Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Martine2
#279216
Weet iemand wat het vetpercentage is van vlees, orgaan en botten zonder dat er sprake is van zichtbaar vet? Mijn Flatcoats werken en bewegen heel veel dus voor het te dik worden ben ik eigenlijk niet bang maar ik weet niet welk percentage vet je kan geven zonder dat het ongezond wordt. Geef namelijk ook nog olie erbij.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#279228
Martine2 schreef: Weet iemand wat het vetpercentage is van vlees, orgaan en botten zonder dat er sprake is van zichtbaar vet? Mijn Flatcoats werken en bewegen heel veel dus voor het te dik worden ben ik eigenlijk niet bang maar ik weet niet welk percentage vet je kan geven zonder dat het ongezond wordt. Geef namelijk ook nog olie erbij.
er is een groot verschil tussen vet en olie
Door Martine2
#279235
Oké, ben ik met je eens. Qua voedingswardes etc ben ik het mee je eens maar ik bedoel dus eigenlijk dat ik de hoeveelheid vetstoffen niet té hoog wil maken. Als er in de normale barf voeding al bijvoorbeeld 10% vet zit dan lijkt het mij niet goed om nog pak hem beet 5% olie bij te voeren.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#279244
Martine2 schreef: Oké, ben ik met je eens. Qua voedingswardes etc ben ik het mee je eens maar ik bedoel dus eigenlijk dat ik de hoeveelheid vetstoffen niet té hoog wil maken. Als er in de normale barf voeding al bijvoorbeeld 10% vet zit dan lijkt het mij niet goed om nog pak hem beet 5% olie bij te voeren.
maar aan die hoeveelheid olie kom je toch zoiezo niet, olie geef je toch maar in heel kleine hoeveelheden.


Ik zal eens zoeken of er ergens zo´n schema is
Door Lizzy
#279259
De enige die (volgens mij) duidelijk iets zegt over vet is Mogens Eliasen, namelijk:

1/3 rauw vlees en orgaanvlees
1/3 gepureerde rauwe groentes
1/3 rauw vet en botten

Qua hoeveel vet er in vlees of bot of orgaanvlees zit: dat is wel moeilijk te zeggen omdat dat voor iedere vleessoort weer anders is. Ik geef een paar voorbeelden:

100 gram rundvlees bevat 4,09 gram vet
100 gram paardenvlees bevat 2,67 gram vet
100 gram schapenvlees bevat 16,6 gram vet
100 gram runderhart bevat 6,0 gram vet
100 gram schapennieren bevat 3,03 gram vet

De vetpercentages van diverse botten kun je hier vinden:

http://www.barfworld.com/html/barfworld/analysis.html (kippenvleugels bijv. bestaan voor 12,33% uit vet).

100 gram olijf of zonnebloemolie en visolie bestaat voor 99,8% uit vet. Maar, het percentage olie dat je voert is zo laag (als het goed is), dat ik me daar geen zorgen over zou maken.

Overigens zijn de bovenstaande stukkken vlees wel gewoon normale stukken vlees. Er zijn snijlingen te koop die voor een veel groter deel uit vet bestaan.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door