Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Sonja
#993592
Biska is zaterdagavond even door Nena op haar plekkie gezet. Maar daarbij heeft ze haar oor bezeerd. Op zich niet zo erg aangezien haar oren er alleen voor de sier aanzitten, maar ze schijnt er toch wel last van te hebben, want ze loopt steeds met haar kop te schudden en piept als je haar oor vastpakt. Er zit een scheurtje in de binnenkant van haar oorschelp. Precies in zo'n plooitje van het kraakbeenachtige gedeelte van het oor en dus niet in het zachte flapje. De verwonding ziet er op zich niet ernstig uit, maar ik vind het er niet helemaal jofel uitzien en ben bang dat het gaat ontsteken. Ik heb het ook pas gisteren ontdekt, toen het er dus al een dag zat, dus ik heb het niet direct na het ontstaan gedesinfecteerd. Hoe ga ik dit nu behandelen? Normaal gezien zou ik er iets desinfecterend op doen, maar ik heb alleen vloeibare dingen zoals sterilon en betadine in huis en dat loopt dan zo gemakkelijk ìn het oor. En dan gaat ze natuurlijk helemaal lopen schudden.
Dus wat nu doen? Groene leem ofzo? Of morgen maar even betadinezalf halen?
#993659
Er is ook Betadinegel. Ligt als het goed is bii Boerenbond en Welkoop, maar een beetje drogist zou het ook moeten hebben. Van die gel kun je dan een dot op die plek in het oor doen zonder dat het meteen wegloopt.
Een papje groene leem kan natuurlijk ook, of een ander soort helende dikke wondzalf.
Gebruikersavatar
Door Sonja
#996931
Nu, het wondje ziet er goed uit, maar de rest van het oor begon wat pruttig te worden en ze liep met haar kop te schudden. Dus maar even een oorzalfje gehaald bij de da, want ze heeft er kennelijk toch een oorontsteking aan overgehouden.
Door Minna
#998097
Voor de wond was ik ook voor groene leem gegaan. Maar voor een ontsteking binnen het oor heeft het natuurlijk minder nut.  ;)
Ik heb een keer een wond van 5 cm gehad aan een hondenoor dus de oor was bijna doormidden, toen een verband om de hoofd gelegd, oor er tegenaan gelegd, haren weggeknipt bij de randen van de wond, leem er op en tweede verband er overheen. Het is een bijna hele oor weer  geworden toen, maar het zag er eerst wel heel ernstig uit, het was zeg maar vanaf de midden naar de rand gescheurd.
Gebruikersavatar
Door Sonja
#998189
Minna schreef: Voor de wond was ik ook voor groene leem gegaan. Maar voor een ontsteking binnen het oor heeft het natuurlijk minder nut.  ;)
Ik heb een keer een wond van 5 cm gehad aan een hondenoor dus de oor was bijna doormidden, toen een verband om de hoofd gelegd, oor er tegenaan gelegd, haren weggeknipt bij de randen van de wond, leem er op en tweede verband er overheen. Het is een bijna hele oor weer  geworden toen, maar het zag er eerst wel heel ernstig uit, het was zeg maar vanaf de midden naar de rand gescheurd.
Pfoeh, heftig! Gelukkig corrigeert Nena niet zo heel erg hard, dus het was eigenlijk een wondje van niks. Maar helaas wel een inwendige ontsteking van het oor. Maar goed, dat gaat nu ook al stukken beter. Het ruikt in ieder geval al niet meer naar ontstoken oor.
Door Minna
#998750
Pfoeh, heftig
Ja, ik heb een dame gehad die toen ze echt oud werd gewoon apart moest, want die ging blindelings door...een keer dusdanig geknokt dat allebeide honden bijna er geweest waren. Toen was het genoeg, en is zij apart in een andere kamer gaan wonen. Ben zo blij dat de dames hier op een paar schermutselingen met normale correcties na goed met elkaar kunnen.
Gebruikersavatar
Door Sonja
#999808
Minna schreef: Ja, ik heb een dame gehad die toen ze echt oud werd gewoon apart moest, want die ging blindelings door...een keer dusdanig geknokt dat allebeide honden bijna er geweest waren. Toen was het genoeg, en is zij apart in een andere kamer gaan wonen. Ben zo blij dat de dames hier op een paar schermutselingen met normale correcties na goed met elkaar kunnen.
Nena en Biska hebben de laatste tijd wel strijd. Biska begint, Nena heeft lang geprobeerd een gevecht ut de weg te gaan, maar op een gegeven moment pikte ze het niet meer en is het gedrag van Biska gaan corrigeren. Nena corrigeert niet bijzonder hard, en dat is aan de ene kant fijn, maar aan de andere kant ook niet, aangezien Biska er weinig van onder de indruk lijkt te zijn en even later gewoon weer lelijk begint te doen tegen Nena.
Alleen vinden ze elkaar sinds vandaag ineens weer erg lief. Een beetje te lief eigenlijk. De dames zijn namelijk beiden loops.  :-X :-X :-X
Door Bernard
#999811
Sonja schreef: Nena en Biska hebben de laatste tijd wel strijd. Biska begint, Nena heeft lang geprobeerd een gevecht ut de weg te gaan, maar op een gegeven moment pikte ze het niet meer en is het gedrag van Biska gaan corrigeren. Nena corrigeert niet bijzonder hard, en dat is aan de ene kant fijn, maar aan de andere kant ook niet, aangezien Biska er weinig van onder de indruk lijkt te zijn en even later gewoon weer lelijk begint te doen tegen Nena.
Alleen vinden ze elkaar sinds vandaag ineens weer erg lief. Een beetje te lief eigenlijk. De dames zijn namelijk beiden loops.  :-X :-X :-X
Als 2 teven eenmaal gaan knokken is het meestal fout voor het leven.....
Ik zou zelf nooit 2 teven bij elkaar zetten.
Ik heb altijd 2 reuen gehad, als de 1 dan oud werd probeerde de ander de "macht" over te nemen met gevechten tot gevolg.....wonden, DA etc etc...
Nu heb ik de combinatie reu/teef en dat gaat altijd goed.
Mijn fokker waarschuwt altijd voor de combinatie van 2 teven, ik weet niet of het waar is maar wat ik erover lees bevestigd wel vaak mijn vermoeden.
Door Ine
#999822
Bernard schreef: Als 2 teven eenmaal gaan knokken is het meestal fout voor het leven.....
Ik zou zelf nooit 2 teven bij elkaar zetten.
Ik heb altijd 2 reuen gehad, als de 1 dan oud werd probeerde de ander de "macht" over te nemen met gevechten tot gevolg.....wonden, DA etc etc...
Nu heb ik de combinatie reu/teef en dat gaat altijd goed.
Mijn fokker waarschuwt altijd voor de combinatie van 2 teven, ik weet niet of het waar is maar wat ik erover lees bevestigd wel vaak mijn vermoeden.
Ik heb hier 6 teven en op dit moment 1 reu, de andere is uitgeleend voor een Duits jachtdiploma.
Nooit problemen met de teven gehad. De reuen hadden alleen een probleem met elkaar, als 1 van de teven dekrijp was.
Wat er tussen Biska en Nena speelt, hoeft helemaal niet blijvend te zijn, zeker niet als 1 van de 2 de ander als hogere accepteert.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door