Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

#994329
Onze RR weegt 47kg, dus 2% van 47kg is dus 940gr/dag
Ik ga uit van 50% vleesbot, 10% orgaanvlees,20 groentenmix, 20%spiervlees. 
Nu staat hij dus van ma tot do nog op brokken en van vrij tot zo op carnibest.
Ga dus een poging wagen hé, dus van ma tot do barfen en van vrij tot zo nog carnibest.
de groentenmix zijn dus verschillende groenten dan.
Nu zet eerst de menu erop, want ik denk dat ik het voor mezelf heel ingewikkeld aan het maken ben :o, heb gekeken naar de prijslijst van Herby om deze menu samen te stellen.  Blijkbaar zijn er nog enkele personen hier in België die er zouden willen bestellen, dus is het goed haalbaar.  Dus Herby en dan bij Lupa ga ik ook bestellen.  Dat van die dingen als naar slachthuizen gaan, zie ik niet zitten en bij slagers, ben daar nog nooit binnengeweest eigenlijk, eet al jaren geen vlees/vis, dus aan mij hebben ze geen goede klant, dus veronderstel ik dat ik er ook niks moet gaan vragen dan.  Maar ik veronderstel dat ik bij deze 2 firma's wel alles zal vinden om een degelijke menu samen te stellen zeker. 
Als ik voel dat het begint te gaan, dan gaan we een bezoekje brengen aan de winkel voor een extra vriezer. :)

Maandag
375gr groentenmix + ei
470gr eendenruggen
188gr runderspiervlees
94gr kippenlever

Dinsdag
470gr haaskarkas
188gr Haaspiervlees
94gr lamshart

woensdag
375gr groentemix + kefir + zaden
470gr zalmwangen met vlees
188 gr hertvlees
74gr rundernier

donderdag
470gr konijnkarkas
188gr struisvogelvlees
74gr eendehart

vrijdag
carnibest 1kg rund

zaterdag
carnibest 1kg lam

zondag
carnibest 1kg kip


Nu nog mijn vraagjes, zou ik beter die 3 dagen carnibest hetzelfde geven, dus bijv 3 dagen rund????? Kan zijn dat ik mss eens Haaksbarf ga uitproberen ook.

Mijn gewichten zijn wel wat ambetant, mag ik naar boven of naar onder afrekenen, dus bij 188gr spiervlees, 180gr van maken en ga ik hierdoor niet te veel of te weinig van iets geven????

Heb geen pens, zou dat nochtans ook willen geven, waar kan ik dit het beste bij zetten en wat moet ik dan weglaten???? Weet dat het bij orgaanvlees behoord alleszins.

Mag ik deze menu wekelijks herhalen of moet ik dit wekelijks veranderen, wat raden jullie mij aan????

Sorry voor al deze vragen.
Laatst gewijzigd door sofietje op wo 02 jul 2008, 10:10, 1 keer totaal gewijzigd.
#994439
Vraag maar raak hoor! Zo zijn we allemaal begonnen.

Ik zie dat je je al heel goed verdiept hebt in het hoe en wat, mijn complimenten daar voor!!

Natuurlijk mag je de grammen afronden. Je eet toch zelf ook geen 54 gram brood, maar 2 sneeen? De percentages voor bot, orgaan, spier en groente zijn er voor om een goede indicatie te geven en houvast. Maar als je er 2 of 3 procent naast zit maakt dit niet zo heel veel uit. Bij 10% natuurlijk weer wel, maar afronden mag gerust.

Ik zie dat je hond al volwassen is en dus wel goed bot zou moeten kunnen kauwen. Van andere mensen weet ik dat haas vaak wel hard kan zijn, dus dat zou je even moeten bekijken. Misschien is het makkelijk om eerst bot te bestellen waarvan je zeker weet dat het zacht is, zoals bijvoorbeel kip of duif. Bij de volgende bestelling zou je dan haas toe kunnen voegen. :) Maar dat is alleen een tip!

Verder valt me op dat je maandag en woensdag bijna 300 gram meer geeft dan op dinsdag en donderdag. Dat vind ik persoonlijk een beetje veel. Misschien kan je iets van het spiervlees of orgaan vlees van de maandag en woensdag door schuiven? Dan is het qua gewicht per dag iets beter verdeeld.

Voor de rest zie ik veel variatie, heel goed!
#994451
Hoi Sofietje

Is je hond aan de zware kant of is hij gewoon goed?
Ik vind 47 kg voor een ridgeback best zwaar of is hij heel groot?
Dat vraag ik eigenlijk omdat ik de hoeveelheden die je aangeeft best groot vind.

Onze teef is 70 cm hoog en weegt 44 kg (wat dus teveel is) en krijgt 500 gram versvlees per dag.
Onze reu Fynn is 66 cm hoog en weegt 38 kg krijgt 700 gramper dag .
En Asani is 13 maanden en de jongste is 67 cm en weegt 35 kg en krijgt omdat hij nog in de groei is 800 gram.

