Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door syiryo
#2338137
Hoi, ik heb een golden pup van 14 weken. Vanaf wanneer kan ik buiten met een bal gaan gooien? Ik wil niet dat ik zn gewrichten overbelast, maar hij is helemaal dol van dingen terugbrengen :)
Door Parelridder
#2338153
Als je maat houdt, kun je best eens een balletje gooien. Als ze samen spelen doen ze ook dingen die 'belastend' zijn, je kunt ze geen jaar in de porselein kast zetten... Bij Goldens komen natuurlijk relatief veel gewrichtsproblemen voor, dus wel goed om te doseren in belasting en te letten op de omgeving.
Niet op glad terrein (bijv. een nat veld) achter de bal aan ivm glijden. In water werpen is ook een optie, dan voorkom je die klap op de voorpoten. En je kunt zoekspelletjes doen! Daarbij kan je puppy lekker 'werken', genieten van zowel neusgebruik als apporteren zonder die belastende noodstop te maken :)
Zoekspelletjes bouw je op door eerst wat weg te leggen terwijl ze het ziet, je kunt het ook samen weg leggen. Aanvankelijk kleine afstand, want ze moet natuurlijk leuk succesvol zijn, daarmee kweek je een zelfverzekerd zoekertje dat zal door zetten. Het moet dus zo zijn weg gelegd dat ze het zelfstandig kan oplossen. Ook de windrichting is van belang: met tegenwind is het gemakkelijker verwaaiing te krijgen van het verstopte, evenals het niet tussen dichte begroeiing verstoppen. Moeilijkheidsgraad kalm opbouwen, in het tempo van je hondje.
Door Mevroi Kruim
#2338283
Zorg iig dat de bal niet alle kanten uit stuitert want juist die idiote sprongen en draaien die ze maken bij het achternazitten van een stuiterende bal kunnen schade aanrichten. In hoog gras gooien bv, dan valt de bal gelijk stil en moet je hond er naar zoeken, dat geeft veel meer voldoening dan alleen hollen.
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#2338289
Ik ben een zaikerd, maar voor mij is ballen gooien echt een no, hoe leuk de hond het ook vindt. Het is een grote belasting voor de gewrichten, zeker voor een pup. Ik zou dan liever apporteer of zoekspelletjes doen.
Door Parelridder
#2338301
*Dorothea* schreef: Ik ben een zaikerd, maar voor mij is ballen gooien echt een no, hoe leuk de hond het ook vindt. Het is een grote belasting voor de gewrichten, zeker voor een pup. Ik zou dan liever apporteer of zoekspelletjes doen.
Wat is bij jou het verschil tussen een apporteerspel en een balspel?
Door Cupcake
#2338320
Ik zou wel balspelletjes doen, maar dan bijvoorbeeld met zijn tweeen. Eentje houdt de pup vast, de ander legt de bal een stuk verderop of verstopt hem ergens in het hoge gras, dan los laten, bal laten zoeken en dan roept persoon 1 pup met bal weer bij zich. Als hij ouder is en hij kent 'blijf' kan je het ook alleen doen of dan de bal gooien hem laten wachten tot hij stil ligt en dan laten halen.
Ballen gooien doe ik met onze hond, nu anderhalf, zelden. Of ik gooi hem 1 keer en dan mag ze hem een tijd dragen.
Door Lil
#2338342
Als ik bal gooi, omdat ze het geweldig vinden. Dan moeten ze braaf blijven wachten totdat ik zeg dat ze gaan mogen. Dus ik gooi en als de bal bijna op de grond valt mogen ze pas erna toe. Als ze bij de bal zijn, dan ligt die al lang stil en maken ze geen gekke sprongen meer. Een pup zul je dus moeten vasthouden, die blijft natuurlijk nog niet zitten.
Ook doe ik het wel eens andersom: de honden vooruit sturen en dan de bal naar hun toe gooien.
Door syiryo
#2338346
@lil,,,, ja das leuk, maar mn pup van 14 weken daar zit die afstandsbediening nog niet op hoor... ;D.
Dan maar de bal een klein stukkie wegrollen zodat ie niet al te gekke sprongen hoeft te maken denk ik.. ;)
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#2338382
Parelridder schreef: Wat is bij jou het verschil tussen een apporteerspel en een balspel?
de bal ergens neerleggen en dan op laten halen dat noem ik apporteren. Oke je kan ook met een ballenzwiepstok de bal ver weg gooien en laten apporteren, maar dat bedoel ik dus niet.
Door Lil
#2338396
syiryo schreef: @lil,,,, ja das leuk, maar mn pup van 14 weken daar zit die afstandsbediening nog niet op hoor... ;D.
Dan maar de bal een klein stukkie wegrollen zodat ie niet al te gekke sprongen hoeft te maken denk ik.. ;)
Zoals ik al eerder schreef: een pup zul je moeten vasthouden  ;)

