wie heeft er ervaring met vrieskist in onverwarmde schuur?

Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Barfplaats
Gesponsord bericht
deja
5-sterren

wie heeft er ervaring met vrieskist in onverwarmde schuur?

Berichtdoor deja » Di 08 Mei 2012, 20:08

Ik wil graag een nieuwe vrieskist kopen heb nu vrieskast 6 laden nog een kast 3 laden en vrieskist 93 breed. Wil eigenlijk liever 1 grote maar moet in de schuur, en laat me vertellen dat dat eigenlijk niet kan vanwege dat de omgevingstemp. die  niet onder de 10 graden mag komen, wie heeft ervaring met nieuwe vriezer in de schuur. Of wie kan mij goed adviseren.
Limpy
5-sterren

Re: wie heeft er ervaring met vrieskist in onverwarmde schuur?

Berichtdoor Limpy » Di 08 Mei 2012, 20:20

Wel kastje gehad in onverwarmde slaapkamer gehad waar het ´s winters ook niet warmer werd dan 4-7°c en dan moest die best hard werken soms.
Cupcake
4-sterren

Berichtdoor Cupcake » Di 08 Mei 2012, 20:33

Hier staat ie ook in de schuur. Afgelopen winter toch vorst genoeg gehad, maar hij heeft het keurig doorstaan.
Mevroi Kruim
5-sterren

Berichtdoor Mevroi Kruim » Di 08 Mei 2012, 20:56

Hangt denk ik van de leeftijd af. Ik had een antiek bakkie in de schuur, die schee er gewoon mee uit als het tegen het vriespunt was. Goed geisoleerde nieuwere vriezers doen het wat dat betreft beter.
pike
5-sterren

Berichtdoor pike » Di 08 Mei 2012, 21:40

Ik heb twee nieuwe vriezers in de onverwarmde, vrijstaande schuur met een halfsteens muur. Dat wil zeggen, toen ik ze kocht waren ze nieuw, ze staan daar nu 6 resp. 4 jaar te draaien. Verleden najaar is de 15 jaar oude vrieskast van mijn moeder daarbij gekomen. Die had zijn hele leven lekker in een warm huis gestaan. Maar ook dit oudje heeft de afgelopen winter probleemloos gedraaid, ook toen het -20 was.  ;)
Nynke
5-sterren

Berichtdoor Nynke » Di 08 Mei 2012, 22:11

Mijn nieuwe Liebherrkist, 2 jaar oud aankomende zomer, staat in een onverwarmde schuur en heeft de winter prima doorstaan  :)
deja
5-sterren

Berichtdoor deja » Di 08 Mei 2012, 22:24

Mevroi Kruim schreef:Hangt denk ik van de leeftijd af. Ik had een antiek bakkie in de schuur, die schee er gewoon mee uit als het tegen het vriespunt was. Goed geisoleerde nieuwere vriezers doen het wat dat betreft beter.

Juist de nieuwe vriezers wordt van gezegd en ook de fabriek geeft het af dat ze er mee stoppen als het nv. onder de 10 graden boven nul komt omdat er ander spul in zit om het koud te houden dat spul mag niet meer vandaar het probleem.
orinake
5-sterren

Berichtdoor orinake » Di 08 Mei 2012, 22:28

hier 4 kisten die in 1 onverwarmde schuur staan. Geeft geen enkel probleem.
Wat WEL een probleem geeft in de winter: mijn combi koel/vrieskast...
Die van de schuur was dood na de winter, die van in het washok (nieuwer)stopte met vriezen.
deja
5-sterren

Berichtdoor deja » Di 08 Mei 2012, 22:30

Ja dat is wat ik bedoel, dat zegt ook de fabrikant die ik vandaag belde daarover, ze stoppen gewoon met vriezen als het te koud wordt in de schuur, en dat kan je natuurlijk niet hebben als hij helemaal vol zit.
Daantje
5-sterren

Berichtdoor Daantje » Di 08 Mei 2012, 22:33

De nieuwe vriezers hebben idd ander soort koelvloeistoffen  dan de antieke van zeg maar meer dan 10 jaar oud.

Ik heb hier 3 grote Liebherr kisten staan in een onverwarmde schuur die tegen de vorst kunnen.

Ik heb mij laten vertellen dat hoe dikker de wanden en het deksel van de kist hoe beter die tegen de vorst kan.
Bij de Liebherr kisten is de achterkant dan ook dicht
en bij sommige kisten niet en daar kan de vorst schade aan richten.

Wat ook helpt is je vriezers op een verhoginging /pallet zetten zodat ie van de grond af is.
Martine-Tom
5-sterren

Berichtdoor Martine-Tom » Di 08 Mei 2012, 23:33

Oh nooit over gedacht...geen problemen mee gehad ook.
Onverwarmde schuur op een hoek...vriezers draaien gelukkig gewoon  :)
Lizzy
Moderator

Berichtdoor Lizzy » Wo 09 Mei 2012, 08:31

Ik heb een bejaarde vrieskist en die doet het prima in een onverwarmde schuur. De nieuwe modellen echter.... Die kunnen ervan kapot gaan/stoppen met vriezen.
Lizzy
Moderator

Berichtdoor Lizzy » Wo 09 Mei 2012, 08:32

Daantje schreef:De nieuwe vriezers hebben idd ander soort koelvloeistoffen  dan de antieke van zeg maar meer dan 10 jaar oud.

Ik heb hier 3 grote Liebherr kisten staan in een onverwarmde schuur die tegen de vorst kunnen.

Ik heb mij laten vertellen dat hoe dikker de wanden en het deksel van de kist hoe beter die tegen de vorst kan.
Bij de Liebherr kisten is de achterkant dan ook dicht
en bij sommige kisten niet en daar kan de vorst schade aan richten.

Wat ook helpt is je vriezers op een verhoginging /pallet zetten zodat ie van de grond af is.

Ik heb mij laten vertellen dat het met de wanddikte niks te maken heeft maar met het milieu vriendelijkere koelvloeistoffen die men tegenwoordig in vriezers gebruikt. Die kunnen dus niet tegen lage omgevingstemperaturen.
Annemarie Rijnveld
5-sterren

Berichtdoor Annemarie Rijnveld » Wo 09 Mei 2012, 09:52

Wat een hoop dingen leer ik hier, nooit geweten dat het een probleem zou kunnen zijn een vriezer te plaatsen in onverwarmde ruimtes, zoals berghok in de tuin.
In ieder geval, mijn vriezer is een oudje, staat in onverwarmde ruimte, waar het in de winter zeker onder de 10 graden komt. En (afkloppen) hij doet het nog steeds.

Als ik de reacties van de anderen lees over de werking van nieuwe vriezers, is het misschien beter een 2dehandsje te nemen, een ouwetje?
Suzanne
5-sterren

Berichtdoor Suzanne » Wo 09 Mei 2012, 11:06

Nou... een oudere vriezer is wel weer veel duurder aan stroomverbruik, dus het blijft een beetje lastig.

Wat je KUNT doen is zeg maar "om de vriezer heen" platen zetten die wat isoleren. Niet er strak tegenaan, dat er wel ruimte nog omheen is, maar bijv. op 20 / 30 cm afstand van de vriezer.
En inderdaad op een "verhoging" (mits nog steeds volledig horizontaal dan)

Dan is de kans dat de omgevingstemperatuur te laag wordt al weer stukken kleiner.

Suzanne
Barfplaats
Gesponsord bericht

Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”