Groetjes Rian,Ijuba,Fynn en Asani
#994467
Verder valt me op dat je maandag en woensdag bijna 300 gram meer geeft dan op dinsdag en donderdag. Dat vind ik persoonlijk een beetje veel. Misschien kan je iets van het spiervlees of orgaan vlees van de maandag en woensdag door schuiven? Dan is het qua gewicht per dag iets beter verdeeld.

Voor de rest zie ik veel variatie, heel goed!
[/quote]

Ben al heel tevreden dat ik reactie krijg, had wat angst dat niemand mij ging helpen, dus alvast fel bedankt voor de tips
Kan ik dan niet beter ipv het spiervlees en het orgaanvlees door te schuiven, gewoon dagelijks een groentenmaaltijd geven, had die nu verdeeld over 2 dagen,maar geef dan gewoon 4 dagen de groentenmix, dan krijgen ze dagelijks toch ongeveer hetzelfde in gewicht??? 
#994470
[quote="Fynn"]
Hoi Sofietje

Is je hond aan de zware kant of is hij gewoon goed?
Ik vind 47 kg voor een ridgeback best zwaar of is hij heel groot?
Dat vraag ik eigenlijk omdat ik de hoeveelheden die je aangeeft best groot vind.

Onze teef is 70 cm hoog en weegt 44 kg (wat dus teveel is) en krijgt 500 gram versvlees per dag.
Onze reu Fynn is 66 cm hoog en weegt 38 kg krijgt 700 gramper dag .
En Asani is 13 maanden en de jongste is 67 cm en weegt 35 kg en krijgt omdat hij nog in de groei is 800 gram.

Groetjes Rian,Ijuba,Fynn en Asani


[/quote]

Hé, alvast bedankt voor je reactie op mijn menu

Nu onze RR staat goed, je ziet zijn ribben nog goed, nu hij is 15mnd oud, dus zal nog wel moeten uitzetten normaal.  Hij is wel een grote reu, 72cm schoft.  Dus te groot dan.  Is hij dan te zwaar in gewicht???
#994477
[quote="cathrien"]
Geef je 10% orgaanvlees omdat je het weekend carnibest geeft?

Groente's krijgen ze bij mij ook iedere dag.
[/quote]

Ja maar 10% omdat ik gelezen had ergens hier in een topic dat als je nog een KVV voert je niet te veel orgaanvlees mag voeren, omdat het in KVV al genoeg zit.  Ben ik verkeerd??????  Ik ben nog een beginneling hoor, dus zeg maar hoe het beter kan hoor.
#994478
[quote="sofietje"]
Ja maar 10% omdat ik gelezen had ergens hier in een topic dat als je nog een KVV voert je niet te veel orgaanvlees mag voeren, omdat het in KVV al genoeg zit.  Ben ik verkeerd??????  Ik ben nog een beginneling hoor, dus zeg maar hoe het beter kan hoor.
[/quote]

Nee hoor want zo heb ik het ook gedaan.
#994511
Nu was ik mij dus juist de bedenking aan het maken dat mijn RR dus voor het eerst gaat barfen en dat er ergens stond in een topic dat je geleidelijk aan dingen moet introduceren en ik heb in mijn menu al wel veel verschillende dingen gezet. 
Wat ik wel ga doen is de haas dus vervangen door iets anders dan, omdat het te hard kan zijn.

Zou ik dus niet beter minder diersoorten zetten in mijn menu en de tweede week(2e menu) gewoon andere diersoorten geven???  Dus de eerste week mij bijv houden bij Kip,eend en rund met de juiste verhoudingen en de week erop hert, zalm, konijn ed geven of is dit ook niet goed.
#994544
Lijkt me een prima plan zo!
En maaltijden van verschillend formaat is op zich ook prima hoor, maar da's soms ook iets waar honden aan moeten wennen als ze altijd dezelfde afgepaste hoeveelheid brokken in de bak kregen. Hier voer ik soms een bijna dubbele maaltijd en daartegenover soms een dag niks of 1 of 2 kleine hapjes, maar daar zijn de hondjes langzaam aan gewend geraakt.
#994597
[quote="sofietje"]
Zou ik dus niet beter minder diersoorten zetten in mijn menu en de tweede week(2e menu) gewoon andere diersoorten geven???  Dus de eerste week mij bijv houden bij Kip,eend en rund met de juiste verhoudingen en de week erop hert, zalm, konijn ed geven of is dit ook niet goed.

