bloedwaardes bij voeren vers vlees i.v.m. bloedonderzoek epileptie

Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Omlaag
Barfplaats
Gesponsord bericht
Noes en Koe
1-ster

bloedwaardes bij voeren vers vlees i.v.m. bloedonderzoek epileptie

Berichtdoor Noes en Koe » Ma 02 Apr 2012, 14:39

Ik had deze vraag al in mijn voorstel-topic staan,  maar hier staat het beter. (Sinds vorige week over op vers vlees na ellende met mijn teefje.)

Ik las hier dat de bloedwaardes omhoog kunnen gaan als je vers voert, wie kan mij daar meer over vertellen?

Ik wil namelijk een bloedtest bij mijn teefje gaan doen, i.v.m. dat zij nu pillen krijgt voor een (epileptische) aanval en ik dus toch wil weten of ze met minder hoeveelheid pillen kan doorgaan of evt. zonder kan want ik twijfel nu of het echt epilepsie is gezien ze ineens haar kop schuin droeg.
Ze krijgt nu 2x daags 50mg Phenoral (ze weegt 27 kilo en wordt dit jaar 14 jaar).

Nu ik terug denk, zijn de kleine aanvalletjes (die nooit hebben doorgezet naar een echte epileptische aanval) begonnen toen ik van de Rodi brokken overging naar de brok die ik tot voor kort voerde.

De aanvalletjes bestonden uit dat mijn teef onrustig werd, constant bij me wilde zijn, tegen me aankroop, een doffe blik in haar ogen had, begon te speekselen en te trillen (niet spartelen, echt trillen alsof ze het koud had) en kotsen, een paar keer zakte ze gewoon door haar poten en liet urine lopen. Ze was toen als verdoofd, kon niet opstaan. Als dit over was, was ze ontzettend moe en had reuze honger. Zo'n soort aanvalletje had ze gedurende een jaar lang en dan om de 2, 3 maand.

Eigenlijk zegt mijn gevoel dat die aanvalletjes inderdaad wel eens opgewekt konden zijn door de toevoegingen in de brok.
Een jaar lang heeft mijn teef toen ineens geen aanval gehad, maar ze is dan ook een slechte brok-eter geweest en wachtte liever tot ik ging eten en at dan vrolijk mijn kliekjes op.

Toen mijn reu rond de jaarwisseling hartpatient bleek, kreeg hij zijn harttabletten en plastabletten met leverworst, om mijn teefje niet tekort te doen, mengde ik leverworst door haar brokken (die ze dan wel beter at).
Misschien heel raar, maar vanaf de jaarwisseling heeft zij dus méér brok gegeten dan normaal en kreeg ze minder 'kliekjes' van mij.
Begin maart kreeg ze dan die heftige aanval (voorafgaand met kleine aanvalletjes die ze al een jaar niet had gehad), waarvan ik mij nu dus afvraag of het niet een toevalletje is geweest of (zoals ik hier lees) iets aan haar middenoor, maar ze heeft altijd schone oren gehad, dus het zou van binnenuit kunnen komen.

De heftige aanval kwam 2,5uur ná een klein aanvalletje (die ze 3 dagen en 1,5week ervóór ook had gehad). Het leek dus op epilepsie aanvalletjes die steeds vaker terugkwamen en nu ineens heel heftig werd.
De heftige aanval bestond uit dat ze ineens wél ging spartelen en toen ze ineens op wilde staan over de kop sloeg en rondtolde (linksom). Ze ging ook kotsen vóór de heftige aanval. Ze heeft nooit geklapperd met haar bek (wat ik lees bij epilepsie). Wél gingen haar ogen als een gek van links naar rechts en dit hield gedurende de hele dag niet meer op.

Dierenarts gebeld en met spoed naar de praktijk (zondag), valium gespoten en een injectie tegen de misselijkheid en pillen mee.
Bij mijn weten heeft ze daarna ná 5 dagen tijdens het uitlaten een beginnend klein aanvalletje gehad, die niet doorzette (waarvan ik dacht dat de pillen dit onderdrukte) maar hierna viel mij op dat ze ineens haar kop scheef hield (linkerkant naar beneden) en wéér gingen haar ogen heel snel van links naar rechts.
2 weken later weer symptomen dat ze een aanval zou krijgen, alleen ging ze nu heftig hijgen alsof ze op een warme dag uren gerend had.

