Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door lian
#993664
Hallo allemaal, na wat rond te hebben gelezen wil ik graag over gaan op KVV in beginsel en later waarschijnlijk Barf.
Heb ik een paar vraagjes:
- Ik wil smuldier gaan geven is dit een goed merk? En kan ik ook 1 x op een dag gaan voeren? en hoeveel staat nl niet op de verpakking??!!
- Ik heb gelezen dat ik naast kvv wat barf bij kan doen, maar is dat niet erg dat de samenstelling dan veranderd? (bot, orgaan etc.?)
- Is het erg om een enkele x brok te geven als mijn hond ergens anders logeert?
- rauwe eieren kan ik die er gewoon over het kvv doen? met of zonder schil?
hebben jullie nog tips???? :D
- kan ik ook af en toe vis geven en zo ja wat voor vis? tonijn uit blik vind ze erg lekker of is dat niet de bedoeling?
Door Laura2004
#993674
lian schreef: Hallo allemaal, na wat rond te hebben gelezen wil ik graag over gaan op KVV in beginsel en later waarschijnlijk Barf.
Heb ik een paar vraagjes:
- Ik wil smuldier gaan geven is dit een goed merk? En kan ik ook 1 x op een dag gaan voeren? en hoeveel staat nl niet op de verpakking??!!
Het is heel moeilijk voor anderen om te zeggen wat een goed merk is, dat hangt af van wat jou eisen zijn. Wil je dat er groentes in zitten en neem je genoegen met een calciumpreparaat of zijn gemalen botten als calciumbron een vereiste? Dat zijn allemaal dingen die je je af moet vragen en zo kan jij bepalen of jij smuldier een goed merk vind. Wat ik je wel kan vertellen is dat veel mensen tevreden zijn over smuldier, maar sommigen ook niet, dit zou je moeten uitproberen.
- Ik heb gelezen dat ik naast kvv wat barf bij kan doen, maar is dat niet erg dat de samenstelling dan veranderd? (bot, orgaan etc.?)
Als je voornamelijk kvv geeft zou ik me niet te druk maken om de percentages ed, wel zou ik zorgen dat je als je barf er bij geeft dat je voornamelijk dingen geeft die niet in de kvv zitten en volgens mij zit er veel orgaanvlees in de meeste kvv's en volgens mij bestaat smuldier voornamelijk uit rund en kip, dus dat zou je dan niet moeten geven naast smuldier.
- Is het erg om een enkele x brok te geven als mijn hond ergens anders logeert?
Ik zou het wel erg vinden om mijn honden een enkele keer brok te geven, maar als jij dat niet erg vindt dan is dat voor jou niet erg ;)
- rauwe eieren kan ik die er gewoon over het kvv doen? met of zonder schil?
Je kan de eieren gewoon bij de kvv geven (als extraatje) en je kan ze gewoon met schil in hun geheel geven en als ze het niet herkennen als eten dan kan je het ei een breken.
hebben jullie nog tips???? :D
Kies een merk wat aan jou eisen voldoet en waar jouw hond goed op reageert en geef lekker vaak barfmateriaal, maar begin wel met beginnersbotjes.
- kan ik ook af en toe vis geven en zo ja wat voor vis? tonijn uit blik vind ze erg lekker of is dat niet de bedoeling?
Je kan zeker 1 keer per week of per twee weken rauwe vis geven, ik zou beginnen met rauwe sardines, dat vinden de meeste honden lekker. Tonijn uit blik vinden ze erg lekker, maar dat zou ik niet te vaak geven, allereerst is verse rauwe vis veel beter en daarnaast bevat kan tonijn veel kwik bevatten en daarom is het niet goed om dat te vaak te geven, maar af en toe kan zeker geen kwaad. Je hebt ook makreel, sardines en zalm uit blik, dat kan je dan beter geven.

Succes! Ik hoop dat je wat aan mijn reactie hebt!
Laatst gewijzigd door Laura2004 op di 01 jul 2008, 10:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Door lian
#993680
Dank je voor de reactie!
Smuldier heeft ze vaker gehad en daar deed ze het verders goed op, ik weet verder niet wat de verschillen zijn zoals jij zei, omdat ik nog een beginnertje ben  ;)

Nog even een vraagje, weet iemand hoeveel ik van smuldier moet geven, is anderhalf pak per dag voldoende? staan helemaal geen richtlijnen op het pak.
en moet ik 1 of 2 x per dag geven?? Liefst zou ik 1 x per dag willen geven omdat laika een moeilijke eter in de ochtend is. en hoeland moet ze rust hebben na het eten, met de brok hou ik altijd 3 kwartier tot een uur aan. is dat bij kvv ook zo?!

