Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door brie
#969966
Toen Femke voor het eerste loops werd (rond kerst vorig jaar) veranderde haar vacht langzaam maar zeker van warm fauve naar dof en grijs, met zelfs witte plekken rond haar achterste..
Na haar loopsheid werd het alleen maar erger met de vacht, je kon er zo plukken haar uit trekken en het haar zag er niet gezond uit..
Nu wijdt ik dat aan haar (heftige) schijnzwangerschap en aan het feit dat ze begin januari voor veel verschillende ziektes tegelijk is geënt (wist ik toen veel, na heftige entreacties van haar ben ik me pas in het enten gaan verdiepen.. :-[)

Maar goed, in maart is ze gesteriliseerd en rond die tijd ben ik ook van kvv overgestapt op volledig barf. Sindskort zie ik tot mijn vreugde dat haar oorspronkelijke kleur weer door komt!!
De vacht die doorkomt ziet er mooi glanzend en gezond uit..
Komt dit nu door haar sterilisatie?of door het barfen? (dat laatste hoop ik natuurlijk..haha)

Hier onder wat foto's:

Naast het doorkomende fauve zie je hoe haar vacht momenteel voor het grootste gedeelte eruit ziet..Wat een verschil he?! Ik heb het andere haar wel een beetje aan de kant geschoven
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Door Angelique
#969976
Wellicht beiden? De vacht krijgt meer nutriënten waar het iets mee kan maar wordt ook niet meer verstoord door hormonale schommelingen. MIjn oudste teef had ook altijd een smekvacht na de loopsheid, dat viel er met bakken tegelijk uit. Nadat ze 2 jaar geleden gecastreerd is valt het dus niet meer massaal uit en heeft ze nu continue een spik en span vachtje.
Door brie
#969980
Angelique schreef: Wellicht beiden? De vacht krijgt meer nutriënten waar het iets mee kan maar wordt ook niet meer verstoord door hormonale schommelingen. MIjn oudste teef had ook altijd een smekvacht na de loopsheid, dat viel er met bakken tegelijk uit. Nadat ze 2 jaar geleden gecastreerd is valt het dus niet meer massaal uit en heeft ze nu continue een spik en span vachtje.
smekvacht? Wordt dat zo genoemd? Weer wat wijzer.. ;)
Ik wist dat het vrij normaal is dat de vacht kan veranderen, maar dat het zo heftig kon zijn wist ik niet  ::)
Maar goed, haar hormonen blijven nu redelijk stabiel en het barfen blijft ook, dus hopelijk krijgt ze weer een mooi briard vachtje  :)
Gebruikersavatar
Door Angelique
#969984
brie schreef: smekvacht? Wordt dat zo genoemd? Weer wat wijzer.. ;)
Ik wist dat het vrij normaal is dat de vacht kan veranderen, maar dat het zo heftig kon zijn wist ik niet  ::)
Maar goed, haar hormonen blijven nu redelijk stabiel en het barfen blijft ook, dus hopelijk krijgt ze weer een mooi briard vachtje  :)

Zo noem ik dat ;D ;D
Door mirjam_dc
#970001
Ik heb twee reutjes dus van loopsheid en vachten weet ik niet veel ;) maar als ik het verschil zag tussen de vacht van Duco die we al vanaf pup op barf hebben en Syma die nu 2.5 week bij ons is en 3,5 jaar brokken heeft gegeten dan weet ik wel zeker dat barf/vers 100x beter is! Duco's vacht glanst, is zacht en ruikt fris, van Syma was stug, vettig (je kreeg zo'n naar laagje op je hand als je hem aaide) en dof. Ik ben heel benieuwd hoe snel de vacht van Syma opknapt nu hij ook op vers is overgezet!
Door Minna
#970291
Hier glanzen de kortharige beessies op rauw als een spiegel, niet normaal. Papu is jaren geleden gesteriliseerd (toen zat ze dus nog op brok) en de vacht werd helemaal dof en wollig en zeg maar stoffig.
Met vers is de kleur weer veel mooier geworden. Bij Pinkki is de structuur beter geworden, en de verschillende tinten grijs dieper. De vacht krult nu ook steviger.
Pika heeft een vreselijke vacht (heeft ze altijd gehad) maar volgens de internist kon het gevolg zijn van de chronische baarmoederontsteking, nu is de baarmoeder er uit, en moet de jeuk in 8 weken weg zijn, en de huid ook normaal. Dat hopen we, en anders moesten we een afspraakje maken.
Door kojak
#972485
-
Laatst gewijzigd door kojak op vr 02 apr 2010, 13:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Bonha
#995341
Ehm....enne briards zijn de eerste (2??) jaar echte toverballen, dat komt er ook nog bij.  Juist dat maakt fauves zo moeilijk fokken. Omdat ze opeens heel flets worden en dan zien ze er niet uit, haha. Kijk maar eens op show, daar zie je vaak hele lelijke vachten die een jaar later echt prachtig kunnen zijn!!

