Vachtprobleem

Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Omlaag
Barfplaats
Gesponsord bericht

Vachtprobleem

Berichtdoor Barfplaats

toscak
4-sterren

Vachtprobleem

Berichtdoor toscak » Ma 02 Apr 2012, 10:34

Bob heeft onzettend jeuk op zijn rug en het zit ook vol met schilfers. Verder is zijn vacht dof/droog en in de rui.
En hij meurt van hier tot Tokio.
Bob zwemt elke dag en ook vaak in de zee, ik droog hem altijd goed af.

Ik weet bijna zeker dat het geen allergische reactie is. Maar dat hij misschien erg last heeft van de rui?

Kan ik iets doen om die vacht iets vetter te maken? Ik wil hem ook graag wassen, want hij stinkt zo errug. Maar natuurlijk niet als dit het erger maakt of die huid nog meer uitdroogd.

En als ik hem dan was, waarmee dan? Ik heb Bob nog nooit gewassen...
me and my boys
5-sterren

Re: Vachtprobleem

Berichtdoor me and my boys » Ma 02 Apr 2012, 10:53

geef je hem vis?
anders zou ik eens met vis gaan beginnen of visoliecaps....
zeewier helpt ook goed voor de vacht
toscak
4-sterren

Berichtdoor toscak » Ma 02 Apr 2012, 11:01

Ja hij krijgt af en toe vis. Soms HB Zalm of soms verse sardien. Niet wekelijks, want hij walgt er van, maar zeker twee wekelijks.
Hij krijgt wel elke dag een goede dosis Doils Joint.
M@rina
5-sterren

Berichtdoor M@rina » Ma 02 Apr 2012, 11:44

Teun stonk vorig jaar ook zo erg, bij hem kwam het van de stress. Ik kreeg de tip om hem een kuurtje chlorella te geven. Ik ben toen begonnen met 1 tabeltje per dag , daarna 2 en langzaamaan opgebouwd tot hij op 6 tabletjes per maaltijd zat dit heb ik een week gegeven en toen weer afgebouwd. Die nare geur was toen weg.
Verder kan je inderdaad vette vis geven of zalmolie Ik weet niet wat doils Joint is.
Parelridder
5-sterren

Berichtdoor Parelridder » Ma 02 Apr 2012, 15:44

Ik zou hem lekker wassen met een milde hondenshampoo. Bijv. een 'puppyshampoo' met amandelolie. Die hoeven helemaal niet duur te zijn overigens. Daarvan knapt hier de vacht tijdens rui behoorlijk op, ben ik in 1 keer een hele stap verder ;)
En daarna - daar komt de gouden tip - insprayen met Jean Peau kristalolie. Dat kun je sterk verdund met water in een plantenspuit doen, of goed over je handen verdeeld en dan zo uitvoerig over de vacht verdelen, even uitproberen wat je het prettigste vindt werken.
Kristalolie is verkrijgbaar in kleine flesjes, ideaal om te proberen, maar ook in literflessen. Dus als het bevalt is het voordeliger aan te schaffen. verkrijgbaar bij iedere dierenspeciaalzaak die dat merk verkoopt, al dan niet op bestelling.
Ik kreeg die tip van Jean Peau n.a.v. de toen droge vacht van mijn jongste. Ze vroegen gelijk of het een retriever was of i.i.g. een hond was die erg vaak zwemt, want het werd vaak gezien bij veelvuldige zwemmers. Daarvan droogt de huid uit en zout (zee)water doet dat natuurlijk ook! Dat klopt, ze liggen hier dagelijks en als het weer het (volgens hen) maar enigszins toe laat langdurig in het water...
Tips waren: afspoelen met schoon water na het zwemmen (dat vind ik persoonlijk wat omslachtig voor dagelijks, omdat ze hier niet naar de douche kunnen en onder de koude tuinslang zetten doe ik alleen als het weer dat naar mijn smaak toe laat). Wassen met een bepaalde shampoo van hen (dat gaf hier niet het gewenste resultaat, enkele goedkope shampoos hebben hier veel beter resultaat) en daarna insprayen met Jean Peau kristalolie ter bescherming v/d vacht. Dat laatste is hier echt een groot succes! Het zeer verdund dagelijks insprayen na afspoelen is mij persoonlijk wat te veel gedoe, dat schiet er op den duur bij in + het resultaat is er dan pas na lang volhouden daarvan. Maar het wat royaler 'behandelen' na de keren dat we spoelen of wassen werkt prima. Het zwemwater parelt na zwemmen/trainen prachtig van de vacht en de vacht is prachtig hersteld. 'k Heb even moeten zoeken naar de juiste dosering voor het gewenste resultaat, maar als het wat te royaal is geeft dat ook niet: 1 of 2 keer flink zwemmen en het is juist perfect :biggrin2:
Ze hebben hier overigens nooit gestonken, dus helemaal vergelijken kan ik het niet, maar het is misschien wel een mooie manier om te onderzoeken of de oorzaak gewoon zit in een fikse rui en veelvuldig gebadder of dat je het toch elders moet zoeken.
Celicaatje

Berichtdoor Celicaatje » Zo 08 Apr 2012, 15:37

Misschien een tip, ik geef 1 van hondjes Yumega Plus. Zij heeft door haar ziekte (Cushing) vaak enorme schilfers op haar huid. Nadat ik dit ben gaan gebruiken is het echt stukken minder. Ik kreeg het een keertje als tip op een forum van iemand.
Ik geef het nu al 3 jaar en ook zet ik het in met verminderde weerstand bij mijn hondjes indien nodig.
Ik moet alleen nog op zoek naar een nieuwe leverancier want de mijne is er mee gestopt. Ik geef de forte versie en doe maar heel weinig door het voer heen...
mysmoothcollies
4-sterren

Berichtdoor mysmoothcollies » Zo 08 Apr 2012, 20:44

Wanneer ik dit zo lees, dan zou ik voor de zekerheid bloedonderzoek doen........
nienk
5-sterren

Berichtdoor nienk » Ma 09 Apr 2012, 20:53

ontgift kuurtje zou een goed idee kunnen zijn. Reus heeft af en toe ook nogal schilfers, hij heeft erg veel baat bij de shampoo van Vet Gold Cream.
Lil
5-sterren

Berichtdoor Lil » Ma 09 Apr 2012, 21:55

Spoel je hem niet met schoon water af? Als ik op vakantie ga naar zee, moet ik na een dag of 3 de honden met schoon lauw water goed afspoelen, omdat ze anders last krijgen van het zout dat achter blijft op de huid en in de vacht (jeuk)
toscak
4-sterren

Berichtdoor toscak » Di 10 Apr 2012, 09:00

mysmoothcollies schreef:Wanneer ik dit zo lees, dan zou ik voor de zekerheid bloedonderzoek doen........

Een bloedonderzoek naar wat?
toscak
4-sterren

Berichtdoor toscak » Di 10 Apr 2012, 09:01

Lil schreef:Spoel je hem niet met schoon water af? Als ik op vakantie ga naar zee, moet ik na een dag of 3 de honden met schoon lauw water goed afspoelen, omdat ze anders last krijgen van het zout dat achter blijft op de huid en in de vacht (jeuk)

Nee, ik spoel hem eigenlijk nooit af. Ik droog hem alleen goed af. Maar Bob gaat in principe nooit naar het strand, alleen nu ben ik even een paar keer gegaan.

Het lijkt al een stuk minder. Brenda Ooms heeft ook even gekeken of hij geen mijten ofzo heeft, maar dat had hij niet.
Barfplaats
Gesponsord bericht

Berichtdoor Barfplaats

Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”