Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Sleepy
#999176
Hallo allemaal,

Ik heb een vraag ten aanzien van Boef zijn verhaal... Boef is een kater van al 22 jaar oud en deed het tot voor kort nog ontzettend goed... nu echter bleek vorige week dat ineens zijn nierwaardes erg verhoogd waren.. Creatinine was 202 en een week later 185 en zijn Ureum in zijn bloed was 22 en de week erop 31... Dus net als zoveel oude katten gaan zijn nieren langzaamaan problemen geven.. De Da gaf aan dat hoewel ze slechter worden het feit dat de creatinine omlaag kwam toch een goed teken zijn dat ze nog niet zo heel erg slecht zijn...

Hij krijgt al lange tijd meer water per dag van mij (200 ml) en kreeg ook al langer berberis vulgaris voor zijn nierwerking... (ook een andere kater die 21 is geworden heeft dat tot voor zijn dood gehad) Nu heeft hij er fortekort bijgekregen en dat lijkt zijn klachten te verminderen en hij drinkt uit zichzelf meer... Ipakitine heeft hij al eens gehad en inmiddels heb ik ook lespedeza en solidago voor hem besteld... Ennn en daar zit hem voor hem het probleem... hij moet op dieet voer... allemaal prima vind hij... als het maar lekkerder is dan het voer van de rest... Tot nu toe lust hij alleen het voer van Specific en verder hoeft het van hem niet zo(hills royal canin)... Voorheen kreeg hij vaker wel eens een stuk rauw vlees en ook in tijden van bijvoederen doet dat hem goed... Ook carnibest en bandit voer vind hij alleen niet zo lekker... een kater met smaak zullen we maar zeggen  ;)

Mijn vraag dus... zijn er recepten voor vers voer om zelf klaar te maken of samen te stellen zodat ik hem voor de afwisseling ook wat anders kan geven dan alleen die pakjes?? Welke soorten vlees kan hij dan het beste hebben en hoeveel en waarmee kan ik het aanvullen zodat de hoeveelheid ook voldoende voor hem is?? Hij mag natuurlijk niet zoveel eiwit en fosfor meer hebben.. vet kan hij over het algemeen redelijk hebben... ik dacht begrepen te hebben dat hij ook kefir mag drinken (??) Waar vind ik precies alle voedingswaardes en hoe reken ik het uit en wat vinden ze over het algemeen het lekkerst van wat ze nog mogen?

Ik hoop dat iemand me de weg kan wijzen naar een juist dieet voor hem of weet waar ik dat beter kan vragen ofzo want ik ben niet van plan om zo'n leuke en verder nog zo levenslustige kater op te geven vanwege die nieren...

Alvast bedankt,

Groetjes, Sleepy
Laatst gewijzigd door Sleepy op ma 07 jul 2008, 15:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Door flin
#999672
Hai Sleepy,

't lijkt me dat je er goed aan doet om Boef op een vers menu te zetten,
en wat dat betreft kun je je hier aardig inlezen denk ik zo... :)

je geeft Boef nu natvoer van de DA?
heb je al enig idee of Boef verschillend rauw vlees lekker vindt?

hierbovenaan bij de menubalk zit ook een knopje 'zoekfunctie' ,
als je zoekt op: ' kat nier' oid, denk 'k dat je al een aardig idee krijgt?

maar natuurlijk kun je vragen altijd stellen,
't is alleen wel zo dat niet elke kat gecharmeerd is van al dat vlees, en botjes, en ingewanden,
alhoewel er ook katten zijn die 't helemaal geweldig vinden, en om dus idd een echt menu'tje te maken zal de kat daar ook aan mee moeten willen werken...

maar goed: 22 jaar..respectabel hoor!
  en ja, liever nog wat tijd erbij natuurlijk!
Door Sleepy
#999824
Boef houdt zo wie zo wel van elke soort rauw vlees.. is het enkel diepgevroren geweest dan vind hij het meestal minder lekker.. voorheen kreeg hij wel eens biefstuk of wat kip enzo... en een eendje uit de sloot (die grote niet de kleintjes) of een vogel vond hij ook altijd wel wat...

Ik heb idd al het een en ander gelezen maar vond nog niet helemaal dat waar ik naar zocht... zal eens verder zoeken maar als iemand me een link kan geven dan natuurlijk ook graag... misschien iemand die hier eerder mee te maken heeft gehad ofzo... Dat zou me toch een hoop tijd schelen...

Groetjes.. Sleepy
Door flin
#1000187
   'k neem aan dat je deze gelezen hebt?

http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 598.0.html

als 'k die probeer voor 'n kat te 'vertalen'...

en dan ga 'k hier van uit:
Dus, 20% vleesbot, 25% groentes, 20% pens, 5% andere organen zoals hart en nier en lever, 5% vetten, 20% spiervlees, 5% eieren en zuivel en eventueel gezonde tafelrestjes

dan zou je
20 % vleesbot van gevogelte (kip, duif, parelhoen, eend, konijn) kunnen geven, want die botjes zitten laag met 't fosforgehalte
5 % organen: hart, nier, lever, maag
7 % vetten: in de vorm van vette vis, rauw schapevet, eendevel, of kippevel
5 % eieren of 1-dagskuikens
60 % spiervlees  met 'n hoog purine gehalte, zoals: kippeborst, haasvlees, hert, ree, gans
groentes, wordt moeilijk denk 'k, hier eten ze wel gekookte worteltjes en broccolie, maar that's it...