[/quote]

Dat kan heel goed. :) Ik doe het met mijn pupje ook volgens twee menu's. De ene week krijg hij het een, de andere week het ander. Zo kan je in ieder geval goed zien wat je hond lekker vind en hou je extra veel variatie in het menu.
#994657
sofietje schreef: Onze RR weegt 47kg, dus 2% van 47kg is dus 940gr/dag
Ik ga uit van 50% vleesbot, 10% orgaanvlees,20 groentenmix, 20%spiervlees. 
Nu staat hij dus van ma tot do nog op brokken en van vrij tot zo op carnibest.
Ga dus een poging wagen hé, dus van ma tot do barfen en van vrij tot zo nog carnibest.
de groentenmix zijn dus verschillende groenten dan.
Nu zet eerst de menu erop, want ik denk dat ik het voor mezelf heel ingewikkeld aan het maken ben :o, heb gekeken naar de prijslijst van Herby om deze menu samen te stellen.  Blijkbaar zijn er nog enkele personen hier in België die er zouden willen bestellen, dus is het goed haalbaar.  Dus Herby en dan bij Lupa ga ik ook bestellen.  Dat van die dingen als naar slachthuizen gaan, zie ik niet zitten en bij slagers, ben daar nog nooit binnengeweest eigenlijk, eet al jaren geen vlees/vis, dus aan mij hebben ze geen goede klant, dus veronderstel ik dat ik er ook niks moet gaan vragen dan.  Maar ik veronderstel dat ik bij deze 2 firma's wel alles zal vinden om een degelijke menu samen te stellen zeker. 
Als ik voel dat het begint te gaan, dan gaan we een bezoekje brengen aan de winkel voor een extra vriezer. :)

Maandag
375gr groentenmix + ei
470gr eendenruggen
188gr runderspiervlees
94gr kippenlever

Dinsdag
470gr haaskarkas
188gr Haaspiervlees
94gr lamshart

woensdag
375gr groentemix + kefir + zaden
470gr zalmwangen met vlees
188 gr hertvlees
74gr rundernier

donderdag
470gr konijnkarkas
188gr struisvogelvlees
74gr eendehart

vrijdag
carnibest 1kg rund

zaterdag
carnibest 1kg lam

zondag
carnibest 1kg kip
Ziet er prachtig afwisselend uit! Mijn complimenten. Je kunt gerust 7 dagen per week zelf gaan samenstellen :). Ik zou zelf iets minder groentemix geven.

Nu nog mijn vraagjes, zou ik beter die 3 dagen carnibest hetzelfde geven, dus bijv 3 dagen rund?????

Nee, ik zou dat zeker afwisselen zoals je nu doet. Merken afwisselen is ook prima.
Mijn gewichten zijn wel wat ambetant, mag ik naar boven of naar onder afrekenen, dus bij 188gr spiervlees, 180gr van maken en ga ik hierdoor niet te veel of te weinig van iets geven????
Nee hoor, je mag absoluut afronden. Zo krap komt het niet. Ik rond zelf zelfs gerust af naar 150 gram of 200 gram.
Heb geen pens, zou dat nochtans ook willen geven, waar kan ik dit het beste bij zetten en wat moet ik dan weglaten???? Weet dat het bij orgaanvlees behoord alleszins.
Het valt onder orgaanvlees ja. Je zou bijv. 5% of 10% minder groentemix kunnen geven, dus 10% a 15% groente en dan 15% a 20% orgaanvlees, inclusief pens. Dat is rijkelijk veel, dat realiseer ik me wel. Daarom zou ik zelf voor die 5% minder groente en dan 5% pens gaan. Je kunt ook de Carnibest rund maaltijd laten vallen en dan die maaltijd iets van pens geven.
Mag ik deze menu wekelijks herhalen of moet ik dit wekelijks veranderen, wat raden jullie mij aan????
Je kunt dit prima wekelijks herhalen want het is afwisselend genoeg!
Sorry voor al deze vragen.
Je mag alles vragen hoor, daar is het forum voor!
#994750
[quote="sofietje"]
Onze RR weegt 47kg, dus 2% van 47kg is dus 940gr/dag
Ik ga uit van 50% vleesbot, 10% orgaanvlees,20 groentenmix, 20%spiervlees. 


[/quote]

Ik heb hier een vraag over, niet om jou te bekritieseren maar omdat ik het zelf ook niet weet.
Ik lees 20 % spiervlees.

In andere topics lees ik greregeld dat die 20 % deels opgaan in tafelresten, en deels in een hoger percentage botvlees. Zij deze verhoudingen dan even zo goed?
#994927
[quote="nova"]
Ik heb hier een vraag over, niet om jou te bekritieseren maar omdat ik het zelf ook niet weet.
Ik lees 20 % spiervlees.

In andere topics lees ik greregeld dat die 20 % deels opgaan in tafelresten, en deels in een hoger percentage botvlees. Zij deze verhoudingen dan even zo goed?

[/quote]

Ja hoor, dat klopt wel, die 20%. Ik voer ook rond de 20% los spiervlees (en 50% vleesbot, 10% a 15% groentemix, 15% a 20% orgaanvlees). Dus samen met het spiervlees aan het vleesbot, kom ik zo op 45% spiervlees in totaal.
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door