Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door patriciasens
#996151
even een vraagje ik ben dus net begonnen met barfen nou ja ik niet maar de honden maar nu heb ik van iemand een menu gehad maar ik vraag me af of het wel voldoende is voor de hond het lijkt zo weinig of hebben ze er wel voldoende aan als jullie even willen kijken voor me en misschien aanvullingen willen geven
alvast bedankt

Menu voor een hond van 15 kilo
Per dag: 300 gram


Maandag: 400 gram pens

Dinsdag: 300 gram kippennekken

Woensdag: 300 gram lamssnippers

Donderdag: 300 gram eend of fazant karkas

Vrijdag: 300 gram orgaan ( hart, nieren, lever; waarvan 150 gram lever )

Zaterdag: 300 gram kalfskopvlees

Zondag: 300 gram geitenribben

en voor tysen heb ik dus iets meer genomen alles 400 gram omdat hij gecastreerd is
Gebruikersavatar
Door Nitus
#996189
Wat vind je er zelf van? Heb je zelf percentages na gerekend?
Dat vind ik dus het grote nadeel als je klakkeloos iemand anders z'n menu gaat kopieren, je mist dan de visie achter het hele BARF-gebeuren.


Ik heb het toch even nagerekend:
Je geeft 2200 gr per week voor een hond van 15 kilo , da's dan ongeveer 2% van zijn lichaamsgewicht. Een mooi percentage om te beginnen.

41 % Vleesbot
32 % Orgaanvlees
27 % spiervlees

Ik vind dit geen goed menu, het orgaanpercentage vind ik (veel) te hoog en het vleesbotpercentage aan de lage kant, verder mis ik de groentes en vis.
Er staan geitenribben in het menu, die zou ik als beginnende Barfer nog maar even achterwege laten.

Ik zou als ik jou was je eerst goed in de materie verdiepen, lees de beginnersdocumentatie eens, daar staat nuttige info in waarom je bepaalde dingen wel of niet moet doen.
Succes!
Door patriciasens
#996215
bedankt voor je antwoord ik had eerst een ander menu maar daar geven ze aan dat het te moeilijk was ik zal het erbij zetten misschien dat dat menu beter is

dit is het menu wat ik eerst had

angel 15 kilo

maandag
150 gr konijnenpootjes
45 gr kippelever
45 gr groentemix
60 gr hertenvlees

dinsdag
150 gr eendennekken
45 gr struisvogelhart
45 gr groentemix
60 gr paardenvlees

woensdag
150 gr fazantkarkas
45 gr geitennieren
45 gr groentemix
60 gr schapenvlees

donderdag
150 gr verse sardines
45 gr runderpens
45 gr groentemix
60 gr geitenvlees

vrijdag
150 gr konijnenkarkas
45 gr hertenmaag
45 gr groentemix
60 gr paardenvlees

zaterdag
150 gr kippennekken
45 gr runderhart
45 gr groentemix
60 gr schapenvlees

zondag
150 gr kwartels
45 gr paardenmilt
45 gr groentemix
60 gr geitenvlees

en nu voor tysen 20 kilo

maandag
200 gr konijnenpootjes
60 gr schapenlever
60 gr groentemix
80 gr hertenvlees

dinsdag
200 gr eendennekken
60 gr struisvogelhart
60 gr groentemix
80 gr paardenvlees

woensdag
200 gr fazantkarkas
60 gr geitennieren
60 gr groentemix
80 gr schapenvlees

donderdag
200 gr verse sardines
60 gr schapenpens
60 gr groentemix
80 gr geitenvlees

vrijdag
200 gr konijnkarkas
60 gr hertenmaag
60 gr groentemix
80 gr paardenvlees

zaterdag
200 gr eendennekken
60 gr geitenhart
60 gr groentemix
80 gr schapenvlees

zondag
200 gr kwartels
60 gr paardenmilt
60 gr groentemix
80 gr geitenvlees

de groentemix moet ik dat elke dag geven of op bepaalde dagen en kan ik dit weekmenu elke week geven of moet ik elke week een nieuw menu maken alvast bedankt voor de antwoorden
Gebruikersavatar
Door Nitus
#996316
Dat ziet er al veel beter uit! Je kan het voor jezelf wat makkelijker maken door bijv. 2 of 3x per week orgaan te geven en hetzelfde voor de groentes. Je hoeft dus niet elke dag een 3 gangen diner te serveren ;).
Ik heb alleen Angels menu nagerekend (tijdgebrek ;))