Maar als een pup voor je uit loopt uit zichzelf, dan kun je wel al een balletje naar de pup gooien.  ;)
Gebruikersavatar
Door Kallista
#2338420
Hier ook geen ballen (hebben we niet eens  :-[  mijn arme hondjes hebben eigenlijk helemaal geen speelgoed, enkel de pup een of twee dingetjes, meer niet), niet alleen vanwege de gewrichten, maar al eens een echte bal-junkie gezien?
Nu heb ik dan wel border collies...waarschijnlijk valt dat met andere rassen wel mee.
Gebruikersavatar
Door lauraV
#2338442
en als je dan een balletje weg gooit , doe het dan niet met een tennisbal  want hier slijten de tanden te veel van  ;)
Door Martine.
#2338472
Hier nooit balspelletjes. Bij mijn eerste hond merkte ik dat die door het gooien met ballen en stokken enkel nog op mij focuste terwijl ik het heerlijk vind om onderweg mijn honden lekker natuurlijk met hun neus bezig te zien. Nou moet ik wel zeggen dat ik altijd honden heb gehad die goed luisterde en op korte afstand bleven. Ik denk dat als je het luister en afstand gedeelte er niet goed in krijgt je misschien juist wel blij bent met die focus op jou en je balletje.
Door Suzanne
#2338495
Ik ben ook erg voorzichtig maar er is een verschil tussen "een bal 100 meter ver smijten" en een balletje 10 meter rollen ;-)
Of 5 meter rollen.

Het is wel belangrijk dit geen uren per dag te doen, idd opletten dat het niet te glad is en dat de bal (en dus de pup) niet overal heen stuiteren.

Gewoon een paar keer per dag, niet elke dag... prima toch?

Ik hou mij ook niet aan de 5 minuten-regel met uitlaten maar je moet natuurlijk wel je gezond verstand blijven gebruiken. Een pup moet wel beweging krijgen en zolang je niet elke wandeling elke dag over zijn grenzen gaat mag een wandeling best wat langer zijn "dan eigenlijk mag" volgens die 5 minutenregel. DAt je met een pup van 10 weken geen uren gaat wandelen... tuurlijk!!

Suzanne
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#2338529
Suzanne schreef: Ik ben ook erg voorzichtig maar er is een verschil tussen "een bal 100 meter ver smijten" en een balletje 10 meter rollen ;-)
Of 5 meter rollen.

Het is wel belangrijk dit geen uren per dag te doen, idd opletten dat het niet te glad is en dat de bal (en dus de pup) niet overal heen stuiteren.

Gewoon een paar keer per dag, niet elke dag... prima toch?

Ik hou mij ook niet aan de 5 minuten-regel met uitlaten maar je moet natuurlijk wel je gezond verstand blijven gebruiken. Een pup moet wel beweging krijgen en zolang je niet elke wandeling elke dag over zijn grenzen gaat mag een wandeling best wat langer zijn "dan eigenlijk mag" volgens die 5 minutenregel. DAt je met een pup van 10 weken geen uren gaat wandelen... tuurlijk!!

Suzanne
De 5 minuten regel is ook hopeloos achterhaald en blijkt voor veel pups juist te weinig beweging te zijn.  ;)
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door