Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Panda
#999145
Hallo allemaal,

De rede dat ik me op dit forum aangemeld is om meer te weten te komen over natuurlijk voer (barf e.d.). Ik ben echt nog een beginner wat dat betreft. Ik heb al voor een groot deel dat topic voor beginners gelezen, maar ik heb nog wel een aantal vraagjes. De eerste (misschien een beetje een belachelijke vraag...) is dat mijn hond van bijna 4 jaar  baknijd heeft. Als bijvoorbeeld mijn jongere broertjes (8 en 11 jaar) bij haar in de buurt komen als ze aan het eten is (ze bemoeien zich niet met haar maar lopen dat toevallig langs) dan wil ze weleens eens happen of uitvallen. Dit doet ze ook naar ons andere hondje (een reutje van 11/12 jaar) als er eten in het spel is. Mijn vraag is dat als ik de honden nu ga overzetten op bijv. barf of de baknijd daardoor niet verergerd. Ik bedoeld dus dat omdat ze nu brokken krijgt (die vindt ze dus lekker en is bang voor concurrentie) ik het probleem niet erger maak als ik ze vleesbotten e.d. ga geven (die ze dus waarschijnlijk 10 x zo lekker vindt). En dan nog (veelgestelde) vraag over de kosten, is het duurder en waar kun je bepaalde dingen kopen (in de buurt van Rotterdam)?

Nou dit waren mijn vragen tot nu toe :P
Ik hoop dat ik duidelijk ben en dat jullie een antwoord voor mij hebben.

Groetjes Rianne
Door Borke
#999156
Welkom Rianne en geen enekle vraag is belachelijk!
Als jij in de Rotterdamse regio woont, dan zullen veel mensen jaloers op jou zijn, want dan woon je in de buurt van het Islam Centrum aan de Wolphaertsbocht in Rotterdam en dat is een van de goedkoopste en meest ruim gesorteerde leveranciers in het land!

Over die baknijd, ik ondervang dat door de honden apart te laten eten.
Borke eet buiten en Sofi in haar bench en op beide plekken lopen er geen katten of mensen langs en kunnen ze in alle rust in hun eigen tempo eten.
Gebruikersavatar
Door me and my boys
#999235
hier eten de honden ook een stuk uit elkaar, maar echt voedernijd hebben ze hier niet.
Meid, je kan je gang gaan bij het IC, net als wat astrid zegt; er zullen velen jaloers op je zijn!
En ik vindt barf goedkoper dan kvv.
Maar je kan het zo goedkoop en duur maken als je zelf wilt!
Je heb goedkoper barfmateriaal maar ook duurder spul zoals verschillende soorten wild.
aan jouw de keuze...
ellen
Door Minna
#999247
De baknijd hoeft niet te verergeren, kan wel, maar het kan ook erger worden terwijl je brok blijft geven dus dat is geen reden om niet zo goed mogelijk te voeren.
Onze mechelaar reu was ook erg nijdig om zijn eten, maar hij was er minder fel op op vers omdat hij echt zijn buikje vol kreeg, dat is ook zoiets een hond die trek heeft reageert feller.
Ik zou ook de hond een rustige plek geven om te eten waar niemand er langs kan lopen, je broers niet en de andere hond ook niet. Baknijd is gewoon heel normaal gedrag en wil je het er uit kan het, maar moet je op trainen. Dus een lege bak neerzetten, en zelf elke keer iets er in gooien. Eerst van grotere afstand (zeg maar 5 meter, je hoeft het niet per se echt in de bak te gooien) en dan van steeds dichterbij.
Zorgen dat de hond ontspannen blijft.
Door Panda
#999523
Bedankt allemaal voor jullie reacties!

Bijna elke dag kom ik wel op de wolphaertsbocht dus dat is inderdaad wel lekker dat het zo dicht bij is!
Maar bij een Islamitische slager worden de dieren toch zonder verdoving geslacht? Absoluut niet discriminerend bedoeld hoor, maar dit heb ik weleens ergens gelezen.

Dat apart zetten van de honden tijdens het eten is wel een goed idee. Dat doe ik nou ook wel al een beetje; ze eten wel apart, maar niet op een rustige plaats.

Panda (de hond van bijna 4) heeft vaak last van haar anaalklieren. Door haar lams/rijst brokken te geven (nu krijgen ze lams/rijst brokken van het merk Dog Chow) dachten we dit probleem op te lossen. Dat is deels gelukt. In plaats van elke week naar de dierenarts te moeten voor haar anaalklieren, hoeft het nu nog maar 1x per maand. Maar ik heb op dit forum al gelezen dat het geven van barf-voer het anaalklier probleem volledig oplost. Als dat zo is scheelt dat natuurlijk ook elke maand dierenarts kosten. Rede te meer om haar natuurlijke voeding te geven!  :bigwink:

Maar dan de volgende vraag: hoe moet zo'n barf menu eruit zien en hoe weet ik zeker dat ze alles binnen krijgt wat ze nodig heeft? :confused1: En stikt het niet als je ze rauw vlees te eten geeft? :yucky:
Gebruikersavatar
Door *Marga*
#999899
Ja ze worden daar anders geslacht dan bij ons de gewoonte is ,maar of onze gewoonte nu beter is betwijfel ik.


Ik denk vaak dat zij beter met de dieren omgaan met meer respect dan "de Nederlander".

Een menu in elkaar zetten is in het begin veel werk,lees maar eens goed alles op dit forum.
Je kan altijd een menu hier neerzetten en dan krijgt je daar best reacties op of het goed is.

Niet iedereen geeft hetzelfde aan zijn honden, de een geeft 2 % van het gewicht aan de hond en de ander minder of meer.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door