Laika is een zwitserse witte herder teef van 2.5 jaar en weegt rond 30 kg.
Door Laura2004
#993694
Ik barf volledig met mijn honden dus over de hoeveelheden die je moet geven kan ik niets zeggen, dit hangt natuurlijk ook af van het gewicht van je hond af, hopelijk kan iemand anders hier wat over zeggen.
Jij mag 1 keer per dag eten geven, maar ook 2 keer, wat jij het fijnste vindt. Ik geef de voorkeur aan 1 keer per dag.

Ik gun mijn honden altijd ruim 2 uur rust, maar soms laat ik ze ook eerder uit, maar dat is dan een rustige wandeling, dus geen gespring en geren.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#993711
[quote="lian"]
Dank je voor de reactie!
Smuldier heeft ze vaker gehad en daar deed ze het verders goed op, ik weet verder niet wat de verschillen zijn zoals jij zei, omdat ik nog een beginnertje ben  ;)

Nog even een vraagje, weet iemand hoeveel ik van smuldier moet geven, is anderhalf pak per dag voldoende? staan helemaal geen richtlijnen op het pak.
en moet ik 1 of 2 x per dag geven?? Liefst zou ik 1 x per dag willen geven omdat laika een moeilijke eter in de ochtend is. en hoeland moet ze rust hebben na het eten, met de brok hou ik altijd 3 kwartier tot een uur aan. is dat bij kvv ook zo?!

Laika is een zwitserse witte herder teef van 2.5 jaar en weegt rond 30 kg.

[/quote]

Een beetje aktieve hond mag gerust rond de 30 gram per kilo lichaamgewicht hebben. Dat is even een richtlijn, wordt je hond magerder dan geef je wat meer en anders minder. Je kunt deze hoeveelheid makkelijk 1 x daags geven. Dan is de hond ook een keer lekker voldaan i.p.v. dat hij 2 x een muizehapje heeft gehad. Mijn honden nemen niet echt rust na het eten, ze gaan dan ook niet druk rennen of stoeien, maar ze hoeven van mij ook niet verplicht te gaan slapen. Dat doen ze meestal uit zichzelf na een uurtje wel.

Het grootste verschil tussen het ene of andere merk si dat het ene merk (zoals Smuldier) gebruik maakt van een calciumsupplement en het ander (zoals Bibi) gebruikt maakt van gemalen botten wat in de ogen van velen beter is. Tevens maakt het ene merk gebruik van een vit&mineralen premix en de ander weer niet. Punt is dat hond A het geweldig kan doen op merk A, maar dat jouw hond zich daar helemaal op leegpoept en of er de jeukeritus van krijgt. Wat een ander een prima merk vind is dus eigenlijk niet zo relevant. En uiteraard is er een werelds prijsverschil tussen de verschillende merken, maar wat mij betreft hoef je niet uit te gaan van "duur is beter".

Als je grotendeels Smuldier geeft en dat aanvult met vleesbotjes, spiervlees, vis en eventueel wat groenten, eitje enz. dan zal jouw hond niet snel iets te kort komen, daar kun je prima mee op vooruit. Wat Laura al zei bestaan de kvv's voor het grootste deel uit orgaanvlees en zaak is dus dat je dat er dan niet in grote getale bij gaat geven. Afgezien van een penslap voor het betere trek en sleurwerk zou ik geen extra pens geven. Maar hart is niet goedkoop en zul je niet in grote maten terugvinden in kvv, geef je dan een keer lamshart erbij dan is dat ook prima.

Het is niet ernstig om je hond bij logeerpartijtjes of vakantie een keer brok voor te schotelen, maar als het mogelijk is zou ik dan toch liever kiezen voor het ook zo makkelijke pakje kvv. Heeft je hond verder geen problemen met brok zoals allergie voor granen o.i.d. dan zou ik er in jouw geval ook niet zo'n drama van maken dat die een keer brok krijgt.
Door lian
#993749
Ok hartstikke bedankt voor jullie hulp!

Ik denk dat ik ga voor smuldier daar heeft ze vaker opgezeten en daar deed ze het goed op!
Maar nu is de vraag hoelaat voer ik dr, ik hoorde dat je met rauw niet elke keer dezelfde tijd moet voeren, dat doe ik nu wel met de Br*kk*n om 1700

