Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door avalon
#9964
Wie kan mij vertellen wat de voordelen van een sterilisatie zijn? Hoe groot zijn de kansen op tumoren bij sterilisatie. Zelf durf ik het niet aan voor mijn teef omdat ze al aanleg heeft om dik te worden. Ook ben ik bang dat haar karakter zal veranderen. De vacht gaat er meestal ook niet op vooruit.
Door Angelique
#9965
Wat is dan de reden dat je castratie overweegt?

Ik ga nu een deel vanhet forum op me nek halen, maar dat risico neem ik graag.
Persoonlijk zie ik geen voordelen. Het tumorenverhaal wordt door ons leger DA's nog steeds op allerlei manieren uitgelegd wat mij ervan overtuigd dat er geen wetten en regels voor zijn en dat ze wat mij betreft een eind uit hun nek l*llen slechts ten bate van het vullen van hun beursje en dit alles onder het mom van "laten helpen" Bij mij kan het er namelijk niet in dat je onderdelen uit een dier moet snijden om het een gelukkig lang leven te bieden.
Soms is het niet anders en zul je voor een castratie moeten kiezen, maar doelloos en vrijwillig gaan snijden in een gezond lichaam zal hier niet gebeuren.
Vergeet ook vooral het risico op incontinentie niet. Heel lastig en vooral triest voor de hond hoor, om elke morgen in je eigen urine wakker te worden.
Wie kan mij vertellen wat de voordelen van een sterilisatie zijn? Hoe groot zijn de kansen op tumoren bij sterilisatie. Zelf durf ik het niet aan voor mijn teef omdat ze al aanleg heeft om dik te worden. Ook ben ik bang dat haar karakter zal veranderen. De vacht gaat er meestal ook niet op vooruit.
Door marja
#9966
Zit zelf ook met deze vraag in mijn maag!
Vorige week had mijn da een puppy party en daar kregen we ook voorlichting over sterillisatie. Haar advies was, gewoon doen als ze een half jaar oud zijn. Dus niet eens de eerste loopsheid afwachten!
Het zou het risico op allerlei soorten kanker sterk verminderen.
Nu las ik op een ander forum dat een teefje dan kan blijven steken in haar puberteit en dus gedragsproblemen gaat krijgen.( als je te vroeg sterilliseerd)
Lastig hoor als de een dit en de ander dat zegt.
Weet het dus ook niet meer, gelukkig is mijn teefje pas 13 weken.
groetjes Marja
Door Angelique
#9967
Precies, lastig als de een dit of dat zegt. Mijn DA zegt dat je alleen moet castreren als je niet anders meer kan.
**Een DA hier in de buurt adviseerd om te wachten tot na de 2de loopsheid, tot die tijd geeft die de teef antiloopsheidinjecties.
** Andere Da's adviseren om tussen de 1ste en 2de loopsheid te castreren.
** Andere Da's adviseren om vóór de 1ste te castreren. Over groeistoornissen en gebitten die niet meer doorkomen l*llen we maar niet.
** Weer andere Da's adviseren om te wachten tot de hond volgroeid is lichamelijk en geestelijk, dit kan dus 2 jaar zijn.
** Veel Da's houden vast aen het "krijg kankerverhaal" ook al is de hond al 3 jaar of ouder en zijn collega's zeggen dat castreren NA die leeftijd totaal geen effect meer heeft op het voorkomen van kanker.

Daarbij krijg je dan ook nog het zielige verhaal hoe die teef zich telkens door haar loopsheid moet heenworstelen en hoe ziek ze daarvan is enz enz. De teveneigenaar is gauw geneigt dit te geloven en wil dit ook graag geloven, want het scheelt toch wel een hoop rommel en overlast en als je dan ook nog voorgespiegeld wordt dat je echt een bovenstebestebaas bent als je dit laat doen dan zou je je nog bijna schuldig gaan voelen als je het niet doet.

Nou, dit zo lezend moet je toch een beetje het gevoel krijgen dat je in de zeik genomen wordt of zie ik dat nou verkeerd. Overigens krijg je nooit een antwoord op de vraag hoe groot het risico (procentueel) daadwerkelijk is dat de teef kwaadaardige mammatumoren krijgt als je haar intact laat.
Ik moet dan toch altijd denken aan die verhalen van die niet-ingedaalde testikels die verwijdert moeten worden ivm verhoogt risico op tumorvorming en dan blijkt na onderzoek dat dat verhoogde risico 0,2 procent is (mag ook 0,3 zijn)

Kijk, als ze castreren dan doen ze dan bij voorkeur tussen 2 loopsheden in omdat de baarmoeder dan het minst doorbloed is. DAAR heb je dus een punt waar iedereen het over eens is. DAT wil ik dan ook gerust aannemen omdat dat ook heel aannemelijk klinkt. De rest is wat mij betreft een kwestie van..hoe krijg ik zo snel mogelijk zo veel mogelijk teven op tafel.