43% vleesbot
15% orgaanvlees
27% spiervlees (heb de sardien bij spiervlees gerekend)
15% groentes

Je zou wat meer vleesbot kunnen geven en dat 'ten koste' laten gaan van het spiervlees. Maar je kunt ook kijken hoe je hond het hier op doet.
Je kunt rustig een menu voor een week maken wat je elke keer opnieuw gebruikt, dat doen de meeste hier. En is dan een vleessoort op kun je dat ook rustig vervangen door een ander. Het gaat om de grote lijnen tenslotte.
Door patriciasens
#996347
dan heb ik het toch goed gedaan en het orgaanvlees als ik dat 3 keer per weer geef dan moet ik het wel wat meer geven dus dat ik wel aan de juiste hoeveelheden komt als je misschien tijd en zin heb zou je dan ook tysen zijn menu even willen nakijken dan lukt het me wel want dan hou ik gewoon 1 menu aan voor elke week alvast bedankt ;) :)
Door flin
#996934
zoals ik 't nareken, kom je op 't menu van Tysen bijna 't zelfde uit:
400 gram p dag, 2% van z'n lichaamsgewicht,
43 % vleesbot, 12.8% ingewanden + 2.1% pens, 27% vlees(zoals Nitus met sardien), 15% groente...

  in dit geval dus ook wat weinig vleesbot (mag 50-55 % zijn), en pens zou ook wat meer mogen (naar 6% oid, aan 'n lapje...)

[quote="patriciasens"]
dan heb ik het toch goed gedaan
en het orgaanvlees als ik dat 3 keer per weer geef dan moet ik het wel wat meer geven dus dat ik wel aan de juiste hoeveelheden komt
als je misschien tijd en zin heb zou je dan ook tysen zijn menu even willen nakijken dan lukt het me wel want dan hou ik gewoon 1 menu aan voor elke week alvast bedankt ;) :)[/quote]

't gaat er eigenlijk idd om dat je  prooidiertjes immiteerd, met je menu,  dus dat wil zoveel zeggen, dat je geen bergen orgaanvlees tegelijk gaat voeren,
(of alleen karkas, dat stopt de ontlasting) want een prooi bestaat niet voor een groot deel uit orgaan,
(en veel orgaan in 1 keer werkt weer laxerend)(en 'n prooi bestaat ook niet alleen uit karkas)
vandaar die percentages, die ongeveer overeenkomen met 'n prooitje...of meerdere  ::) en die kun je ook wat husselen door de week....
en dus, wat ook acceptabel is , is  organen verdeeld over idd 3 keer per week , zodat de honden gemiddeld in de week toch al die voedingsstoffen van die verschillende organen binnenkrijgen...en dan afgewisseld met karkas, en aangevuld met vlees, of nog 'n ei of 1-dagskuiken, en de groente....

en idd verschillende diersoorten aanhouden, volgens mij ben je dan aardig op weg,
  maar zoals Nitus al zei:
verdiep je wel een beetje in 't versvoeren, en begrijp waarom je hoe en wat voert?

succes! :)
Gebruikersavatar
Door Nitus
#997189
patriciasens schreef: dan heb ik het toch goed gedaan en het orgaanvlees als ik dat 3 keer per weer geef dan moet ik het wel wat meer geven dus dat ik wel aan de juiste hoeveelheden komt
Ja, dat klopt. Je kunt het beste een week-hoeveelheid berekenen en dat dan gaan verdelen over de dagen van de week. Da's het eenvoudigst. En hoe je het verdeeld maakt niet zoveel uit, al is een visdag gecombineerd met orgaan in sommige gevallen niet echt een handig idee (dunnere poep). Maar dat merk je in de praktij wel. Da's ook het handige van BARF, je kan je menu zo bijstellen.

