Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Femke
#998420
Loebas heeft al een poosje een bult op zijn schouderblad die een beetje groeide. Vanavond hadden we besloten om morgen toch maar naar de DA te gaan.
We zaten het bultje nog even te bestuderen toen me een zwart 'doorntje' opviel wat eruit kwam. Ik heb dit met een zeer scherpe pincet eruit geprobeerd te trekken. Het bleek geen doorntje te zijn want het was zacht. Er kwam wat bruinige rommel uit het wondje en ik heb geprobeerd om de rommel er zachtjes wat uit te drukken.

Wat ik daarna meemaakte heb ik nog nooit meegemaakt. Er kwam een lading troep uit zo groot als een grote knikker. Bruingelig, ik denk ingedroogde pus. Papier erbij gepakt, geprobeerd de bult zoveel mogelijk aan de achterkant vast te pakken en weer zachtjes geknepen.
Er blééf maar rommel uit het gaatje komen, ik ben nog steeds helemaal verbaasd van de enorme hoeveelheden. De eerste ladingen waren ingedroogd maar uiteindelijk werd het vloeibare pus.
Ik denk dat we qua volume een hoeveelheid rommel zo groot als een kleine tomaat uit de bult hebben gehaald (terwijl de bult zelf niet groter was dan een kleine knikker??)

We hebben het zoveel mogelijk leeggemaakt tot er geen pus meer uitkwam maar helder wondvocht. Toen gedesinfecteerd met H2O2 en de haren rondom weggeknipt zodat er zo min mogelijk vuil en zo veel mogelijk lucht bij kan komen.

Loebas leek er wonderwel weinig last van te hebben. Ook deed deze 'behandeling' hem in het geheel niet zeer, terwijl hij echt kleinzerig is.

Je ziet nu op de huid alleen een helderrood plekje met een zwart gat erin. Hoe kan ik nu voorkomen dat dit opnieuw 'volloopt' met troep? Zou de komende dagen blijven ontsmetten voldoende zijn?

Als ik het niet vertrouw zit ik alsnog morgen bij de DA!
Gebruikersavatar
Door Angelique
#998449
HIer hebben ze zoiets ook wel eens gehad. Lijkt mij een ontstoken talgklier. Ik druk ze uit, maak het schoon en houd het daarna in de gaten. Sommigen komen vrij vlot weer terug, anderen zie je nooit meer terug. Ik ben er nog nooit voor naar de da geweest.
Een trimklant van mij heeft er 1 bij zijn staart, deze hond komt iedere maand en iedere maand druk ik die bult even leeg. Toen hij daarmee begon heeft de hond een aantal ab-behandelingen gehad en nog wel meer gekkigheid, maar bij hem blijft het bultje gewoon vollopen. Omdat ik 'm iedere maand even leeg komt er alleen nog wat camembert uit, maar eerder was het ook eerst bruine zooi, dan pus, en dan bloed en dan helder vocht.
Door 202Spots
#998610
Dat had onze eerste hond ook regelmatig, de eerste keer ook naar de DA en 't is 'n Sebaceous Cyst
Wanneer je "daarop googled dan zie je wat 't is.
Ik kneep 't ook leeg, soms bleef het dan hele tijd weg en soms kwam het terug. :-\
Maar het is in ieder geval niet ernstig ;)
Door cathrien
#998775
Dit is een talgkliertje wat zijn talg niet kwijt kan en het wordt dan een vetbultje wwar met het uitdrukken ontzettend veel talg uitkomt. Ik zou het behandelen zoals Sandra, Angelique het beschrijven.
Door Lizzy
#998805
Ohhww, lekker, op de nuchtere maag ;D

Ik heb dit bij Whoofer regelmatig gehad. Als de talgkliercyste te groot werd, haalde ik 'm weg. Mij werd met klem afgeraden ze weg te halen omdat ze ook kunnen ontaarden in ontstekingen. En dan ben je verder van huis, dat doet ook onwijs veel pijn. Maar toch... Ik wist op een gegeven moment gewoon precies wanneer ik eraf moest blijven en wanneer ik 'm weg kon halen.