Vindt het overigens ronduit walgelijk dat een DA een puppyparty organiseerd waar ze maar meteen voorstellen om voor de 1ste loopsheid te castreren. Leuk feestje....................wat kunnen we er allemaal uitsnijen :-X
Tip voor het volgende feestje. Poten eronderuit snijen...kunnen ze niet weglopen.
Zit zelf ook met deze vraag in mijn maag!
Vorige week had mijn da een puppy party en daar kregen we ook voorlichting over sterillisatie. Haar advies was, gewoon doen als ze een half jaar oud zijn. Dus niet eens de eerste loopsheid afwachten!
Het zou het risico op allerlei soorten kanker sterk verminderen.
Nu las ik op een ander forum dat een teefje dan kan blijven steken in haar puberteit en dus gedragsproblemen gaat krijgen.( als je te vroeg sterilliseerd)
Lastig hoor als de een dit en de ander dat zegt.
Weet het dus ook niet meer, gelukkig is mijn teefje pas 13 weken.
groetjes Marja
Door avalon
#9968
Mijn teef wordt moeilijk loops ze heef een maand van tevoren dat ze kribbig wordt en met een dikke vagina loopt. Tijdens de loopsheid zit ze vaak zielig te wezen, maar als ze veel afleiding heeft heeft ze er geen last van. Het is niet zo dat ze lustenloos wordt. Tussen haar eerste en tweede loopsheid zaten 16 maanden, dus vaak loops is ze ook weer niet. Ze wordt ook schijnzwanger dat gaat tot melkgift toe. Ik ben nu framboosbladtabletjes aan het geven, dat zou tegen de schijnzwangerschap kunnen helpen. Het verhaal gaat dat juist die schijnzwangerschap de oorzaak van tumoren op latere leeftijd zal zijn. Maar ik kan me gewoon niet voorstellen dat er voordelen aan sterilisatie zijn. Er wordt ook gezecht dat een keer een nestje veel ellende kan voorkomen, maar ik wil deze teef absoluut niet laten dekken, omdat ze een rasfout heeft (te veel wit) wordt ze op tentoonstellingen gediskwalificeerd dus is het erg moeilijk om puppen te verkopen. Daarom wilde ik weten of er voordelen aan een sterilisatie (castratie) zaten.
Door oebaya
#9969
Zit zelf ook met deze vraag in mijn maag!
Vorige week had mijn da een puppy party en daar kregen we ook voorlichting over sterillisatie. Haar advies was, gewoon doen als ze een half jaar oud zijn. Dus niet eens de eerste loopsheid afwachten!
Het zou het risico op allerlei soorten kanker sterk verminderen.
Nu las ik op een ander forum dat een teefje dan kan blijven steken in haar puberteit en dus gedragsproblemen gaat krijgen.( als je te vroeg sterilliseerd)
Lastig hoor als de een dit en de ander dat zegt.
Weet het dus ook niet meer, gelukkig is mijn teefje pas 13 weken.
groetjes Marja
Marja, meteen een andere dierenarts nemen! Op een ander forum heb ik al neergezet, dat uit Duitsland berichten komen over te vroeg gesteriliseerde honden met enorme gedragsproblemen. Ze blijven in de puberteit steken en hondentrainers en gedragstherapeuten zitten werkelijk met de handen in het haar. Er zijn daardoor al honden vroegtijd ge-euthanaseerd.
Sylvia voegde daar als reactie nog aan toe, dat in Amerika, waar de hype van vroeg steriliseren vandaan komt, honden enorm groeien na die vroege sterilisatie, maar dat de spieren tekort blijven.
Steriliseren zeker niet op jonge leeftijd en elke dierenarts die daar over begint, meteen de rug toekeren.
Verder vind ik dan nog, dat steriliseren uit medische noodzaak moet gebeuren, dus echt moeilijke loopsheden, baarmoederontsteking, maar verder de boel in tact laten.
Door jill
#9971

Kijk, als ze castreren dan doen ze dan bij voorkeur tussen 2 loopsheden in omdat de baarmoeder dan het minst doorbloed is.
Én dan is het voor de da's makkelijker om tussen twee loopsheden in te castereren dan vóór de loopsheid.
Voor de loopsheid castreren is een ingewikkeldere operatie dan als hij  één keer doorbloed is geweest.