Als je in plaats van sardien een zalmkop zou geven dan kom je op de volgende percentages (bij Angel):
1050 gr. vleesbot: 50%
315 gr. orgaanvlees: 15%
320 gr. spiervlees: 15%
315 gr. groentes: 15%
Totaal 2100 gr.

Je zou de vis per week kunnen afwisselen, de ene week sardien de andere week zalmkop, dan zit je op een mooi gemiddelde.
als je misschien tijd en zin heb zou je dan ook tysen zijn menu even willen nakijken dan lukt het me wel want dan hou ik gewoon 1 menu aan voor elke week alvast bedankt ;) :)
dat heeft Flin al voor gedaan zag ik ;).
Door patriciasens
#997249
dus als ik het goed begijp maakt het niet uit hoeveel ze per dag eten als ze maar aan de 2100 gram per week komen dus de ene dag mag het minder zijn en de andere dag meer ik kom er wel het duurt alleen even  ;)
Laatst gewijzigd door patriciasens op za 05 jul 2008, 16:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Door patriciasens
#997257
volens mij heb ik hem door ik heb het menu van angel aangepast die van tysen moet ik nog even doen maar hier is tie van angel

maandag

konijnkarkas

dinsdag

150 gr eendennekken
115 gr lamslever
115 gr groentemix
50 gr paardensnippers

woensdag

fazantkarkas

donderdag

zalmkop
100 gr pens
100 gr groentemix
50 gr geitensnippers

vrijdag

hele eend(met alles erop en eraan)


zaterdag

150 gr eendennekken
50 gr schapensnippers

zondag

kwartels
50 gr hertensnippers


volgens mij is dit goed graag reactie's
Laatst gewijzigd door patriciasens op za 05 jul 2008, 21:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Nitus
#997747
[quote="patriciasens"]
dus als ik het goed begijp maakt het niet uit hoeveel ze per dag eten als ze maar aan de 2100 gram per week komen dus de ene dag mag het minder zijn en de andere dag meer ik kom er wel het duurt alleen even  ;)
[/quote]

Je hoeft idd niet elke dag evenveel te geven, er zijn ook mensen die hun honden een dag laten vasten, en dan de hoeveelheid over 6 dagen verdelen. Ikzelf kies er wel voor om elke dag (ongeveer) hetzelfde gewicht te geven. Is er een bepaalde reden dat je kiest voor bepaalde dagen extra veel te geven en andere dagen weinig?

Je menu kan ik nu niet narekenen want je hebt niet overal de gewichten van bij staan. Maar zo zou je het kunnen doen. Of het bevalt zal de praktijk uitwijzen.
Even nog een opmerking over de orgaansoorten, die is in dit menu erg beperkt, alleen pens en lever, als je in de andere week dan hart en bijv. nier voert dan ben je meer kompleet.
Door patriciasens
#997901
[quote="Nitus"]
Je hoeft idd niet elke dag evenveel te geven, er zijn ook mensen die hun honden een dag laten vasten, en dan de hoeveelheid over 6 dagen verdelen. Ikzelf kies er wel voor om elke dag (ongeveer) hetzelfde gewicht te geven. Is er een bepaalde reden dat je kiest voor bepaalde dagen extra veel te geven en andere dagen weinig?

Je menu kan ik nu niet narekenen want je hebt niet overal de gewichten van bij staan. Maar zo zou je het kunnen doen. Of het bevalt zal de praktijk uitwijzen.
Even nog een opmerking over de orgaansoorten, die is in dit menu erg beperkt, alleen pens en lever, als je in de andere week dan hart en bijv. nier voert dan ben je meer kompleet.