(Hiertussen op vers vlees overgegaan.)

Vanacht (10 dagen later) werd ze wéér onrustig en kroop helemaal tegen me aan en toen ging ze óók weer heftig hijgen, ze ligt altijd bij mij in bed (onder de dekens) dus ik heb de dekens van haar af gehaald en water gegeven. Ook het licht aangedaan en aangelaten en toen hield het hijgen langzaam op. Even later gaf ze aan weer onder de dekens te willen liggen, dus heb ik haar toegedekt en kon ik het licht uit doen en heeft ze geslapen.

Vandaar dat ik haar bloed wil laten onderzoeken, maar hoe zit het nu met die waardes, ik wil dat graag weten voordat ik mijn dierenarts hiermee confronteer. Ik weet niet of mijn dierenarts een voorstander is van versvlees, het is er wél 1 waarbij ik mijn eigen mening kan neerleggen en zijn cliënten in hun waarde laat.
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen!!

Dank jullie wel alvast, namens mij (Agnes) en mijn trouwe 4 voeters Nachito en Cochise.
Lizzy
Moderator

Re: bloedwaardes bij voeren vers vlees i.v.m. bloedonderzoek epileptie

Berichtdoor Lizzy » Ma 02 Apr 2012, 16:03

Als ik heel eerlijk ben? Begin ik er steeds minder van te geloven dat vers gevoerde honden afwijkende bloedwaardes hebben. Het is jammer dat Any Animal nog geen uitslag heeft over het onderzoek dat zij ooit gedaan hebben (het bloed onderzocht van heel veel gezonde honden die vers eten), maar alle 3 mijn vers-etende honden vallen binnen de normaalwaardes. Een heeft er een keer afwijkende waardes gehad en zij mankeerde dan ook wat (nierwaardes waren verhoogd en zij was daarbij ziek). Als er al een kleine afwijking is, dan is het BUN/UREA en CREA. En die wijken dan hooguit heel gering af (iets hogere waardes dan normaal).
Noes en Koe
1-ster

Berichtdoor Noes en Koe » Di 03 Apr 2012, 00:51

Oke, bedankt voor je reactie, ik ben graag goed voorbereid als ik straks bij de dierenarts aanklop.
Ik ben niet heel bang dat het verkeerd gaat lopen, maar ik weet weinig over vers vlees voeren, ik weet alleen dat ik voorstander ben van 'zoveel mogelijk leven zoals de natuur dat bedoeld heeft'.

Mijn teefje houdt haar hoofd al rechter, vandaag was ze vrolijk en heeft zowat het hele rondje mee gedraaft, zojuist probeerde ze weer haar eigen staart te pakken, wat ze normaal doet als ze wil gaan spelen. Ze bleef mooi op haar pootjes staan en is niet op de grond gezakt.
rosie
3-sterren

Berichtdoor rosie » Di 03 Apr 2012, 12:15

Hoe gaat t nu?

Ik heb een amerikaanse bulldog van 3,5 met epileptische aanvallen. Bij de bloedtesten die ik heb laten doen zat ze de eerste keer op afwijkende waardes.
De nierwaardes waren toen verhoogd. Ze had toen ook afwijkend drink en plasgedrag waar ik de epileptie de schuld van gaf. Maar toen de waardes alleen maar hoger werden ben ik barf nierdieet gaan geven met als resultaat dat de waardes nu allemaal binnen de 'normale'waardes vallen.

Er zijn bij mijn hond wel afwijkende waardes te zien na een aanval en was ook best zoeken naar de juiste hoeveelheid phenoral. Als ik nu goed oplet zie ik het gedrag wat bij haar vooraf gaat aan een aanval.
Hopelijk gaar alles snel weer beter.
Barfplaats
Gesponsord bericht

Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”