mocht Boef pens lekker vinden, kun je dat ook geven  (laag in fosfor)
(de meeste katten vinden 't vies, hier vinden ze 't toevallig heel lekker)

wat je miss ook nog kunt doen,
de Carnibest (dat eetie wel toch?) aanvullen/ of 'n deel vervangen door wat extra vet vlees of vette vis
of bovenstaande malen, als eigengemaakte kvv

maar goed,...'t is helemaal mijn invulling van 'n honden-menu voor 'n kat,
dus miss volgen er nog meer gegadigden om hier op te reageren.....

  heb je miss een beginnetje... :)
Laatst gewijzigd door flin op di 08 jul 2008, 15:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Sleepy
#1000663
Super dan je wel voor alle moeite... ik ben idd vandaag al begonnen met het schapenvet over zijn eten en dat doet het goed.. vind tie het toch lekkerder door...

Ik had nog wel een klein vraagje... ik begreep dat er vleessoorten zijn die meer en vleessoorten zijn die minder fosfor bevatten... is er ergens een tabel van dat soort waardes?? Ook begreep ik dat spiervlees meer fosfor bevat dan dingen zoals nekken enzo?? Kan je ook de kleine kippenvleugeltjes geven die ze bij de slachterij verkopen (er zit er een hier in de buurt dus das lekker vers en makkelijk te krijgen) Maal je die gewoon fijn in de gehaktmolen of foodprocessor?? Verspreid je het over de week of gewoon elke dag hetzelfde??

Oeps wel meer dan een klein vraagje... maar de lieverd zal jullie dankbaar zijn....

Was vandaag trouwens bij een natuurlijke dierenwinkel en die was ook voorstander van vers voer... de eerste die ik daarin meegemaakt heb... ik denk erover om idd ook de anderen op vers te zetten... eens kijken wat ze doen...

Groetjes.. Sleepy
Door flin
#1000734
Sleepy schreef: Super dan je wel voor alle moeite... ik ben idd vandaag al begonnen met het schapenvet over zijn eten en dat doet het goed.. vind tie het toch lekkerder door...
kijk even of 't zeker weten rauw schapenvet is (dus wel de uit-de-vriezer versie, en niet de bewerkte versie, die je buiten de koeling kunt bewaren)
Ik had nog wel een klein vraagje... ik begreep dat er vleessoorten zijn die meer en vleessoorten zijn die minder fosfor bevatten... is er ergens een tabel van dat soort waardes??
er zwerven heel wat nutritional-sites op internet, en er zijn er genoeg die verschillende waardes aangeven, daarbij komt ook nog dat 't moeilijk inschatten is of jouw stukkie vlees overeenkomt met 't gemeten stukkie vlees...maar om 'n indruk te krijgen,
deze wil ik nogal eens insnuffelen:
http://www.nutritiondata.com/facts/poul ... ucts/701/2
Ook begreep ik dat spiervlees meer fosfor bevat dan dingen zoals nekken enzo?? Kan je ook de kleine kippenvleugeltjes geven die ze bij de slachterij verkopen
je zal voor je kat (als carnivoor) niet onder 't spiervlees uitkomen, en je zult ook bot moeten voeren, beide bevatten idd ook fosfor, maar natuurlijk ook andere voedingsstoffen, die elkaar in dat opzicht mooi in balans houden
  tenzij je miss gekookte aardappel wilt bijvoeren,
met 't risico dat z'n urine minder zuur wordt, en dus een risico op struviet-steentjes, geen idee of Boef daar gevoelig voor is?
is anders mogelijk een optie....

miss weet iemand anders hier meer van?
Maal je die gewoon fijn in de gehaktmolen of foodprocessor??
hier malen de katzels 't allemaal zelf...,maar idd zou je met een gehaktmolen botjes etc kunnen fijnmalen,
(of de vleugels etc platslaan met 'n hamer, of inknippen met 'n snoeischaar, of kleinmaken met 'n hakmes, zodattie 't miss wel eet)
Verspreid je het over de week of gewoon elke dag hetzelfde??
hier krijgen ze ondertussen een 2-wekelijks BARF-menu, wat zoveel wil zeggen als:
in die 2 weken krijgen ze de door mij berekende % aan bot, vlees, en ingewanden...
Was vandaag trouwens bij een natuurlijke dierenwinkel en die was ook voorstander van vers voer... de eerste die ik daarin meegemaakt heb... ik denk erover om idd ook de anderen op vers te zetten... eens kijken wat ze doen...
kijk,...dat zijn goede berichten!
'k ben ze hier behalve de slangenwinkel nog niet tegen gekomen... :)
Door Mevroi Kruim
#1002081
Je moet idd bot voeren, je kat kan niet zonder calcium en daar moet een bepaald percentage fosfor (en ook magnesium) bij vanwege het mineralen-evenwicht. En het lichaam heeft fosfor ookg ewoon nodig om goed te functioneren. Zolang de fosfor wordt opgenomen en gebruikt door het lichaam is er ook geen probleem, het probleem ontstaat als het weer moet worden afgevoerd.
Ik meen dat iha gevogeltevlees minder fosfor bevat dan grote grazers en wild.

PS let er wel op dat je RAUW schapenvet voert en niet de verhitte troep uit de dierenwinkel. Het hoeft ook beslist geen schapenvet te zijn, elke dierlijke vetsoort is goed.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door