Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door queeny
#996700
Hallo, ik heb de site hier van a tot z gelezen, maar ik kom er niet uit.
Ik heb een volwassen labrador teef, en een pup golden retriever van nu net twee maanden. Ik ben Belg en de spullen die jullie allemaal kunnen kopen zijn hier niet te krijgen. Daarom wil ik het volgende proberen,
Drie dagen kvv, compleet van Duck, afwisselend, de exelent, de pens, lam&rijst enz..
Twee dagen brok, maar een degelijke brok, geperst, 70% vlees met toevoeging van vitamines en glucosamine voor de gewrichten (dit alleen maar omdat ik bang ben dat ze noodzakelijke middelen missen)
Twee dagen Barf....maaaaaaaaar met de dingen die hier te krijgen zijn, en dat is;
Kipkarkas, kippenlever, maag en hart...rund kopvlees, spiervlees en halswervels.  Ook vis in blik, sardien, tonijn geef ik al eens, maar dan niet in olie.

Nu is mijn vraag, hoe en in welke hoeveelheden ik dat moet geven, wat is bv een goed samengesteld menu voor zowel pup als volwassen hond. Ik lees allemaal percentages enzo, maar ik vind dat verschrikkelijk moeilijk. Vanavond heeft de pup twee kipkarkasjes gekregen en de volwassen heeft er vier op...vanmorgen kregen ze rundshart en kippelever... 200gr en 600gr is dat dan voldoende?

Het hangt allemaal ook van praktische zaken af, kleine diepvries, niet erg mobiel, en natuurlijk het prijskaartje ook.

Wat ik me ook afvraag, als iets uit de diepvries komt moet het dan echt helemaal op kamertemperatuur of mag het nog koud zijn? Ik heb ooit gelezen ergens dat je die Duck in de zomer bevroren mag geven zelfs???

Alvast bedankt voor de hulp
Door Lizzy
#997071
queeny schreef: Hallo, ik heb de site hier van a tot z gelezen, maar ik kom er niet uit.
Ik heb een volwassen labrador teef, en een pup golden retriever van nu net twee maanden. Ik ben Belg en de spullen die jullie allemaal kunnen kopen zijn hier niet te krijgen. Daarom wil ik het volgende proberen,
Drie dagen kvv, compleet van Duck, afwisselend, de exelent, de pens, lam&rijst enz..
Twee dagen brok, maar een degelijke brok, geperst, 70% vlees met toevoeging van vitamines en glucosamine voor de gewrichten (dit alleen maar omdat ik bang ben dat ze noodzakelijke middelen missen)
Twee dagen Barf....maaaaaaaaar met de dingen die hier te krijgen zijn, en dat is;
Kipkarkas, kippenlever, maag en hart...rund kopvlees, spiervlees en halswervels.  Ook vis in blik, sardien, tonijn geef ik al eens, maar dan niet in olie.

Nu is mijn vraag, hoe en in welke hoeveelheden ik dat moet geven, wat is bv een goed samengesteld menu voor zowel pup als volwassen hond. Ik lees allemaal percentages enzo, maar ik vind dat verschrikkelijk moeilijk. Vanavond heeft de pup twee kipkarkasjes gekregen en de volwassen heeft er vier op...vanmorgen kregen ze rundshart en kippelever... 200gr en 600gr is dat dan voldoende?

Het hangt allemaal ook van praktische zaken af, kleine diepvries, niet erg mobiel, en natuurlijk het prijskaartje ook.

Wat ik me ook afvraag, als iets uit de diepvries komt moet het dan echt helemaal op kamertemperatuur of mag het nog koud zijn? Ik heb ooit gelezen ergens dat je die Duck in de zomer bevroren mag geven zelfs???

Alvast bedankt voor de hulp
Als je maar twee dagen zelf gaat samenstellen, dan hoef je niet op percentages te letten. Dan kun je gewoon wat spiervlees en wat vleesbot en wat vis geven. Verse vette vis heeft de voorkeur. Runderhalswervels zijn te hard en die raad ik je af te geven.

Ik zou zeggen : leg vooral de nadruk op vleesbot en spiervlees en groentemix. Orgaanvlees zit al in Duck, dus dat zou ik niet tot zeer spaarzaam voeren. Ik vind een menu van runderhart en kippenlever dan ook niet zo geweldig. Dat kan best een keertje, maar dat zou ik niet te vaak geven. Geef in het weekend ook extraatjes bijv. op dag 1 een rauw eitje met schil en op dag 2 twee wat sardientjes.

Qua hoeveelheden: een volwassen hond (middelgroot) eet ongeveer 2% van het lichaamsgewicht. Een pup eet 5% tot 10% van het lichaamsgewicht waarbij 5% van een hond van een groot/middelgroot ras is en 10% voor een mini-ras. Jouw hond zal 5% tot 7% van het lichaamsgewicht eten, waarschijnlijk. En als het zo'n maand of 4 is, groeit de hoeveelheid voedsel niet meer mee. En als het zo'n maand of 7 is, ga je al minder voeren, richting de 2%. Dit geldt dus alleen voor zelf samengestelde voeding en niet voor brokken!!!

Jammer trouwens, dat je brokken blijft voeren. Waarom voer je niet ook op die dagen Duck? Dat is beter dan die brokkenmeuk....

Diepvries voeding geef je altijd op kamertemperatuur. Ook in de zomer.
Door queeny
#997113
Ik krijg gewoon die hoeveelheid Duck niet in de vriezer en kan niet gaan bijhalen in de week  :( Ik krijg deze week een staal aan van brokken van Nederlands fabrikaat...http://www.meadowfield.nl/
Ik weet hoe jullie over brokken denken, maar ik kan het wel bewaren zonder diepvries en grote hoeveelheden in huis halen...En deze lijken me toch wel degelijk? In ieder geval iets anders dan de eenheidsworst die door die multinationals verkocht wordt.
Gebruikersavatar
Door me and my boys
#997114
brok is brok, vol granen ed.
Bij de makro staan vriezers in de aanbieding voor net 100.-
kan niet in je portemonee kijken maar vindt die brokken flink aan de prijs.
Daar kan je beter je geld aan spanderen dan aan de brokken.
Door queeny
#997140
Ik heb geen plaats voor een vriezer, en als ik die zou hebben, in de makro kan je niet zo maar gaan kopen. En ik denk dat er toch wel degelijk kwaliteits verschil is in brokken...
Vanmorgen kregen ze een rauw eitje erbij...haha ik weet nu waarom ze retrievers "zacht in de bek" noemen...na een half uur dollen met dat ei was er nog geen gaatje in...heb dan maar even geholpen
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door