Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Sanyo
#998868
Tika is nu ruim 16 weken en is een lekkere barf pup. Ze eet alles wat is het voorzet smakelijk op.
Ze heeft dan ook een goed voorbeeld aan Sanne. Als ze eens een keertje iets zat te mutsen met iets wat ze kennelijk minder lekker vond, dan stond Sanne al te trappelen om het wel op te eten. En dan kiest de kleine Tika wel eieren voor haar geld, ze had al heel snel door:kiezen of delen!

Ze groeit heel mooi gelijkmatig op, minder hard en veel meer in de goede verhoudingen als haar zus, die brokken eet.
De hoeveelheid de ze krijgt mindert ook al wat, dat wil zeggen, ze krijgt eigenlijk al een tijdje de zelfde hoeveelheid, terwijl haar gewicht wel blijft stijgen. Ze eet nu zo'n 6% van haar lichaamsgewicht, is een tijdje bijna 10% geweest

Op het moment krijgt ze 3 x per dag eten.
Nu lees ik in de diverse schema's dat je met 6 maanden over kunt gaan naar 2 x daags voeren.
Ik vraag me af, of ik dat ook nu al kan doen.
Die schema's zijn denk ik gebaseerd op brok voeren en niet op vers.

Voor Tika maakt het niets uit, het is incidenteel, door ons dagschema met puppycursus en wedstrijddagen van Sanne, al wel voor gekomen dat ze 2 x op een dag eten heeft gehad.
Dat leverde geen problemen op.
Wat is nu eigenlijk de reden om een pup vaker te voeren? Omdat anders de maaltijden te groot worden en ze het niet op kunnen?
Voor mezelf zou ik het een stuk makkelijker vinden om nu 2 x daags te gaan voeren.

Alleen zit ik me nu dus af te vragen of er een reden is om dat niet te doen.
Hoe hebben jullie dat gedaan met je pup op barf en met welke redenen?
Gebruikersavatar
Door me and my boys
#998875
welke leeftijd het precies was, weet ik niet meer.
maar de voornaamste reden dat ik van 3 naar 2 maaltijden ging was omdat vinci gewoon zijn bak niet meer leeg at.
Van 2 naar 1 ging toen hetzelfde probleem zich voordeed.
Nu op 1 maaltijd gaat het goed, meestal last hij zelf 1 vastendag per week in!
Door Borke
#999148
Als je hond er geen problemen mee heeft en goed blijf eten en groeien dan zou ik het gewoon aanpassen naar 2x per dag.
Immers in de natuur krijgen ze ook niet afgepast te eten  ;)
Door Minna
#999254
Ik zou ook gewoon 2x daags gaan geven en kijken hoe het gaat. Als je 's ochtends en 's avonds geeft en je hebt het idee dat ze 's middags heel erg trek heeft kan je misschien een ei geven of een slokje biogarde of een pensstaafje oid? Het is idd een mooie en mooi groeiende pup! :D
Door Lizzy
#999270
De reden dat men 6 maanden aanraad is omdat het maagje van het pupje nog vrij klein is en de maaltijden verdeeld over 2 vaak net teveel is voor pupsel om te behappen. Het hangt natuurlijk ook wel een beetje af van wat je pup nog eet. Linga at op de leeftijd van 16 weken volgens mij iets van een kilo per dag. Ik vond dat teveel om over 2 maaltijden te verdelen.
Gebruikersavatar
Door Sanyo
#999287
Bedankt voor de reacties! :)
Tika weegt nu ongeveer 9 kilo en krijgt zo'n 600 gram per dag. 300 Gram eet ze gemakkelijk in 1x op, dus dat is het probleem niet.
Ik ga dus gewoon uitproberen of het werkt. 's Morgens eerst lekker wandelen, dan eten en dan lekker slapen en uitbuiken. 's Avonds iedemdito!
En het is inderdaad een goed idee om haar eerst 's middags nog even een snackje te geven van een pensstaafje of eitje of zo.
Gebruikersavatar
Door *Monique
#999310
ik geloof dat ik Bantu met 4 maanden over heb gezet naar 2 keer per dag. En met 9 maanden naar 1 keer per dag. En dat was eigenlijk omdat ik het teveel een gedoe vond om de maaltijden in tweeen te delen. Ze heeft hier niets geen moeite mee gehad :) Wat ik bij haar nog wel eens deed als ik het idee had dat ze honger had of zich verveelde.......een groot bot geven. Die had ik altijd standaard voor haar in de vriezer liggen.
Maar ik denk ook dat dit heel verschillend is per hond?? Goed kijken zou ik zeggen, maar jouw kennende doe je dat wel ;)
Ben heel benieuwd naar Tika. Ben je er woensdag?
Laatst gewijzigd door *Monique op ma 07 jul 2008, 17:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Sanyo
#999734
Dat ik naar 2 x per dag wil, is ook puur en alleen omdat ik zelf 3 maaltijden zo'n gedoe vind om overal tussen te plannen. Vandaag heeft ze 2 x eten gehad en dat lijkt prima te gaan!

Ja, ik ben er woensdag en ben van plan om een bench mee te nemen, dan neem ik Tika wel mee om die bench op te vullen :D
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door