken en de buik op deze manier kammen, en in de tussentijd regelmatig de vlooien bij de staartaanzet vangen. Die vervolgens in een sterke zeepoplossing mikken, en vooral niet vergeten om de vlooienkam na elke behandeling en na elke kat ook even in de zeepoplossing leggen om de neten    te doden.
Onze dierenarts gaf het advies om te blijven behandelen met anti-vlo maar dat hebben we niet gedaan. Voor die ene keer in de 5 jaar dat we de pech hebben om tegen een vlooienplaag aan te lopen ga ik niet een kat continue volstoppen met iets dat toch giftig is. Ik kam ze wel allemaal elke week goed door op vlooien, maar tot nu toe is het bij die ene aanval gebleven.
Ik ben er van overtuigd dat katten die verse voeding krijgen een veel betere afweer tegen ongedierte hebben. Hetzelfde zou voor ontwormen gelden, maar omdat de twee jongsten nu net 1 jaar zijn, en Arie straks als hekkesluiter met 13 weekjes komt, durf ik het nog niet aan om te stoppen met ontwormen. Als we "uit de kleine katten" zijn, dus als Arie straks 2 is, ga ik ook met ontwormen stoppen, en dan laat ik eventueel elk half jaar de ontlasting nakijken.
Succes met de vlooien, en als het bij die ene vlo is gebleven dan zou ik gewoon een paar weken dagelijks kammen (eventuele neten kunnen tot 6 weken na besmetting op een poezenlijf uitkomen geloof ik) en pas als er echt meer vlooien komen, met anti-vlo beginnen.....
Parelridder
5-sterren

Berichtdoor Parelridder » Zo 27 Mei 2012, 15:54

Hier ook de ervaring dat vlooien m.n. rondom de kop/hals en staartaanzet zitten. Kammen en na iedere 'haal' onmiddellijk de kam in een bakje water met afwasmiddel doen, onder water de haren en vlooien er uit halen, die in het sopje achterlaten en opnieuw de kam door de vacht halen, etc. etc.
Er zitten soms meer vlooien in je kam dan je direct ziet en ze wippen er zo weer uit.. Vandaar gelijk in het soppie ;)

Vlooien zijn geen nieuw beestjes die ontstaan of vermenigvuldigd zijn in aantal n.a.v. het ontwikkelen van brokjes. Vlooien komen ook gewoon op wilde dieren voor, met alle gevolgen van dien.

Bij slechts enkele vlooien zou ik proberen ze middels enkele malen per dag kammen te bestrijden. Ik ben eens naar een vakantiehuisje geweest waar voor mij en vrouw met hond geweest was. Een keurig huisje, spik & span, waar we al jaren met plezier heen gaan. Kort na binnenkomst hadden mijn honden dat jaar ineens vlooien. Omdat kammen niet afdoende hielp heb ik tenslotte toch maar Advantage pipetjes ingezet. 't Is gif, dus ik baalde verschrikkelijk, maar ze waren onmiddellijk van de jeuk en hinderlijke vlooienbeten af :)
Krullebol
4-sterren

Berichtdoor Krullebol » Ma 28 Mei 2012, 12:11

Als er dan toch gif gebruikt zou moeten worden, kies dan voor Stronghold. Dat werkt dus écht veel beter dan Advantage. Ik koop Advantage welles [in het verleden] omdat het goedkoper is. Maar bij vlooien werkt Stronghold echt beter. 2 dagen, zonder kammen met een grote groep katten = vlo weg.
pearlsofpassion
Moderator

Berichtdoor pearlsofpassion » Do 31 Mei 2012, 16:34

Mijn ervaring is dat je vlooien het gemakkelijkst vind in de oksels.
Als ik vermoeden heb, leg ik mijn katten op hun rug (als je dat kan natuurlijk, niet elke kat accepteert dat), en dan snel kijken in de oksels en liesstreek. De vlooien lopen dan heel snel weg naar de rug, dus je moet wel snel zijn.  Dan weet ik of er vlooien zijn of niet, om te behandelen.  Hier in belgie werkt Frontline nog gewoon goed, en dan zijn ze ook altijd na een dag weg. Zelfs een kitten dat helemaal onder zat, heeft geen plaag in huis veroorzaakt na behandeling.
Katten kamen me een vlooienkam heb ik nooit gedaan, dus daar geen ervaring mee.  Misschien moet ik dat ook maar eens gaan doen...  :(  Maar het is heel lang geleden dat ik nog echt last gehad heb van vlooien en ze niet gewoon weg waren met de katten te behandelen.  Dat zal zo'n 5 jaar geleden zijn.
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op Do 31 Mei 2012, 16:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Barfplaats
Gesponsord bericht

Berichtdoor Barfplaats

Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”