[/quote]

ik had het eerst anders maar ik hoor van verschillende mensen verschillende dingen dus ik blijf veranderen maar dit had ik eerst

maandag

150 gr konijnkarkas
115 gr lamslever
115 gr groentemix
50 gr hertensnippers

dinsdag

150 gr eendennekken
50 gr paardensnippers

woensdag

150 gr fazantkarkas
100 gr schapenhart
100 gr groentemix
50 gr lamssnippers

donderdag

150 gr zalmkop
50 gr geitensnippers

vrijdag

hele eend(met alles erop en eraan


zaterdag

150 gr eendennekken
50 gr schapensnippers
100 gr pens

zondag

150 gr kwartels
50 gr paardensnippers

hoop dat het zo redelijk goed is vind het behoorlijk moeilijk :-\
Laatst gewijzigd door patriciasens op zo 06 jul 2008, 08:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Nitus
#997940
Wat precies vind je moeilijk dan?

Dit menu ziet er ook goed uit en je vorige ook hoor! Dat ik het anders doe (elke dag ongeveer dezelfde hoeveelheid) wil nog niet zeggen dat jouw menu niet goed zou zijn. Alles staat en valt met hoe JOUW hond het er op doet.
Je hoeft trouwens ook niet elke dag vleesbot te voeren, mag wel maar hoeft niet.
Ik heb in het begin ook veel zitten puzzelen hoor.
Je kunt bijv. ook de vleesbotten verdelen over 5 dagen, op de botloze dagen geef je bijv. spiervlees met groentes en het orgaanvlees verdeel je over 2 of 3 dagen en geef je bij botsoorten waar weinig vlees aan zit, bijv. de kaaskarkas en kipkarkas.
Maar zoals ik al zei, dit menu ziet er ook goed uit!
En heb je eenmaal een verdeling gevonden die goed werkt dan kun je botsoorten gaan wisselen, waar je de ene week geit geeft geef je de andere week lam, de ene week kipkarkas wissel je af met fazantkarkas enz. Een kind kan dan de was doen! ;)
Door patriciasens
#998012
[quote="Nitus"]
Wat precies vind je moeilijk dan?


[/quote]

om te bepalen of ze wel genoeg binnen krijgen toen ik kkv gaf toen woog ik echt de hoeveelheden af en dat hebben ze nodig en nu is het even kijken hoe het werkt en wat ik moet combineren met elkaar maar het zal denk ik een kwestie zijn van wennen maar ik hou voorlopig even dit menu aan en dan kijk ik wel hoe het gaat maar de percentage's zijn dus wel in orde dus ze krijgen niet te veel of te weinig voer ;)
Door flin
#998215
[quote="patriciasens"]
om te bepalen of ze wel genoeg binnen krijgen toen ik kkv gaf toen woog ik echt de hoeveelheden af en dat hebben ze nodig en nu is het even kijken hoe het werkt en wat ik moet combineren met elkaar maar het zal denk ik een kwestie zijn van wennen maar ik hou voorlopig even dit menu aan en dan kijk ik wel hoe het gaat maar de percentage's zijn dus wel in orde dus ze krijgen niet te veel of te weinig voer ;)
[/quote]

als 'k zo je laatste menu nareken, kom 'k op:
1730 gram (zonder de eend, die tel 'k niet mee in de %, want is een kompleet pakketje)
52% karkas
ingewanden: 6.6% lever, 5.7% hart, 5.7% pens: tot 18.2%
vlees: 17.3%
groente: 12 %

als je nou 2-wekelijks de ingewanden varieert, dan zit je helemaal goed,...;

zodat je dus wel alle ingewanden die in 'n prooi zitten (ook in de percentages) in elk geval in 'n 2-wekelijks menu aan bod laat komen...
in jouw geval zou dat er ongeveer zo uit kunnen zien:
bijv wekelijks:
dus 4% lever =  zo'n 75 gram, + 4% nier en long = 75 gram, 4% hart = 75 gram, 6% pens = 110 gram...
of 2-wekelijks:
week 1: 8% lever = 150 gram, + hart 8% = 150 gram, + 6% pens 110 gram
week 2: 8% nier en long = 150 gram, + 6% pens = 110 gram

maar nomaals: 't komt niet helemaal op de gram hoor!
houdt vooral 't plaatje van een kompleet prooidiertje voor je, en zie wat daar allemaal in en aan zit... :)
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door