Maaaaaaar, honden krijgen heel vaak een slechte vacht na de (schijn)zwangerschap. En als ze niet meer schijnzwanger kan worden, kun je dus soort van zeggen dat het door de sterilisatie komt ;-). Sowieso moest de vacht gewoon vernieuwen, tot zover is het allemaal normaal. Ook de zwartjes krijgen een "smekvacht" om het dan maar eens zo te noemen....prachtige vacht tot vlak voor de loopsheid, daarna een drama......snik .  Verder denk ik dat het multifactorieel is,  :D

Wel heb ik me laten vertellen dat rode/fauve vachten veel warmer worden van vers vlees, dus je hebt goed kans dat de warmte erin enorm geholpen wordt door het verse vlees!! Maarja, zoals je weet ben ik alweer beginner in versvoerland, dus heb er zelf te weinig (lees: geen) ervaring mee. Ik ga het wel zien, want mijn Yanthe heeft te weinig rode tan, en er zijn meerdere mensen geweest die zeggen dat de tan roder/warmer zal kleuren door versvleesvoeding. Ik ben dus benieuwd!! En over alle verhalen over glim en shiny vachten door vers nog maar te zwijgen, het zal dus zeker wel een behoorlijke factor zijn! Hopelijk blijft haar vacht nu mooi, want juist gecastreerde vachten worden vaak lelijk, en misschien is juist hierin de versfactor wel erg aanwezig!

Het is bij de toverballenvacht van briardjes gewoon wat moeilijker te bepalen, maar als het bij andere vachten zo werkt werkt het hier natuurlijk ook zo!  ;)

Overigens vind ik haar nieuwe uitgroei wel erg prachtig van kleur, dus ongeacht de oorzaak.......gorgious!!
Ik vind genetisch-technisch gezien voor de gezondheid van het ras (op de lange lange duur natuurlijk) dat haar papa's lijn wat te veel gebruikt wordt, maar verwonderlijk is het niet, die prachtige warme fauve vachten die zij vererven!!!! Ben benieuwd naar de foto's van Femke in vol nieuw ornaat ;D
Laatst gewijzigd door Bonha op do 03 jul 2008, 11:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Door dinnee
#995985
Nu Dragon (mijn fretje) een dikke maand op versvlees staat ruikt hij ook super lekker!! :D Hij is nog steeds wel een beetje oranje van de brokjes, maar hij wordt steeds witter en ik denk dat als hij nog eens in bad is geweest, of van de herfst weer lekker in de rui gaat, dat hij dan mooi spier wit wordt. Hij ruikt nu zo lekker dat ik er niet aan denk hem in bad te doen. :D
Door Red_Hunter
#996017
Hier ook glimmende vachten.  Nu hebben setters dat meestal wel, maar zag laatst op de show dat de vacht van mijn honden er toch nog bovenuit staken. ;)
Hier zou het na sterelisatie een ramp zijn met de vachten, dus dof, springerig, pluizig. :-\

