Neusprobleem.

Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Omlaag
Barfplaats
Gesponsord bericht

Neusprobleem.

Berichtdoor Barfplaats

Wijnie
2-sterren

Neusprobleem.

Berichtdoor Wijnie » Wo 23 Mei 2012, 23:11

Is er iemand van jullie die iets herkent van hetgeen ik nu ga schrijven/laten zien.
Honey is een Zwitserse Witte Herder van bijna 5 jaar oud.
Ik zal wat extra informatie geven. Misschien is het van belang, misschien ook niet.
Alles wijst erop dat Honey de afwijking Exercise Induced Collapse heeft.
Hiervoor krijgt ze sinds bijna anderhalf jaar chinese (verkoelende) kruiden en andere supplementen.
Bovendien moet ik haar om deze (medische) reden ook scheren. Verder mag ze ook alleen 'koele' of 'neutrale' vleessoorten eten.

Laat ik nu eerst twee foto's plaatsen.
De eerste foto is van 17 mei 2011 (dus net een jaar geleden).

De tweede foto is van 11 mei 2012.
Er zit dus eigenlijk een jaar tussen.

Afbeelding

Afbeelding

Honey had eigenlijk altijd wel een 'snownose', maar dit kunnen we geen snownose meer noemen.
Nagenoeg alle pigment is weg.
Ik smeer het elke dag in of met vitamine E olie of met uierzalf.
Momenteel ben ik ook bezig om te zoeken naar een goede sunblock (voor dieren).
Ik wacht nog op antwoord op de samenstelling/ingrediënten van een sunblock.
(Mocht iemand ervaring hebben met een goede sunblock voor dieren, dan hou ik me uiteraard van harte aanbevolen).

Er is al een héél uitgebreid bloedonderzoek gedaan en daar is niks bijzonders uitgekomen.
We hebben haar ook laten testen op Discoïd Lupus. De test was negatief, wat we ook wel verwacht hadden, omdat het echt alleen om de neus gaat bij Honey.

Mijn da opperde dat het misschien zou kunnen komen door het eten uit een plastic voerbak.
Dat deed ze inderdaad. Voor mij was het puur 'gemak'. Blinker moet namelijk supplementen slikken die niet met ijzer in aanraking mogen komen, Honey moet ook supplementen slikken, dus kocht ik voor beiden een plastic voerbak.
Uiteraard is die van Honey vervangen, niet wetende of dat de oorzaak was.

Ik weet niet of pigment wat totaal verdwenen is ooit nog terug kan komen. (Wist ik het maar!)
Honey is ook in behandeling bij Leida Visee en zij is ook aan het brainstormen wat dit toch zou kunnen zijn.

Om een lang verhaal kort te maken: herkent iemand dit?
Nu de zomer stilaan gaat beginnen wil ik toch echt voorkomen dat de problemen nog groter gaan worden.
Als de zon schijnt smeer ik haar neus al niet in met uierzalf of olie, want dat zou alleen maar gaan 'branden'.
Ik denk dat dit in grote lijnen het hele verhaal is.
Mocht me nog iets te binnen schieten, zal ik een aanvulling geven.
Nadia
5-sterren

Re: Neusprobleem.

Berichtdoor Nadia » Wo 23 Mei 2012, 23:14

Phoe, nee, geen flauw idee.
Wat zijn 'koele en neutrale' vleessoorten? Is dat kip/parelhoen/konijn/kalkoen etc etc?
sella
5-sterren

Berichtdoor sella » Wo 23 Mei 2012, 23:19

Hebben jullie het al eens geprobeerd met zeealg? Het was bij Diego vele malen milder, maar die heeft daardoor weer wat meer pigment op zijn neus gekregen. Ik heb er geen foto's van gemaakt, daar heb ik toen niet aangedacht :-\
Wijnie
2-sterren

Berichtdoor Wijnie » Wo 23 Mei 2012, 23:37

[quote="Nadia"]
Phoe, nee, geen flauw idee.
Wat zijn 'koele en neutrale' vleessoorten? Is dat kip/parelhoen/konijn/kalkoen etc etc?
[/quote]

Nadia, hier heb je een overzicht (dit is volgens de chinese geneeskunde):