Leek het hier op?

http://www.huidinfo.nl/talgkliercyste.html

Google maar eens op talgkliercyste. Krijg je echt een hoop info te zien!

Ik zou het de komende dagen deppen met Echinecea Extra Forte.
Door Femke
#998829
Bedankt voor de tips allemaal. Had gisteren ook al even gegoogle'd maar toen las ik dat bij een hond een talgklier ontsteking zwart was, en er zwargrijze rommel uit kwam.
Ik hou het nu in de gaten, kijk of er nog meer rommel uit komt. Misschien moet ik maar een stukje vacht blonderen, want nu die grote knobbel weg is kan ik het bijna niet terugvinden in die enorme vacht, ondanks dat ik het haar heb weggeknipt ::) ::)
Door conleeuw
#998845
Femke schreef: Bedankt voor de tips allemaal. Had gisteren ook al even gegoogle'd maar toen las ik dat bij een hond een talgklier ontsteking zwart was, en er zwargrijze rommel uit kwam.
Ik hou het nu in de gaten, kijk of er nog meer rommel uit komt. Misschien moet ik maar een stukje vacht blonderen, want nu die grote knobbel weg is kan ik het bijna niet terugvinden in die enorme vacht, ondanks dat ik het haar heb weggeknipt ::) ::)
Dot heeft het ook gehad, en de troep was bij dot ook niet zwartgrijs maar meer wat jij omschrijf, het is de eerste keer door een da opgengemaakt en uitgeknepen, toen kwam het dubbel en dwars terug, ik heb het daarna zelf gedaan, een paar keer, toen dacht ik dat we er nooit van af kwamen, maar na een keer of drie is het kennelijk goed leeg en schoon gekomen en is het gewoon weg gegaan. Ik heb het ook goed schoon gemaakt met h2o2, ik hoop maar voor jou dat het na deze keer wegbljift ;)
Door Femke
#998958
conleeuw schreef: Dot heeft het ook gehad, en de troep was bij dot ook niet zwartgrijs maar meer wat jij omschrijf, het is de eerste keer door een da opgengemaakt en uitgeknepen, toen kwam het dubbel en dwars terug, ik heb het daarna zelf gedaan, een paar keer, toen dacht ik dat we er nooit van af kwamen, maar na een keer of drie is het kennelijk goed leeg en schoon gekomen en is het gewoon weg gegaan. Ik heb het ook goed schoon gemaakt met h2o2, ik hoop maar voor jou dat het na deze keer wegbljift ;)
ik heb net weer gekeken, er kwam weer een enorme berg troep uit  :yucky: :yucky: :yucky: terwijl het gisteren toch helemaal leeg was.
Ik hoop dat er er gauw vanaf zijn. Het was trouwens moeilijk terug te vinden, want die hele knobbel onder zijn huid is weg  :D :D :D
Door conleeuw
#998962
Femke schreef: ik heb net weer gekeken, er kwam weer een enorme berg troep uit  :yucky: :yucky: :yucky: terwijl het gisteren toch helemaal leeg was.
Ik hoop dat er er gauw vanaf zijn. Het was trouwens moeilijk terug te vinden, want die hele knobbel onder zijn huid is weg  :D :D :D
dat had ik ook, de eerste keer heb ik het ook gelaten omdat de knobbel weg was, maar toen ging die duidelijk weer vollopen, ik denk dat je er goed aan doet om het iedere keer opnieuw schoon te maken, ik duim maar dat het bij deze ene keer blijft, zal wel als je het goed open houdt en blijft dreineren :-\ ;)
Gebruikersavatar
Door kira
#999103
wel apart Lizzy die link, staat er dat het moet worden verwijderd, niet leeggeknepen. Denk dat ik dan een andere huisarts moet, ik had zo'n ding en zijn advies was, masseren en knijpen en als het rijp is wordt het leeg. Nou dat was gatsie, heel veel rommel net als bij Loebas en toen een dag later weer. Daarna weggebleven. Hoop voor Loebas dat het ook weg blijft.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door