Wie kan mij een beetje op weg helpen en een soort schema maken met welke barf ik erbij kan doen en welke (nog) niet...hoe ik moet beginnen etc.
ze is nu net aan de dunne geweest dus denk dat ik even een weekje wac
Vind het erg moeilijk allemaal namelijk... ???
Gebruikersavatar
Door me and my boys
#993753
het maakt niet zo uit of je ze op dezelfde tijd eten geeft of het afwisseld.
Het punt is dat als je ze altijd op dezelfde tijd eten geeft, de honden in ingebouwde klok hebben en dan gaan zeuren om eten, vandaar dat ze vaak op wisselende tijden hier te eten krijgen.
Als extra kan je geven, de beginners botten en lekkere lappen pens.
je kan het beste even kijken in bieb daar staat uitgebreid beschreven hoe en waarmee je kan beginnen.
succes
ellen
Door lian
#993755
heb nog een vraag! Worden jullie al gek van mij?  :o :D
Ik heb laika een paar keer rauwe kip gekregen, eerst een klein blokje van mn eigen avondeten, daarna smuldietr kip, en helaas komt alles er met een paar minuten uit, ze vind het wel erg lekker, laatst had ze van een vriendin van mij (die barft) een kippennekje gehad en dat gind goed, wat kan dit zijn?

is rauwe zalm ook goed, en dan die uit de vriezer die moten die ook voor mensen zijn?
Gebruikersavatar
Door Angelique
#993760
[quote="lian"]
heb nog een vraag! Worden jullie al gek van mij?  :o :D
Ik heb laika een paar keer rauwe kip gekregen, eerst een klein blokje van mn eigen avondeten, daarna smuldietr kip, en helaas komt alles er met een paar minuten uit, ze vind het wel erg lekker, laatst had ze van een vriendin van mij (die barft) een kippennekje gehad en dat gind goed, wat kan dit zijn?

is rauwe zalm ook goed, en dan die uit de vriezer die moten die ook voor mensen zijn?
[/quote]

Neuh, valt mee hoor :P

De zalmmoten voor mensen zijn prima. Wel een beetje duur, maar om mee te beginnen zijn ze heel geschikt. Als ze wat beter aan vleesbotten gewend is zou je kunnen proberen bij de visboer een zalmkop te scoren.

Waarom ze spuugde zal joost weten, misschien te vlot naar binnen gewerkt en dan wil het nog wel eens terugkomen en eten ze het daarna meteen weer op :-X  Voor ons niet zo'n geslaagd gezicht, maar voor de hond maakt het niks uit.

Nog even met Ellen mee. Het maakt niet uit hoelaat je voer geeft, wat jou het beste uitkomt. Het niet op 1 tijdstip voeren heeft weinig te doen met rauw/vers voeren, maar meer met het ingebouwde Micky Mousehorloge wat sommige honden hebben en die als je op vaste tijden voert vooraf al beginnen met maagsappen aan te maken waardoor ze vlot misselijk kunnen worden tot kotsen toen. Wissel je bij die honden de tijdstippen af, dan omzeil je dat probleem.
Hier hebben ze geen MMhorloge en krijgen ze standaard zo tussen 6 en 7 savonds hun eten.
Door lian
#993783
ja dat spugen heeft denk ik echt te maken met de kip, ze eet namelijk nooit te snel...het is een tut met eten...zal het gewoon nog wel een keer proberen..
Die zalm kan ik dan gewoon 1 moot geven en is dat dan als aanvulling of is dat teveel???
Gebruikersavatar
Door me and my boys
#993801
vis is best wel machtig, ik zou dat geven als maaltijd zeker als je een hele moot geef
en dat ze in 't begin weleens iets niet zo verteren of zelfs uitspugen, dat kan hoor, dat deden ze hier in hun begin periode ook.
ellen
Door lian
#993829
dus 1 moot is dan het eten voor een hele dag? Lijkt me niet veel maar jullie zeggen he  ;D
ik ga vanaf volgende week denk ik maar eens beginnen.... :)
Gebruikersavatar
Door Angelique
#993953
[quote="lian"]
dus 1 moot is dan het eten voor een hele dag? Lijkt me niet veel maar jullie zeggen he  ;D
ik ga vanaf volgende week denk ik maar eens beginnen.... :)
[/quote]

Als die nog nooit eerder vis gegeten heeft zou ik eerder denken aan een stukje bij de overige maaltijd. Op vis willen ze nog wel eens vlot kotsen als dat nieuwe in de maag valt, om dat te voorkomen is een beetje opbouwen in mijn ogen beter.
Gebruikersavatar
Door me and my boys
#994013
[quote="Angelique"]
Als die nog nooit eerder vis gegeten heeft zou ik eerder denken aan een stukje bij de overige maaltijd. Op vis willen ze nog wel eens vlot kotsen als dat nieuwe in de maag valt, om dat te voorkomen is een beetje opbouwen in mijn ogen beter.
[/quote]
ja, kan ook!!!! :D
ellen
Door sandrra
#994037
Ik  voer Khami ook smuldier met daarnaast wat barf ( madam blieft een hoop dingen niet vandaar de kvv0
Khami weegt ongeveer 30kg en krijgt een maal per dag 600 gram.
Ik voer beide dames 's avonds en ze moeten dan op z'n minst 1 uur rustig aan doen van me. Wat vaakt mislukt want juist na t eten willen ze een potje stoeien met elkaar ::)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door