HETE VOEDINGSMIDDELEN.
Vlees: Geit,lam en schaap

WARME VOEDINGSMIDDELEN.
Vlees: Kip
Vis: Baars, forel, garnaal, kabeljauw, krab, mossel, schol, tonijn, zalm
Kruiden: Azijn
Groenten: Bataat
Noten: Pijnboompitten, pistache, walnoot

NEUTRALE VOEDINGSMIDDELEN.
Vlees: Kalf, rund, fazant, hert, kwartel, patrijs, ree, wild zwijn
Vis: Karper
Melkprod: Kaas
Zoet: Honing
Noten: Amandel, hazelnoot, sesam,aardnoot

VERFRISSENDE VOEDINGSMIDDELEN.
Vlees: Eend, haas
Vis: Inktvis
Noten: Cashewnoot, zonnebloempit
Olien: Olijfolie, sesamolie, soja-olie, terwekiemolie, zonnebloemolie

KOUDE VOEDINGSMIDDELEN.
Vlees: Gans, kalkoen, haas
Vis: Kaviaar, oester
Fruit: Ananas, citroen, kiwi, rabarber, banaan, mango, watermeloen
Melkprod.: Yoghurt, kefir

Dus om op jouw vraag terug te komen: Honey mag de kip niet, maar de rest wel. ;)
Nadia
5-sterren

Berichtdoor Nadia » Wo 23 Mei 2012, 23:45

Paard bevat veel ijzer, en dus goed voor pigment, maar dat zie ik niet staan. Verder mag hij zowat alles, dus dat lijkt me geen probleem. Zijn wel meerdere honden op een kiploos menu.
Ik vind het wel interessante materie, heb hier nog nooit van gehoord.

Mag je groenten voeren ? Was zelf aan wortel aant denken.
Wijnie
2-sterren

Berichtdoor Wijnie » Wo 23 Mei 2012, 23:49

Ja, paard mag ze, Nadia.
Ik geef haar elke week een keer paard.
Groentes heb ik haar nog nooit gegeven.
En ondanks dat zalm 'warm' is, heeft Leida me toch geadviseerd om één keer per twee weken zalm te geven.
Nadia
5-sterren

Berichtdoor Nadia » Do 24 Mei 2012, 00:45

Dan lijkt het me niet dat het aan het menu ligt. Heeft ze last ban haar neus?
Lizzy
Moderator

Berichtdoor Lizzy » Do 24 Mei 2012, 07:43

Dit lijkt me toch een "snow nose". Of "Dudley nose". Volgens mij is de oorzaak echt onbekend.

nasal depigmentation
occurs in dogs with a normal, darkly pigmented nasal planum at birth which later fades to brown or a pale gray-white. Called also Dudley nose, the cause is unknown, but it may be a form of vitiligo. A seasonal loss of pigmentation, usually during winter months, occurs in some breeds, including Siberian huskies, Golden retrievers, Labrador retrievers and Bernese mountain dogs. Called also snow nose.

Het kan inderdaad door de voerbak komen. Dan zit er p-benzylhydroquinone in het plastic. Het beste gebruik jij dan een keramische (aardenwerk) eetbak. Voor de medicijnen en voor de neus.

Je kan nog aan een auto immuun probleem denken als DLE (een vorm van Lupus) maar ik denk dat eigenlijk van niet. Je ziet dan ook korsten op de neus en andere problemen, bijv. op de voetzooltjes.

Het zou me niet verbazen als het Vitiglio is. En het is dan inderdaad een goed idee om de neus te beschermen tegen de zon. Maar zelfs met sun blocks zou ik uit kijken. Ik zou er ook never nooit uierzalf meer opsmeren. Dit zijn olieen op basis van petroleum. En daar moet je ver van blijven, als je het mij vraagt. Ik zou dan ook voor een sunblock kiezen met minerale filters en geen chemische filters, ook nog eens een sunblock waar geen andere chemische troep of petroleum olie in zit. Liever nog een factor 30 erop zonder troep dan een echte sunblock. Je kunt denken aan merken als Lavera, Biosolis, Lovea bio.
Laatst gewijzigd door Lizzy op Do 24 Mei 2012, 08:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Barfplaats
Gesponsord bericht

Berichtdoor Barfplaats

Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”