Laat ik mijn mening maar niet zeggen over dit onderwerp.
Jill
Door oebaya
#9972
Zoals al aangegeven had ik de Duitse problemen met gesteriliseerde teven ook op een ander forum gezet. Sylvia had daar ook gereageerd. De dierenarts die daar de vragen beantwoordt, reageerde nu, dat ze over het onderwerp graag verder wil discussiëren, maar dan graag wat wetenschappelijke artikelen ziet. In Nederland wordt het voor de 1e loopsheid steriliseren nu zelfs al gepropageerd tijdens de nascholing van dierenartsen, zo meldde ze. Ik ga dus op zoek, maar als jullie iets weten of vinden, zet het dan even op www.alledierentellenmee.nl en dan het hondenforum.
Overigens hoorde ik van mijn dierenarts nog een ander probleem met voor de 1e loopsheid gesteriliseerde teven: het prutje blijft te klein en zit daarom nogal strak naar binnen. Gevolg dat die teefjes daar allerlei ontstekingen van het smetten ontwikkelen, waarvoor ze dan weer steeds behandeld moeten worden.
Door sylvia
#9973
Ik had het ook al gelezen,en er iets neergezet.
Ik denk dat wij geen onderzoek gaan vinden omdat er nog vologens mij nooit door een da naar bewijs gezocht is dat castratie misschien nadelen kan hebben,en volgens mij onderkennen veel da's ook niet dat veel problemen in de praktijk door de castratie komen.
Door avalon
#9974
Ik vergelijk bijna alles met mensen. Ik denk niet dat ik minder kans op tumoren heb als ik mij zo laten steriliseren. Maar omdat de een zus en de ander zo zegt ben ik daar iets meer over na gaan denken.
Door sylvia
#9975
Ik vergelijk bijna alles met mensen. Ik denk niet dat ik minder kans op tumoren heb als ik mij zo laten steriliseren. Maar omdat de een zus en de ander zo zegt ben ik daar iets meer over na gaan denken.
nou het moge duidelijk zijn als je geen baarmoeder meer hebt dat je er geen ontsteking aan kunt krijgen ,en als je je hormoonhuishouding laat stilleggen dat de kans op kanker gestimuleerd door hormonen dan ook kleiner wordt.Alleen is dan de vraag,hoeveel risico wil je lopen om te besluiten je hormonen op een hoop te gooien,en dan is het zo dat er bij mensen dan besloten wordt dat het meer nadelen heeft dan voordelen om zonder zeker te zijn dat je kanker gaat krijgen preventief te gaan verwijderen.
Door Angelique
#9976
Ik begrijp je opmerking over het tijdstip van castreren niet helemaal.

Enne, er wordt om verschillende meningen gevraagt, dus laat je vooral niet tegenhouden. Als jij voordelen ziet dan hoort de vraagstelster deze op zeker ook graag.

Én dan is het voor de da's makkelijker om tussen twee loopsheden in te castereren dan vóór de loopsheid.
Voor de loopsheid castreren is een ingewikkeldere operatie dan als hij  één keer doorbloed is geweest.

Laat ik mijn mening maar niet zeggen over dit onderwerp.
Jill
Door Janet
#9977
Tja, ik weet het niet hoor. Aan de ene kant ben ik tegen castratie 'voor het makkelijke'. Medische indicatie is voor mij iets anders.
Aan de andere kant, Kali moet voor de 2e keer loops worden. Vorige keer ben ik haar al bijna 2 maanden 'kwijt' geweest. Totaal ander gedrag dan gewoonlijk (een maand voor de loopsheid vreselijk last van chagrijnigheid, niet willen luisteren, extreem aanhankelijk, veel slapen, neiging tot verlatingsanst en slopen). Zo aan het eind van de 3e week loopsheid verandert dit gedrag dan weer langzaam. Ook nu is het precies hetzelfde patroon, voor zover ik kan nagaan. Ik kan me, uit menselijk oogpunt gezien, niet voorstellen dat ze lekker in haar vel zit. Lichamelijk gezien lijkt ze de loopsheid trouwens wel goed door te komen. Geen last van schijnzwanger of zo. Ik zit zelf ook in dubio, nu :-/.
Door sylvia
#9978
Tja, ik weet het niet hoor. Aan de ene kant ben ik tegen castratie 'voor het makkelijke'. Medische indicatie is voor mij iets anders.
Aan de andere kant, Kali moet voor de 2e keer loops worden. Vorige keer ben ik haar al bijna 2 maanden 'kwijt' geweest. Totaal ander gedrag dan gewoonlijk (een maand voor de loopsheid vreselijk last van chagrijnigheid, niet willen luisteren, extreem aanhankelijk, veel slapen, neiging tot verlatingsanst en slopen). Zo aan het eind van de 3e week loopsheid verandert dit gedrag dan weer langzaam. Ook nu is het precies hetzelfde patroon, voor zover ik kan nagaan. Ik kan me, uit menselijk oogpunt gezien, niet voorstellen dat ze lekker in haar vel zit. Lichamelijk gezien lijkt ze de loopsheid trouwens wel goed door te komen. Geen last van schijnzwanger of zo. Ik zit zelf ook in dubio, nu :-/.
Wij vrouwen komen er ook niet al te vrolijk door heen (tenminste velen van ons niet) bij ons duurt het in verhouding vaak nog langer want ben je de helft van de cyclus niet helemaal 100% Ikzelf heb hier ook last van  maar ik moet zeggen dat ik nog nooit het idee heb gehad....kom laat ik eens alles weg laten halen.
Dit zijn normale gedragingen die bij de hormonen horen...de consequentie van het hebben van een teef.
en zo kom je op de volgende discussie,het aanpassen van de hond aan het genoegen van de mens.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door