Groetjes Trudie
Door - pien -
#997195
Ik heb er eentje die na ruim 2 jaar barf een prachtige witte vacht heeft gekregen met zilveren "puntjes" en ze "ruikt" niet meer.
De ander, die ruim 1 1/2 jaar barft, daarvan blijft de vacht vettig worden, en hij gaat stinken, dus hij moet met enige regelmaat in bad. Maar genieten van het eten doen ze allebei  :)
Door brie
#998112
Bonha schreef: Ehm....enne briards zijn de eerste (2??) jaar echte toverballen, dat komt er ook nog bij.  Juist dat maakt fauves zo moeilijk fokken. Omdat ze opeens heel flets worden en dan zien ze er niet uit, haha. Kijk maar eens op show, daar zie je vaak hele lelijke vachten die een jaar later echt prachtig kunnen zijn!!

Maaaaaaar, honden krijgen heel vaak een slechte vacht na de (schijn)zwangerschap. En als ze niet meer schijnzwanger kan worden, kun je dus soort van zeggen dat het door de sterilisatie komt ;-). Sowieso moest de vacht gewoon vernieuwen, tot zover is het allemaal normaal. Ook de zwartjes krijgen een "smekvacht" om het dan maar eens zo te noemen....prachtige vacht tot vlak voor de loopsheid, daarna een drama......snik .  Verder denk ik dat het multifactorieel is,  :D

Wel heb ik me laten vertellen dat rode/fauve vachten veel warmer worden van vers vlees, dus je hebt goed kans dat de warmte erin enorm geholpen wordt door het verse vlees!! Maarja, zoals je weet ben ik alweer beginner in versvoerland, dus heb er zelf te weinig (lees: geen) ervaring mee. Ik ga het wel zien, want mijn Yanthe heeft te weinig rode tan, en er zijn meerdere mensen geweest die zeggen dat de tan roder/warmer zal kleuren door versvleesvoeding. Ik ben dus benieuwd!! En over alle verhalen over glim en shiny vachten door vers nog maar te zwijgen, het zal dus zeker wel een behoorlijke factor zijn! Hopelijk blijft haar vacht nu mooi, want juist gecastreerde vachten worden vaak lelijk, en misschien is juist hierin de versfactor wel erg aanwezig!

Het is bij de toverballenvacht van briardjes gewoon wat moeilijker te bepalen, maar als het bij andere vachten zo werkt werkt het hier natuurlijk ook zo!  ;)

Overigens vind ik haar nieuwe uitgroei wel erg prachtig van kleur, dus ongeacht de oorzaak.......gorgious!!
Ik vind genetisch-technisch gezien voor de gezondheid van het ras (op de lange lange duur natuurlijk) dat haar papa's lijn wat te veel gebruikt wordt, maar verwonderlijk is het niet, die prachtige warme fauve vachten die zij vererven!!!! Ben benieuwd naar de foto's van Femke in vol nieuw ornaat ;D
Wat een drama dus met die fauve vachtjes  :-X Wat dat betreft is zo'n boosje als Yanthe wat makkelijker..haha
Het grijzig worden van de vacht is niet door de sterilisatie gekomen hoor! Dat begon al zo'n 3 maand voor dr 1e loopsheid...Ze is een half jaar later pas gesteriliseerd en eigenlijk kan je wel zeggen dat sinds de sterilisatie (of het begin van barfen, want dat was ongeveer in dezelfde week) het warme fauve weer door is gekomen..
En ach ja, femke's vader is wel een mooie papa. We hebben het al eerder eens gehad over briard reuen die veel worden gebruikt, natuurlijk is het voor jullie als fokker zijnde wel heel anders hoe je kijkt naar bepaalde dekreuen dan als een pupkoper zoals ik.
Kijk maar naar emiliano. Ik vind m prachtig!!! (ook zelfde papa als femke  :)) maar voor julie geen optie om als dekreu te gebruiken..
Ach ja, femke's moeder is een du manoir noble..ook leuke hondjes..femke's moeder komt trouwens uit een zwarte lijn terwijl ze zelf wel fauve is. Illegaal fauve noemde haar fokker dat?
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door